MissFideli
Trådstartare
Såg denna tråden nu (är inte inne på Katt så ofta ), häftigt vad veterinärerna kan göra och vad skönt att det verkar gå så bra!
Har för mig att Bonnie har fått någon kull? Hur gör man med avkommorna efter att en sån här grej konstaterats, avelsspärras de på något sätt? Tänker man lika som inom hund, att en sån här katt direkt tas ur avel?
Det finns inga direkta regler. 2 av avkommorna går vidare i avel, ägarna till dessa gör som de vill. Vill de vara säkra, röntgar de innan. Båda vet såklart om detta då båda är vänner till mig på Facebook och läser där. Bonnie är kastrerad, så det blir inga fler kullar på henne. Jag anser inte att hd-katter ska tas ur avel men att man ska para med normala hanar och bara gå vidare med de som blivit bättre och para med normal hane osv. Så tycker jag även om jag valde att kastrera Chloe av hd-skäl. Katter drabbas generellt inte lika illa av hd som hundar, men undantag finns ju. Efter att ha läst på om denna operation och pratat med veterinärer så känns det ändå inte så farligt. Alltså klart man bör börja röntga och tänka på det vid avel, men med planerad avel kan vi få bättre katter utan att "panikkastrera".