Boots/galoscher mot bärrandsröta/hålväggar?

Satis

Trådstartare
Min häst+ dess föl har bärrandsröta/hålväggar på hovarna som hovlagaren fått klippa upp mycket. Jag tvättar det med klorin vilket funkar bra... kom idag på tanken om det finns några slags heltäckande boots eller liknande som man kan köpa för att skydda hovarna? För vuxna hästar har jag ju sett att det finns, men hur är det för föl?

Frågade hovslagaren om detta med boots, men han hade ingen erfarenhet utav det. Tror ni att det skulle kunna hjälpa mot bärrandsrötan? Tänker att det då skulle vara lätt att hålla det rent hela tiden, vad tror ni?

Sv: Boots/galoscher mot bärrandsröta/hålväggar?

Har du järnskor på nu eller är de barfota?

Har du någon bild du kan klistra in?

Det finns boots i alla olika storlekar och modeller, köp ett par och prova vetja! Hum, 1+1 är 2, om du nu tänk köpa boots så är antagligen din häst utan skor. Be hovslagaren forma om din hästshovar så de är konformade och har kort tå. Men det är otroligt svårt att säga om man inte har sett hoven. Normalt sett så är tån för lång och fram för allt alldeles för tjock.

mirjabengtsson

Sv: Boots/galoscher mot bärrandsröta/hålväggar?

För lång/för tjock för att ha boots? Var finns boots att köpa( spec fölboots), tror inte man får nämna affärer/internetsidor här i tråden, men om ngn vet får ni mer än gärna pma mig om det?

Mammahäst är väldigt lång i tån just nu vilket hon behövde vara enligt hovslagaren för att det ska finnas ngt stöd. Kan ju ta kort på det imorgon och lägga upp om det kan hjälpa för en bedömning. Innan petade jag in bomullstussar i hålväggarna men nu är de så pass uppklippta att det inte går längre.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 699
Hästvård För lite mer än en vecka seda konstaterades min häst ha problem med kotleden. Svullen och rejält halt var hon så vi åkte in till klinik...
Svar
5
· Visningar
1 260
Senast: Miaa
·
Hästvård vid en skoning så upptäcktes det att min häst hade en hovböld som tömdes och gipsades .Vi åkte sedan in till ultuna då han blev kraftigt...
Svar
11
· Visningar
2 059
Senast: cirkus
·
Hästvård Är det någon som haft kontakt med föl/1åring som har/haft bärrandsröta? Hur har ni ägaren/hanterat det? Min 6månaders babis har haft...
2
Svar
30
· Visningar
5 018
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka