BOMVIDD PÅ GRIFFINSADLAR?? (selecta 3 i 1)

Sv: BOMVIDD PÅ GRIFFINSADLAR?? (selecta 3 i 1)

men en häst som är väldigt bred runt om alla kanter, kan ha en smalare manke och behöva en smalare sadel fast det är en jättegrov och "bred" häst.
eller som våra lilla vb.travare på 150 cm som är väldigt nätt och smal i modellen men har en jätterund rygg/manke. han skulle behöva (nu behöver han ju ingen sadel då han går på trav men om) en väldigt vid bom fast han är så smal överallt annars. det är lätt att lura sig själv genom att kolla på hela kroppsbyggnaden överlag, det är iallafall mitt intryck.

Det finns inget som heter shire-ryggar!
En shire har ingen speciell rygg, utan det enda som skiljer sig är att dom oftast är väldigt breda, men dom kan ha hur rak rygg eller hur svängd rygg som helst. Det är inte rasen som avgör.

Sen så citerade ju domino var du hade sagt det så.

MakePeace skrev:
Vad antas att mitt vbl (163 cm i mkh, inte särskilt hög manke) kan ha för bomvidd? Var helt inställd på att testa normal bomvidd, men nu blir jag förvirrad.
Där frågar du oss vad du ska ha för bomvidd på din häst.
Säg inte till mig att läsa dina inlägg, uppenbarligen gör du det inte själv. Bara det att du blir så jävla otrevlig och aggressiv abra för att jag säger åt dig att ta ut en sadelutprovare. Du vet ju uppenbarligen inte mycket om sadlar då du har frågat såna saker som du har gjort.

Nej, jag vet inte mycket om GRIFFIN sadlar, och det var endast om det jag ville veta!

Tydligen gör inte du heller det, för då hade du svarat på min fråga istället för att omvandla sagda saker!

Vilka frågor skulle jag ha svarat på? Om jag tror du experimenterar med sadlar? Du skulle ju beställa en sadel utan att ha provat. Tror du verkligen man bara kan provrida sadeln och sen skicka tillbaka om den inte passar? Du tror ju att själva vidden på sadeln är det enda som är betydande.

"Visst, rasen påverkar inte vilken sadel som passar individen, men det är skilnad på vilken sadel som passar tex vbl eller ett grovt kbl!" i inlägg #15 & "Kanske en tanig Shire kan ha samma "rygg/ryggmått" som ett vbl, men som sagt, inte generellt.
" i inlägg #20. Så du har visst påstått att bomvidden är det som skiljer raserna åt. Bara för om du hade tänkt dementera ditt egna uttalande.

Diabolical_Kitten skrev:
Vilka frågor skulle jag ha svarat på? Om jag tror du experimenterar med sadlar? Du skulle ju beställa en sadel utan att ha provat. Tror du verkligen man bara kan provrida sadeln och sen skicka tillbaka om den inte passar? Du tror ju att själva vidden på sadeln är det enda som är betydande.

"Visst, rasen påverkar inte vilken sadel som passar individen, men det är skilnad på vilken sadel som passar tex vbl eller ett grovt kbl!" i inlägg #15 & "Kanske en tanig Shire kan ha samma "rygg/ryggmått" som ett vbl, men som sagt, inte generellt.
" i inlägg #20. Så du har visst påstått att bomvidden är det som skiljer raserna åt. Bara för om du hade tänkt dementera ditt egna uttalande.

Nej igen, det är ju ngt du har antat, att jag tror att bomvidden är det enda som avgör att sadeln passar eller inte, men FÖR ATT sadeln ska passa måste man ha rätt bomvidd, eller hur?

Sen om du kollar upp rasbeskrivningar/standarder för olika raser, så ska du nog se att där står hur ryggen är på hästen också. Sen att där finns tex shire med hög manke och böjd rygg, av anledningar att de inte är musklade eller dylikt, så står där lik förbannat att en shire har en rund rygg och låg manke. SOM EXEMPEL.

En utbildad sadelinprovare är absolut INGEN garanti för att man får en sadel som passar hästen. Har läst mer än en tråd här på buke om människor som har fått sadlar tillpassade av utbildade sadelinprovare och likförbaskat får hästen ryggproblem för att sadeln sitter illa!

Det bästa är att lära sig så mycket man kan själv och ingen kan vara expert på alla sadelmärken och då är det väl helt ok att fråga här på buke?

MakePease frågade lite om hur bomvidderna är på Griffin och det är väl inget konstigt i det?? Det är det ju många som gör här! Hon har heller inte sagt att hon SKA köpa en Selecta utan att hon vill ha en sådan och ska prova på sin häst. Bomvidden är ju faktiskt det första man går efter om man ska prova sadel, övrig passform får man ju se när man provar sadeln. Har man en häst som är 95 grader över manken så är det ju ingen idé att prova en sadel med 90 graders bomvidd eller hur??

Diabolical_Kitten skrev:
Du skulle ju beställa en sadel utan att ha provat. Tror du verkligen man bara kan provrida sadeln och sen skicka tillbaka om den inte passar?

"
Det är tyvärr så man provar sadlar från Hööks. Man köper sadeln tar hem och lägger den på hästens rygg med något tunnt under. Fy på en om man skulle lägga sadeln direkt på hästens rygg, då kan den bli smutsig!
Skulle den ligga så pass bra att man vill provrida så måste man göra det utan stigläder. Konstigt nog så får man spänna fast sadeln med sadelgjord?!
Passar inte sadeln så lämnar man tillbaka den och får pengarna tillbaka (förutsatt att sadeln inte ser använd ut).

MakePeace vill du prova en selecta så gör det. Utan att ha provat kan man aldrig vara säker på att den passar eller inte. Att hitta rätt bomvidd är ju den första viktiga ledtråden till om sadeln passar eller inte. Sen får man se om profilen och övrigt stämmer. Som någon föreslog så kolla bomvidderna på hööks eller griffins hemsida. Lycka till!
// Linda

Menar du allvar? Bara för att fullblod brukar ha hög manke betyder inte att alla fullblod har det! Bara för att min haflinger (som är så rastypisk man kan bli) har en spikrak rygg betyder inte att alla andra renrasiga (eller korsningar för den delen heller) har spikrak rygg. Det beror helt på hästen, inte själva rasen! Ryggen avgörs inte av gener! Mankhöjden (inte själva manken, utan storleken på hästen) avgörs av gener. Men ryggens form avgörs inte av gener, utan enbart hur skelletet är upbyggt och hur välmusklad hästen är.

Javisst måste bomvidden passa, men en shire behöver inte vara bredare än ett halvblod, fast halvblodet bara väger 500kg och är 160 hög och Shiren är 175 och väger 700 kg. De kan ha samma bomvidd. Beror helt på hur runda de är över ryggen och hur bred deras manke är.

Och hur kan en manke krympa när hästen sätter muskler?!
Allvarligt talat tjejen, skäll inte på oss som kan mer än dig bara för att du tror du vet allt. Jag förvränger inte dina ord, läs dina inlägg så ser du ju att jag svarar precis på det du själv skriver! Att du ens försöker inbilla dig att du vet allt (förutom Griffins storlekar då... :angel: ) säger ju en hel del om din kunskap.... :smirk:

Vad gör dig till expert på sadlar då???

Sweet skrev:
En utbildad sadelinprovare är absolut INGEN garanti för att man får en sadel som passar hästen. Har läst mer än en tråd här på buke om människor som har fått sadlar tillpassade av utbildade sadelinprovare och likförbaskat får hästen ryggproblem för att sadeln sitter illa!

MakePease frågade lite om hur bomvidderna är på Griffin och det är väl inget konstigt i det?? Det är det ju många som gör här! Hon har heller inte sagt att hon SKA köpa en Selecta utan att hon vill ha en sådan och ska prova på sin häst. Bomvidden är ju faktiskt det första man går efter om man ska prova sadel, övrig passform får man ju se när man provar sadeln. Har man en häst som är 95 grader över manken så är det ju ingen idé att prova en sadel med 90 graders bomvidd eller hur??
Jag vet att det inte är någon garanti. Men man får anlita flera. Man kan ringa till tillverkare ocg be dom rekommendera folk. Finns det någon som blir nämnd två gånger så kan man ringa den personen och prata med dom om dom är bra. Sen i övrigt kan man faktiskt fråga folk som bor i närheten att rekommendera de sadelutprovare som de själva har anlitat och om de känner till någon som man absolut inte ska anlita.

Självklart ska man försöka lära sig mer, men att lära sig hur sadeln ska se ut på hästen kan man inte beskriva genom internet! Det måste man se med egna ögon och man måste se exakt hur en korrekt utprovad sadel ser ut för den hästen och hur hästen rör sig med den och en sadel som inte ligger bra. Man måste vara med om skillnaden innan man kan lära sig mer.

Sedan känner jag till många ägare som har fått en sadel utprovad en gång och sen aldrig mer anlitat en sadelutprovare, för att de tror att de inte behvöver det längre. De inser inte hur mycket hästen faktiskt breddar sig när den blir korrekt riden och har bra utrustning. Så det är inte alltid dåliga sadelutprovare (många tror ju att en sadelmakare är lika med sadelutprovare...) som är orsaken utan det är ofta ägaren som helt enkelt inte vill/förstår att man måste byta sadel regelbundet tills hästen har växt klart och är välmusklad.

Jovisst måste man först hitta en sadel där bomvidden passar (om man har problem med det. Har man häst med svankrygg får man ju hitta en sadel som passar svank rygg och sedan är det bara att mäta vilken bomvidd som blir bäst.) , men Makepeace har fått för sig att bara föra tt man anger ras vid en beställning så passar sadeln hästen (om det är rätt bomvidd) Hon tror att alla shires till exempel har låg manke oh rund rygg och alla som har har hög manke och svank rygg är omusklade. Det jag försöker förklara för henne är att man inte kan gå efter rasen, utan man ska gå efter individen.

Men bara det att hon hade tänkt beställa en sadel från Hööks och prova (hon får ju inte provrida, och utan att ha provridit vet man ju inte om sadeln nyper hästen eller om det är något som stör.) säger en hel del om hennes kunskaper. Istället för att bli arg och skälla på mig borde hon istället ta åt sig av våra råd och vara lite mer ödmjuk och bli glad över att vi ens tar oss tiden och svarar.

Jag är inte expert, jag vet att det är mycket jag inte vet. Men jag vet grunderna, men jag kan inte helt säkert säga att en viss sadel passar, då det krävs många mer års erfarenhet och bra utbildning om hästens anatomi och muskler för att förstå allting. Jag försöker också lära mig hela tiden genom att kolla upp det folk säger, prata med sadelutprovare, läsa böcker etc. Jag är ingen expert men jag är definitivt ingen nybörjare kan jag lova.

I Hööks butiken i min stad får man inte provrida. Man får lägga den på hästen om man har något rent under.
Och hästens rygg ser ju lite annorlunda ut när den jobbar. Och när man köper en hoppsadel måste man ju provhoppa för att se att sadeln inte åker fram el liknande. Annars har man ju ingen nytta av den.

Mitt tips till henne är istället att åka på en sadelprovning hos en rekommenderad sadelutprovare i ditt område och prova många sadlar av många olika märken. Helst ska de vara begagnade också då en ny sadel kan vara lite annorlunda att rida i.

Som du skriver här så låter det som om du kan allt och du till och med dumförklarar folk och det tycker jag är onödigt.

Beställer man en sadel från Hööks så får man visst provrida (försiktigt) och lämna tillbaka om den inte passar!! Jag har provat många sadlar därifrån så jag vet.

Detta gäller för alla Hööksbutiker vad jag vet. Även postorder.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har försökt prova sadlar därifrån och här får man inte provrida.

Jag tänkte inte vara speciellt trevlig mot någon som dumförklarar mig? Människan vet ju inte ens vad hon själv skriver. Hade hon varit lite trevigare mot mig från början hade jag varit lite trevligare mot henne. Men som man bäddar får man ligga.

Diabolical_Kitten skrev:
Menar du allvar? Bara för att fullblod brukar ha hög manke betyder inte att alla fullblod har det! Bara för att min haflinger (som är så rastypisk man kan bli) har en spikrak rygg betyder inte att alla andra renrasiga (eller korsningar för den delen heller) har spikrak rygg. Det beror helt på hästen, inte själva rasen! Ryggen avgörs inte av gener! Mankhöjden (inte själva manken, utan storleken på hästen) avgörs av gener. Men ryggens form avgörs inte av gener, utan enbart hur skelletet är upbyggt och hur välmusklad hästen är.

Javisst måste bomvidden passa, men en shire behöver inte vara bredare än ett halvblod, fast halvblodet bara väger 500kg och är 160 hög och Shiren är 175 och väger 700 kg. De kan ha samma bomvidd. Beror helt på hur runda de är över ryggen och hur bred deras manke är.

Och hur kan en manke krympa när hästen sätter muskler?!
Allvarligt talat tjejen, skäll inte på oss som kan mer än dig bara för att du tror du vet allt. Jag förvränger inte dina ord, läs dina inlägg så ser du ju att jag svarar precis på det du själv skriver! Att du ens försöker inbilla dig att du vet allt (förutom Griffins storlekar då... :angel: ) säger ju en hel del om din kunskap.... :smirk:

Jag pratar FORTFARANDE GENERELLT sett, inte att ALLA fullblod har hög manke för att det står så i rasbeskrivningen!! Vad är det du inte förstår?

Och det du skriver "Men ryggens form avgörs inte av gener, utan enbart hur skelletet är upbyggt och hur välmusklad hästen är" så var det så jag menade när jag skrev:

"Sen om du kollar upp rasbeskrivningar/standarder för olika raser, så ska du nog se att där står hur ryggen är på hästen också. Sen att där finns tex shire med hög manke och böjd rygg, av anledningar att de inte är musklade eller dylikt, så står där lik förbannat att en shire har en rund rygg och låg manke. SOM EXEMPEL."

ELLER HUR?? Så kom inte och säg att du inte förvränger vad jag skriver, du fattar bara inte det själv! :mad:

(För att tillägga så måste det varit ett shireFÖL eller nåt när du skriver om shirehästar som väger 700 kg! Pröva 1 ton så är du närmre! :devil: )

Vilken hööksbutik är det du har i närheten där man inte får provrida?? Skulle gärna vilja veta så jag kan ringa dit och fråga dom om det är så. Hur fan har dom tänkt sig att man ska kunna köpa en sadel utan att få provrida?

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har försökt prova sadlar därifrån och här får man inte provrida.

Jag tänkte inte vara speciellt trevlig mot någon som dumförklarar mig? Människan vet ju inte ens vad hon själv skriver. Hade hon varit lite trevigare mot mig från början hade jag varit lite trevligare mot henne. Men som man bäddar får man ligga.

För det första rör det inte mig ETT skit att du försöker vara otrevlig mot mig.

För det andra så vad menar du med "Självklart ska man försöka lära sig mer, men att lära sig hur sadeln ska se ut på hästen kan man inte beskriva genom internet!"??

Ngn som bett någon här att beskriva hur sadeln ska se ut på hästen?? Nej, det är du som tror att INGEN annan i hela världen vet hur en sadel ska ligga, men där har du så fel att det är skrattretande, så som du går på. Jag VET hur en sadel ska ligga, när den passar och när den inte passar, allt jag ville ha ut av den här tråden var FF om GRIFFIN HAR KONSTIGA BOMVIDDAR!!!!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 371
Utrustning Min häst har en sadel som är utprovad för ca ett år sedan, men nu är problemet att stoppningen har sjunkit ner sen jag köpte den, vilket...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: cahs
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 576
Senast: videnlis
·
S
Utrustning Jag tror jag blir tokig! Jag har provat hur många sadlar som helst och den enda sadel hästen gillar är en gammal isländsk Saga-sadel...
Svar
16
· Visningar
3 109
Senast: arna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama