BOMVIDD PÅ GRIFFINSADLAR?? (selecta 3 i 1)

Sv: BOMVIDD PÅ GRIFFINSADLAR?? (selecta 3 i 1)

Hoppas du hittar en passande sadel till din häst!

Tänk också på att kolla det här med kilbossorna... Min häst hade en sadel som låg bra på honom som hade kilbossor, tyvärr pajjade de ryggen på han. Ha det i baktanke bara, en sadel kan se ut att liga super men isjälva verket kan det vara så att den inte passar alls..

Men tar du hjälp av en rekomenderad sadelmakare bör du inte få det problemet :)

Jag vet att du har skrivit det i flera trådar att kilbossor har pajjat din hästs rygg, men vad var det som var fel med kilbossorna?

kanske tryckpunkten från kilbossorna?

Lycka till med sadelköpet! Jag har oxå beställt en selecta (vid) till min unghäst. Skulle den inte passa är det ju inte hela världen, eftersom man kan lämna tillbaka den! :)

Diabolical_kitten: "Ryggen avgörs inte av gener! Mankhöjden (inte själva manken, utan storleken på hästen) avgörs av gener. Men ryggens form avgörs inte av gener, utan enbart hur skelletet är upbyggt och hur välmusklad hästen är."

Måste bara få kommentera... Du skriver att mankhöjden beror på gener, men inte ryggens eller mankens form, som du skriver "avgörs av hur skelettet är uppbyggt och av hur välmusklad hästen är". Men beror inte skelettets uppbyggnad på vilka gener hästen har? Och mankens form beror ju på hur skelettet är uppbyggt. Även mankhöjden, bogbladens form och vinkel, revbenens form etc. avgörs av skelettet... Så alltså kan man faktiskt dra vissa "riktlinjer", om hur olika raser ser ut. Du har alldeles rätt i att alla hästar är individer (och att formen mycket beror på hur välmusklad hästen är) och att man absolut inte kan förutsätta något, men det är fel att säga att hästens byggnad inte har något med gener att göra.

/Hanna, snart färdig husdjursagronom

:bow:

Vad jag ville få fram..

Men då var ju sadeln bara för lång? Om sadeln slutar innan det sista revbenet så är det ju inga problem...

Jag har sagt att ryggens form styrs av hästens byggnad och muskulatur, inte att hela hästens uppbyggnade inte styrs av gener. Det gör det ju, men det jag ville få fram var att själva rygglinjen (svank/rak rygg t.ex.) inte styrs av hästens ras.

Visst finns det halvblod som har likadan rygg, men det finns också hur många kallblod som helst osm har samma rygg... Och hur många shettisar som helst. Så därför finns det inget som heter varmblodsrygg osv. Finns inget i just ryggen som är utmärkande för någon ras. Vissa raser är kända för att ha ett starkare skelett (om hästen har blivit välomhändertagen) och tåla mer, men rygglinjen och hur bred bomvidd hästen har är inte utmärkande för någon ras. Vissa raser är nästan alltid bredare och kan ha en bred bomvidd, men i princip så behöver alla ponnier bredare bommar då de är så runda över ryggen, så det är ju inte utmärkande för någon ras heller.

Men Make Peace försökte få ett svar huruvida Griffin sadeln skulle passa hennes varmblod, men det är ju omöjligt att säga då det inte finns någon 'standard' på hur varmblod ser ut i ryggen.

Om bossorna trycker för långt bak på hästen är sadeln för lång, och trycker den mest lite längre bak så har hästen för svängd rygg för sadeln. Men hon sa att kilbossor förstört hennes hästs rygg, då antog jag att det var något med kilbossorna i sig, inte att sadeln bara var för långt. För då passade ju inte sadeln från början.

Ja precis. Det jag ville få fram var att man kan tycka att sadeln passar bara för att den ligger an överallt och bommen passar men i själva verket gör den inte det. Och hur fel det kan bli. Och därav vikten hur viktigt det är att få sadeln utprovad av sadelmakare..

Trodde först du menade att det var något fel på kilbossor, har ju kilbossor på min sadel... Fast den är ju utprovad och den är inte för lång.

Jag har en kort häst och har en 17,5 tums Griffin på henne utan problem. Om kilbossor gör skada eller inte beror ju på hur hästen ser ut i övrigt. Kilbossor passar oftast bäst på rakryggade hästar och ofta sämre på hästar med mer svank.

Jo jag vet att sadeln ska vara utprovad, men jag tyckte det lät som om det var kilbossorna i sig (inte det att sadeln var för lång, en sadel med rundbossor kan också vara för lång och gör ju lika mycket skada då...) som det var fel på.

County har kilbossor men deras Competitor är gjord för hästar med rejäl svankrygg. Så det beror lika mycket på bommen.

Nej nej! Absolut inget fel på sadlar med kilbossor, så länge dom passar hästen! :D

Det finns ju nämligen flera här på Buke som påstår att det är kilbossorna i sig som är skadliga för hästen... men ingen av dom har velat förklara vad dom menar, så jag tänkte ifall du var en av 'dom'.. ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Om bossorna trycker för långt bak på hästen är sadeln för lång, och trycker den mest lite längre bak så har hästen för svängd rygg för sadeln. Men hon sa att kilbossor förstört hennes hästs rygg, då antog jag att det var något med kilbossorna i sig, inte att sadeln bara var för långt. För då passade ju inte sadeln från början.

Nej, det är sant.

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 371
Utrustning Min häst har en sadel som är utprovad för ca ett år sedan, men nu är problemet att stoppningen har sjunkit ner sen jag köpte den, vilket...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: cahs
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 576
Senast: videnlis
·
S
Utrustning Jag tror jag blir tokig! Jag har provat hur många sadlar som helst och den enda sadel hästen gillar är en gammal isländsk Saga-sadel...
Svar
16
· Visningar
3 109
Senast: arna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama