rovdjur i närheten

ameo

Trådstartare
Moderator
UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!)

Hur agerar ni, som har djur i lagom storlek för att vara rovdjursbyten (t.ex får), om det kommer varningar om rovdjur i närheten?

Tidigare idag fick jag ett SMS från länsstyrelsen om ett lodjursangrepp på får 1-2 mil hemifrån, det fick mig att fundera.
Jag valde att inte göra något alls, dels för att jag vet att det brukar finnas lo på närmare håll och dels för att jag tänker att lo inte vandrar på samma sätt som vargar gör. (rätt eller fel, ingen aning?) Och möjligen är det aktuella djuret mätt och belåtet för idag.
Förra hösten hade vi observationer på varg mindre än en mil hemifrån. Det visade sig i efterhand att det både var en vandringsvarg (som ställde till med en massa bekymmer längs vägen den gick) och en vargfamilj (3 individer) från ett revir några mil bort, som alla var i min hemtrakt samtidigt. Då fick fåren flytta in.

Men, jag känner att det är lite klurigt att veta vad man ska agera på. Hur nära ska en observation av lo vara för att göra något alls? Eller vargen?
 
Jag har lo där jag bor. alltså lodjur som får ungar.

Och har haft får (bakom RAS-stängsel) sedan 2005.

Vi har regelbundet spårlöpor av lo i snön här utanför stängslen.
Numera så ser jag dessutom lo sisådär någon gång om året. På våren brukar jag kunna höra lodjurets parningsrop (låter som en "ostämd" räv ungefär) genom sovrumsfönstret.

Jag oroar mig föga för lo. Om lodjuret lyckas ta sig in och ta ett djur, så handlar det om ett djur, och inte många som det blir vid vargattacker.
Om jag skulle oroa mig för lodjur, så skulle jag inte kunna ha får, och RAS-stängslen tycks fungera rätt väl.

Jag bor dessutom i utkanten av tre kända vargrevir. Varg eller vargspår brukar synas i närheten varje år.
Mer oro där, eftersom ett vargangrepp kan bli fatalt på ett annat sätt - hela besättningen av avelstackor kan i värsta fall bli utraderad.

Så jag ser till att stängslen är funktionella, hela med ordentligt med ström, jag har dessutom sex trådar med översta tråden på 135 cm på vissa delar för extra säkerhet (vissa sluttningar).

Jag gör alltså ingenting, utom möjligen att jag går ut och tar en extra titt på stängslen, så att blottor i form av nerfallna träd över stängslet, eller något annat inte har uppstått, och kollar att elen är OK, om jag inte gjort det nyligen.

En sak är att kolla aggregaten, men aggregaten kan ju funka utmärkt, men så kan ju någon matarkabel eller anslutningsskruv ha lossnat, så det kan ju vara bra att kolla så det kommer fram ström hela vägen till fållor med djur i.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 776
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 637
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 002
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp