BOMVIDD PÅ GRIFFINSADLAR?? (selecta 3 i 1)

Sv: BOMVIDD PÅ GRIFFINSADLAR?? (selecta 3 i 1)

Nej just det, du påstår ju att att manken blir länge om hästen blir mer musklad..... *asg* :devil:

Men bara för att det generellt sett är så betyder inte att sadeln passar för det. Du kanske ska ha sadeln på ett 'typiskt' halvblod, men vad säger att tillverkaren har tillverkat sadeln efter 'typiska halvblod'? Man kan inte gå efter rasen, man ska bara gå efter hur hästens rygg ser ut. Jag skiter i vad du tror, ring och prata med ngn duktig equiterapeut (kan ju gärna ge dig numret till flera...) så ska du se.

Jag vet att Shires kan väga 1 ton. Men likaväl som det finns Shires som väger 1 ton finns det Shires som väger 700 kg! Beror på om det är en lättare eller tyngre typ/muskelmassa/övervikt/undervikt etc. Så försök inte känna dig extra duktig... :rofl:

MakePeace vill du prova en selecta så gör det. Utan att ha provat kan man aldrig vara säker på att den passar eller inte. Att hitta rätt bomvidd är ju den första viktiga ledtråden till om sadeln passar eller inte. Sen får man se om profilen och övrigt stämmer. Som någon föreslog så kolla bomvidderna på hööks eller griffins hemsida. Lycka till!
// Linda

Tack, det är skönt att alla på detta förbannade jävla forum rent ut sagt inte beter sig nåra jävla översittare hela tiden!

Förbaskat tröttsamt att folk dumförklarar utan belägg!!

Ska prova sadeln, får hoppas den passar, annars blir det till att leta ny!
Den han har sitter bra, men den har han bara på vintern då han lätt tappar lite hull.

Griffin har sadlar byggda för "typiska" halvblodshästar, "typiska" fullblodshästar och "typiska" cob hästar...

Detta ger en VÄGLEDNING om vilken sadel som KAN passa.

Diabolical_Kitten skrev:
Nej just det, du påstår ju att att manken blir länge om hästen blir mer musklad..... *asg* :devil:

Men bara för att det generellt sett är så betyder inte att sadeln passar för det. Du kanske ska ha sadeln på ett 'typiskt' halvblod, men vad säger att tillverkaren har tillverkat sadeln efter 'typiska halvblod'? Man kan inte gå efter rasen, man ska bara gå efter hur hästens rygg ser ut. Jag skiter i vad du tror, ring och prata med ngn duktig equiterapeut (kan ju gärna ge dig numret till flera...) så ska du se.

Jag vet att Shires kan väga 1 ton. Men likaväl som det finns Shires som väger 1 ton finns det Shires som väger 700 kg! Beror på om det är en lättare eller tyngre typ/muskelmassa/övervikt/undervikt etc. Så försök inte känna dig extra duktig... :rofl:

Vet du vad? Det är PRECIS vad jag gör när jag läser dina fantastiskt roande inlägg.

Ngt mer Fröken SadelExpert ( :devil: ) har att tillägga, annars så lämnar jag denna tråden åt sitt öde, och bränner lite energi på att hitta en sadel som passar till min pojk. :D

Vad tror du?
Skriver jag att man inte kan beskriva hur en sadel ska ligga när den passar hästen via internet så menar jag att man inte beskriva via internet hur en sadel ska ligga när den passar hästen. Det var väl svårt... *host* :rofl:

Jag försöker inte vara otrevlig mot dig, det bara blir så. Du har ju sen första början bara varit otrevlig mot mig, så varför skulle jag besvara dina frågor med vänliga mess? Snälla va...

Det är flera här på Buke som är bra på sadlar, men du är inte en av dom. Och då det är så j*vla många här på Buke som tror att man abra kan beskriva hur sadeln ska ligga, och slippa ta ut en sadelutprovare, borde tänka om. Och med tanke på så som du skriver så tillhör du enligt mig den sistnämda skaran Bukefalister...

Förstår inte varför du är så aggressiv, antingen så har du svårt för att uttrycka vad du egentligen menar eller så har du lite problem med humöret. Kanske blir frustrerad över att du faktiskt inte vet vad jag pratar om. :devil:

Jag vet att Shires kan väga 1 ton. Men likaväl som det finns Shires som väger 1 ton finns det Shires som väger 700 kg! Beror på om det är en lättare eller tyngre typ/muskelmassa/övervikt/undervikt etc. Så försök inte känna dig extra duktig...

Konstigt förresten, systerns hästar är avlade på den smäckrare (lättare) typen, är inte alls lika tunga och klumpiga som den tyngre typen, och de väger ett antal hundra kilon mer än 700.. :p

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Vad tror du?
Skriver jag att man inte kan beskriva hur en sadel ska ligga när den passar hästen via internet så menar jag att man inte beskriva via internet hur en sadel ska ligga när den passar hästen. Det var väl svårt... *host* :rofl:

Jag försöker inte vara otrevlig mot dig, det bara blir så. Du har ju sen första början bara varit otrevlig mot mig, så varför skulle jag besvara dina frågor med vänliga mess? Snälla va...

Det är flera här på Buke som är bra på sadlar, men du är inte en av dom. Och då det är så j*vla många här på Buke som tror att man abra kan beskriva hur sadeln ska ligga, och slippa ta ut en sadelutprovare, borde tänka om. Och med tanke på så som du skriver så tillhör du enligt mig den sistnämda skaran Bukefalister...

JO, FÖR ATT FÖRKLARA FÖR DIG, EN SISTA GÅNG, SÅ HAR VÄL FÖR FAN INTE JAG BETT DIG ELLER NÅGON ANNAN BESKRIVA HUR EN SADEL SKA LIGGA PÅ HÄSTEN??

Nej, just det! Men det du skrev nu om att "det var väl inte så svårt" var bara för att du fattade vad jag menade, men kan inte erkänna attd et var ngt du hittat på själv!

Så sluta du ditt förbannade tjatande om att jag bett ngn beskriva hur en sadel ska ligga för att slippa ta ut sadelprovare! För det har aldrig hänt!

Jag har träffat på flera Shire hästar som har vägt 700-800 kg som har varit mellan 165 och 175 höga.

Jag försöker inte vara otrevlig mot dig, det bara blir så. Du har ju sen första början bara varit otrevlig mot mig, så varför skulle jag besvara dina frågor med vänliga mess? Snälla va

Har jag bett dig va trevlig mot mig? Nej du, fortsätt du va otrevlig, mig kan det kvitta.

Sen tror jag nog att du försöker va otrevlig, men det lyckas inte så särskilt..

MakePeace skrev:
JO, FÖR ATT FÖRKLARA FÖR DIG, EN SISTA GÅNG, SÅ HAR VÄL FÖR FAN INTE JAG BETT DIG ELLER NÅGON ANNAN BESKRIVA HUR EN SADEL SKA LIGGA PÅ HÄSTEN??

Nej, just det! Men det du skrev nu om att "det var väl inte så svårt" var bara för att du fattade vad jag menade, men kan inte erkänna attd et var ngt du hittat på själv!

Så sluta du ditt förbannade tjatande om att jag bett ngn beskriva hur en sadel ska ligga för att slippa ta ut sadelprovare! För det har aldrig hänt!

Nej, men du (din häst) skulle nog må bra av att du anlitat en sadelutprovare.

Vad svamlar du om egentligen? Skriv korrekta meningar istället.

Jag tjatar inte om hur en sadel ska ligga, det jag skriver till dig är att du borde ta ut en sadelutprovare som hjälper dig istället för att göra det själv.

MakePeace skrev:
Har jag bett dig va trevlig mot mig? Nej du, fortsätt du va otrevlig, mig kan det kvitta.

Sen tror jag nog att du försöker va otrevlig, men det lyckas inte så särskilt..
:rofl: :rofl: :rofl:
Fjortisvarning.. ´
Skillnaden är att jag inte behöver sjunka till din nivå.

Vet inte om du läser för fort eller vad det är, för de meningarna var korrekt.

Och för att lugna din oro över min hästs rygg, så har jag honom uppstallad hos en med väldigt mkt erfaranhet om utrustning överhuvudtaget, så är det ngt jag är osäker på så löser detta sig garanterat.

Men jag förstår fortfarande inte hur du kan bedöma att jag inte kan nånting om sadlar utav detta inlägget? Det är DU som fått för dig att jag vill att någon beskriver hur en sadel ska ligga osv. Det har aldrig skrivits, eller hur? Jag kan en hel del om sadlar, och vet definitivt hur en sadel ska ligga och inte ligga. Är VÄLDIGT pedantiskt med mina hästar ska du veta, och det är in i minsta detalj.

Diabolical_Kitten skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:
Fjortisvarning.. ´
Skillnaden är att jag inte behöver sjunka till din nivå.

Du har väldigt bra saker att kontra med du, för att du tror du ska se bättre ut inför andra. Hade varit spännande att träffa dig personligen, se om det stämmer med bilden försöker ge här på Buke.

Du skriver ju att de flesta shires har samma form på sina ryggar.

Det finns ju ingen ras som bara har ett visst utseendet på sina hästar. Inte heller nästan samma utseende med någon avvikelse här och där. Det finns olika typer inom varje ras, t.ex. så har man ju fullblod för galopp, hoppning, dressyr. Alla ser olika ut. Beror på om den är europeisk el amerikansk, och vilken blodlinje. Sen så kan det uppstå mutationer.

Så om vi nu ska resonera på det viset att man kan ange sadel efter rastypiska hästar, måste hästen vara efter de bästa hingstarna inom den rasen, man måste ange blodlinje, vad den används till och vad den är avlad för att användas till plus om det är xden lättare eller tyngre typen. Och fortfarande skulle det bli fel då alla fortfarande inte hade haft samma rygg....

Folk måste tycka det är väldigt roligt att försöka hjälpa dig när du sitter och hakar upp dig på saker du inte förstår samt letar fel i varenda inlägg. Varför måste du vara så aggresiv? Sadelinpassning är ett sånt stort ämne som är svårt att svara kort på, oftast behöver man kringgå själva sadeln och även titta på hästens anatomi. Man måste förstå vad som händer i hästens rygg också. Inte bara titta på hur vid sadeln är och om hästen har rak, svankig, bred eller smal rygg... :crazy:

Jag vet, men det är första steget i att hitta en passande sadel, eller hur? Sen skrev du själv, att du inte trodde att Selectan skulle passa min häst pga hans böjda rygg, visst? Och det svaret uppskattar jag, men alla säger inte samma sak, många säger att selectan är mer böjd än en griffins allround, så därför tänker jag ta hem och prova den i alla fall. Och jag vet när en sadel passar hästen, eller om den ligger fel/inte passar hästen. Är väldigt nogrann och testar alltid med en vit volock för att se bättre hur sadeln ligger an mot hästens rygg. Skulle den passa så köper jag den, behöver han förtillfället en sadel med ännu mer svängd bom så letar jag efter en annan. Sen när han byggt upp sina ryggmuskler och muskulaturen över huvudtaget, så blir det dags att byta sadel om den inte skulle ligga bra på honom då.

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 371
Utrustning Min häst har en sadel som är utprovad för ca ett år sedan, men nu är problemet att stoppningen har sjunkit ner sen jag köpte den, vilket...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: cahs
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 576
Senast: videnlis
·
S
Utrustning Jag tror jag blir tokig! Jag har provat hur många sadlar som helst och den enda sadel hästen gillar är en gammal isländsk Saga-sadel...
Svar
16
· Visningar
3 109
Senast: arna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama