bärrandsröta hos föl?

Sv: bärrandsröta hos föl?

Hur ofta mockar man under dessa utfodringsplatser och även tar bort nedtrampat icke uppätet grovfoder.

Ja bärrandsröta kan komma från både svamp och bakterier fast det heter så fint olikas beroende på om det beror på svamp eller bakterier.

Du verkar gärna vilja lösa detta problem med hjälp av kemikalier,, tänk på att långvarig behandling lätt ledet till resistens.

Ska vi ta reda på om det är svamp??? Ta i så fall och skaffa en liten blomspray flaska, tillsätt grovsalt med varmt vatten så du får en ca 5-10% saltlösning och spraya det på rengjorda hovar dagligen i en vecka.. Blir det bättre så är det svampangrepp..

P.S. Oj såg just att den sedan födseln även ätit kraftfoder,, frågan är väl av vilken anledning??

Har aldrig hört att svamp kan angripa bärranden. Vad heter det i så fall?:confused:

Hur ofta mockar man under dessa utfodringsplatser och även tar bort nedtrampat icke uppätet grovfoder.

Ja bärrandsröta kan komma från både svamp och bakterier fast det heter så fint olikas beroende på om det beror på svamp eller bakterier.

Du verkar gärna vilja lösa detta problem med hjälp av kemikalier,, tänk på att långvarig behandling lätt ledet till resistens.

Ska vi ta reda på om det är svamp??? Ta i så fall och skaffa en liten blomspray flaska, tillsätt grovsalt med varmt vatten så du får en ca 5-10% saltlösning och spraya det på rengjorda hovar dagligen i en vecka.. Blir det bättre så är det svampangrepp..

P.S. Oj såg just att den sedan födseln även ätit kraftfoder,, frågan är väl av vilken anledning??

Vid foderborden krattas ett par ggr/v men det blir tack vare näten ytterst lite spill. Mockas görs det varje dag, som jag skrev tidigare. Jag är noga med att mina hästar har rent o fint. Jag hatar skitiga hagar!

Verkar vilja lösa med kemikalier? Ja, Hur sjutton gör man annars utom att skära bort fölets hovväggar? Det som äter på henne måste ju dödas? Dessutom har det väl förhoppningsvis framgått att jag försöker fodra bort förutsättningarna OM det är orsakat av brist på nån mineral/spårämne.

Hon har ätit kraftfoder eftersom hennes mamma gör det. Hon har tagit några småtuggor ur krubban sen hon var några veckor gammal. Det är väl inte mer än normalt? Egen krubba fick hon när vi i december började ge koppartillskott, då kunde jag ju kontrollera vad hon får. Säg att hon äter kanske 50-100gr müsli och en nypa lusern hack? Det är vad hon max får i sig, o ändå föredrar hon att äta ur mammas o sen låta mamma äta hennes ;)

Till alla intresserade: Idag snubblade jag på en behandling i min lokala lantmannabutik, den fick åka med hem o jag börjar pröva den istället för att beställa från utlandet. Thrush Magic hette den, en creme som skall appliceras i hålen i 3 dagar och sedan 1g/v. Det står inte hur länge men tills man är nöjd kanske. Det var inte nekrotiskt så det är ju bra! Tål att testas helt enkelt.

Vi fock problem med bärrandsröta på vårt föl redan i somras med all blöta. Det luckrades upp innanför bärranden, kom in grus och bildades mellanrum. Efter hand har det blivit röta i dessa utsatta partier. Hovslagaren klippte upp försiktigt. Sedan har jag själv hållit rent och framförallt sett till att det inte bildats några fickor. Jag skär alltså efter hand upp hovväggen om det bildas några hål innanför dem. Därigenom kommer det in luft och det fastnar inte smuts och bakterier. Jag kompletterat detta med att göra rent varje dag med hjälp av stålborste, när det var riktigt blött ute "diskade" jag med vatten också. Jag skrubbar med Virkongegga på en tandkräm eller allra mest effektivt: sprejar efter rengöring med Cyclo som jag fått utskrivet av veterinär. Cyclo kan dock vara svårt att få tag på.
I början av december gav jag också upp lösdriften och stallade in sto och föl nattetid. Varje kväll städade jag fötter och verkade kanten om det behövdes. Sedan stod han inne och torkade under natten. Våra hagar är inte leriga och det är välmockat i och runt lösdrift. Den västsvenska sommaren och hösten var dock mycket blöt och hovarna fick liksom aldrig chansen att bli starka och friska.
Installningen nattetid gjorde i kombination med övrig vård susen. Nu ser det, peppar peppar, riktigt bra ut. Sedan det feös till för en månad sedan går de ute på lösdriften dygnet om. Den snö vi har nu är en lättnad, självdescinficerande liksom. Den lille är dessutom en fena på att lyfta på fötterna :p.

Jag blev rekommenderad hovtjära av min vet, samt att stå torrt under natten. Har funkat för honom :) Han hade dock inte hålväggar.

Ok, min lille har ju hålväggar men jag har inte prövat tjära.

Knapplån och uppdatering!

Jag har nu behandlat hovarna i två veckor med medlet Thrush Magic och det ihop med kylan o snön verkar vara toppen! Hovslagarn kommer om två dagar för en extra verkning/check hoppas han blir nöjd!

wpid-dsc_1624.jpg

O om det är bara kylan, eller en kombination med att fötterna blivit fri från bakterier/svamp vet jag inte. Men så här glad är hon varje kväll numera!
meyjasaml.jpg

Knapplån och uppdatering!

Jag har nu behandlat hovarna i två veckor med medlet Thrush Magic och det ihop med kylan o snön verkar vara toppen!

O om det är bara kylan, eller en kombination med att fötterna blivit fri från bakterier/svamp vet jag inte. Men så här glad är hon varje kväll numera!

Toppen att den i takt med kyla och snö blir glad..

Tänk på att Thrush Magic (och för övrigt alla andra kemikalier) leder vid långvarig återkommande behandling till recistens,, Heller inte är verksamt i temperaturer under +-0.

Notera att bakterier och svamp angrepp tillbakabildas kraftigt vid temperaturer strax under -5 grader. Under -18grader dör dom,, det är därför man rekomenderar att gradantalet i frysen inte ska ligga över -18 grader och helst inte under -21 grader.

Tänk på att Thrush Magic (och för övrigt alla andra kemikalier) leder vid långvarig återkommande behandling till recistens,, Heller inte är verksamt i temperaturer under +-0.

Notera att bakterier och svamp angrepp tillbakabildas kraftigt vid temperaturer strax under -5 grader. Under -18grader dör dom,, det är därför man rekomenderar att gradantalet i frysen inte ska ligga över -18 grader och helst inte under -21 grader.

Att dessa bakterier som finns i marken dör vid -18 tvekar jag på... vad jag fått lära mig dör dom bara utav ordentlig torka, så länge marken är fuktig lever bakterierna. Om dom kanske fryser ner och sedan börjar leva när det tinar kan jag tänka mig.

Skulle bakterierna i marken dö vid -18 så skulle ju de flesta hagar i detta landet inte ha några bakterier i marken till våren och så är inte fallet.... mask dör inte heller av minusgrader,bara av torka. Har du tex haft en häst med tex blodmask i en hage och sedan avmaskat och släppt den i en annan hage så även om det gått flera år så är risken stor att den får blodmask igen om den släpps i den hagen igen.

Vart hittar du all denna information? Jag har inte hittat någonting om Thrush Magic mer än det som står på paketet (o det är typ bara anvisningar om hur det används).

Hoven är väl aldrig minusgrader så då borde det ju verka jämt?

Jag hoppas ju givetvis att hon skall bli bra o aldrig mer få bärrandsröta men får hon det så måste jag ju åtgärda det eller? O då blir det medel, för inte tänker jag hålla henne på box 24/7 i flera månader. Min plan är att fortsätta med medlet tills hålen är utväxta. Sen får vi se vad framtiden säger...

Jag har hittat ett svampdödande medel utomlands nu som vi skall beställa hem och tvätta med. Säljs på en hovslagarsida och är mot bärrandsröta. Clean trax heter det, hovslagarn har dock inte godkänt det än, bara min idé.

Clean Trax är en utmärkt produkt som är både svamp- och bakteriedödande och om man använder det på rätt sätt behöver man inte göra en hovresektion. Var noga med att följa instruktionerna.

Du ska dock tänka på att en behandling med Clean Trax är endast en tillfällig lösning. Rätt utfört är chansen god att du dödar både svamp och bakterier samt även de sporer som de flesta andra medel inte tar. En behandling hindrar dock inte att en ny population av bakterier och svampar tränger in i hoven och orsakar nya angrepp. Användning av svamp- och bakteriedödande medel är en symtombehandlig som kan vara nödvändig för att inte angreppet ska sprida sig och förvärras men det löser ofta inte det bakomliggande problemet.

Jag tror ju på obalans i näring, kopparbrist ger större mottaglighet för svampsjukdomar, sämre hornkvalite o glanslös päls. Det stämmer på både mor o dotter. Koppar överförs inte via mjölken utan fölet får via navelsträngen innan den föds o sen är det upp till gräsintaget. Vårt hösilage ger ca hälften av rek dos koppar. Därav har dom i några veckor ätit tillskott. Kraftfoder har de ätit sen hon föddes, först smakade hon i mammas krubba o sen fick hon en egen med skrammel o tillskott i. Igår lyckades jag få i henne lite mer riktigt fölfoder, kändes skönt!

Ja, problemet är en kombination av olämplig verkning av hovarna, en olämplig foderstat samt en miljö där dessa anaeroba bakterier och svampar trivs.

När det gäller foderstaten så är en näringsriktig och balanserad foderstat A och O. Kopparbrist är bara en faktor av många som man måste rätta till. Det finns en uppsjö av andra näringsämnen som är livsviktiga för en god hovkvalitet.

Tyvärr är det inte så enkelt som att bara ge hästen den rekommenderade minimängden av koppar. Man måste ge betydligt mer koppar än minimimängden och detta gäller även zink. Orsaken är att det råder stor brist på zink och koppar i våra grovfoder samtidigt som det innehåller höga halter av de konkurrerande spårämnerna järn och mangan. Höga halter av järn och mangan försämrar upptaget av zink och koppar vilket gör att även om du ger rekommenderade minimimängder så uppkommer det ändå en brist genom att järn och mangan blockerar upptaget av zink och koppar.

Vad är ett “riktigt fölfoder”? Låt dig inte luras av foderföretagens reklam. De flesta pelleterade färdigfoder är bara dyr skräpmat.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka