Jag gör mig tydligen inte förstådd eller så är ni inte bonusföräldrar och har svårt att lösa in skillnaden i rollerna? Självklart kan man skapa starka band, men de ser ju helt annorlunda ut. Jag anser mig tillexempel inte ha samma ansvar eller befogenheter som huvudföräldrarna. Barnen har ju en mamma och en pappa redan som fostrat dom de första 14 åren. Jag är just bonus en extra vuxen att luta sig mot vid behov, jag går inte på föräldramöten, kvartsamtal, jag har inte samtal med mamman om problem barnen har eller saker som behöver redas ut, jag blir inte kallad till sjukvården när det behovet finns och ingår inte på olika sätt. Jag ser mig heller inte som försörjningsansvarig och jag lägger mig inte i hur mycket fickpengar de ska ha även om jag anser att jag är ett bollplank mot huvudföräldern i min relation. Mao jag är inte förälder jag är en bonusvuxen. Jag förutsätter att alla vuxna som ingår i barns liv på något sätt fostrar dem genom att säga till om de är otrevliga (så där säger man inte, okej nu är det nog bäst ni slutar det här samtalet för det verkar bara bli bråk, är du snäll och sätter in tallriken i diskmaskinen, är du snäll och tar in din väska på rummet, du verkar ledsen idag är det något som hänt eller bara allmänt intresse för personen. Det gör dock inte dessa till föräldrar, de är mostrar, morbröder, farfar, kamratstödjare, fritidspersonal etc. Min fråga är alltså inte om man kan ha band utan hur bandet ser ut, hur ser ansvarsfördelning ut etc. Det finns ytterligare en stor skillnad och det är att om det tar slut mellan mig och huvudförälderna kommer jag/bonusvuxen med stora sannolikheter försvinna helt eller delvis ut ur barnens liv beroende på hur huvudföräldern vill ha det och vad barnen känner sig bekväma med och de flesta barn är lojala mot sin huvudförälder om en konflikt har uppstått.