Menar du allvar?
Bara för att fullblod brukar ha hög manke betyder inte att alla fullblod har det! Bara för att min haflinger (som är så rastypisk man kan bli) har en spikrak rygg betyder inte att alla andra renrasiga (eller korsningar för den delen heller) har spikrak rygg. Det beror helt på hästen, inte själva rasen! Ryggen avgörs inte av gener! Mankhöjden (inte själva manken, utan storleken på hästen) avgörs av gener. Men ryggens form avgörs inte av gener, utan enbart hur skelletet är upbyggt och hur välmusklad hästen är.
Javisst måste bomvidden passa, men en shire behöver inte vara bredare än ett halvblod, fast halvblodet bara väger 500kg och är 160 hög och Shiren är 175 och väger 700 kg. De
kan ha samma bomvidd. Beror helt på hur runda de är över ryggen och hur bred deras manke är.
Och hur kan en manke krympa när hästen sätter muskler?!
Allvarligt talat tjejen, skäll inte på oss som kan mer än dig bara för att du tror du vet allt. Jag förvränger inte dina ord, läs dina inlägg så ser du ju att jag svarar precis på det du själv skriver! Att du ens försöker inbilla dig att du vet allt (förutom Griffins storlekar då...
) säger ju en hel del om din kunskap.... :smirk: