Bomvidd på Bent-sadeln?

Sv: Bomvidd på Bent-sadeln?

Det tar lång tid ja, men det hymlar dom inte med. Normal väntetid är 3månader. Tycker det kan ta allt från det till några veckor till ibland.
Men du får garanterat hem en perfekt sadel!

Vet du hur mycket av sadeln som måttanpassas? Är det bara koppjärnet/lädret eller är det hela bommen? Denna har ju en "bakbom" också, måttanpassas den med ? Det går ju att ändra bommen för 1500 kr, är det hela bommen eller bara koppjärnet/lädret? Om den blir HELT perfekt så är det ju värt pengarna, men det är ju så mycket som ska stämma för en sadel ska bli helt perfekt. Jag tycker alltid jag ser mer eller mindre "fel" på de flesta sadlar, men jag ser ju mest vanliga engelska sadlar. Jag är den enda i stallet som rider med skolsadel.
Jag paddar ofta upp min sadel på vintern och på sommaren är den i trängsta laget pga den stora variationen på hästens "tjocklek". Hoppas på jämnare häst i år då jag kommer att fodra henne själv, inte förlita mej på inackorderingspersonalen.

Bakbommen har två oliak former, en som är standard och spelar ingen större roll för passformen på sadeln.
Bommen och koppjärnet samt stoppningen måttanpassas.
Dom blir helt perfekta! Har aldrig sett en defekt på dom någonsin i passformen och har heller aldrig hört någon som haft det problemet.
Det enda jag stött på är en L'art pour L'art som tappat mässingfärgen på hornet.

Men hur anpassas en läderbom? Lädret borde ju forma sig efter hästen hur som helst, även om inte passformen skulle vara den bästa från början, eller?

Har också funderat på detta med det bakre järnet. Jag vet att det är väldigt smalt iaf i de äldre Ecuyer-sadlarna. Endel hästar är ju bredare över länden än andra och det borde ju vara lika viktigt att järnet bak passar lika väl som fram?

Visst formar sig lädret allt eftersom, men inte hur mycket som helst och det tar rätt lång tid innan det formar sig t.ex. fel pga att hästen eller ryttaren är sned.
Sen hur dom anpassas läderbommen det vet jag inte för jag har aldrig varit med och sett på, men eftersom dom bygger allt från scratch så utgår jag från att de formger den.
Försök att inte tänka på det som normalt läder, eller hur man nu ska se det. Det är mycket styvare och mindre formbart än det vi föreställer oss som läder...hoppas att ni förstår hur jag menar.

Sen är det ju helt olika tillverkare på Ecyer sadeln och Eponan (med tanke på järnet). Jag har aldrig upplevt att en Epona sadel skulle vara för smal i kanalen. Om man nu har en onormalt bred häst över länden går det säkerligen att skicka in en profil för den också om man beställer en Epona.
Ecyern vet jag faktiskt om de hade gått med på att göra en speciell passform baktill.

Det enda jag stött på är en L'art pour L'art som tappat mässingfärgen på hornet.
:Ddet låter allvarligt. Hornet är ändå inget för mej:angel:ser framför mej hur jag får det i magen vid ett oväntat kast för ev tiger som lurar i ridhushörnet:eek:.

:rofl:
Har haft lite samma tankar själv, även om jag nu hade valt en med horn om jag hade köpt en, men jag hade nog tänkt till lite på vilken häst jag hade lagt den på. :D

Fast detta med hornet ska väl vara en manlig symbol för potens? Eller har jag fel? :)
I så fall blir det kanske lite knasigt för en kvinna att ha en sadel med horn. ;)

:rofl::rofl::rofl::rofl:tror jag döööör, om jag någon gång i denna värld får råd att köpa en sådan sadel så kommer jag definitivt att skippa hornet. Hur blir det annars med koncentrationen när man nu vet vad hornet är för något:o:o:o

Jo, jag har resonerat likadant. :o Ska det vara en sadel från det sadelmakeriet, så får det nog lov att vara en utan horn, det blir lite konstigt annars, ehh. :D

Japp, men det är lugnt, här har vi inga förbomar inte:angel:

Liknande trådar

H
Utrustning Är det någon som vet hur många grader en Bent sadel (ecuyer) stl. 3 är? Har hört att stl. 2 skall vara runt 98 grader, men min häst är...
Svar
1
· Visningar
611
L
Utrustning Tänkte köpa mig en Bent-sadel (Ecuyer). Funderar lite på bomvidden. Har ridit i en 3a (vid) och undrar nu hur stor skillnaden är mellan...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: C_L
·
M
Utrustning Har hört och läst MÅNGA olika åsikter om denna sadel, men har bestämt mig för att det är en sån jag vill ha. Ska ta hem och prova till...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 210
Senast: MakePeace
·
P
Övr. Grenar Jag undrar var "grejen" är med detta kring barockridning och de högre skolorna - tycker folk att man skall hålla sig bort från det för...
2
Svar
25
· Visningar
3 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?