Bomvidd på Bent-sadeln?

Sv: Bomvidd på Bent-sadeln?

Åhh kan någon förklara för mig hur man mäter ut graden på bommen? kan man själv mäta sin häst för att få det att passa ihop? :confused:

en fråga - är det någon som har någon bra länk till hur bladsadlar fungerar? jag hörde av en äldre militärryttare att de gamla officerssadlarna som kom i slutet av 40-talet var av bladsadelmodell och MYCKET bekväma (han hade själv bara fått prova en sådan).

annars är jag mycket skeptisk till att beställa sadlar enligt mått, min häst har fått prova sadlar som borde passat teoretiskt som han spänt sig och tvärtom. Sist provade jag en STS bomlös som han spände sig i - jag vet det även berott på att mina rörelser gick direkt till hästen, men min poäng är att måste inte hästen få säga sitt först?
lena

mimmis skrev:
en fråga - är det någon som har någon bra länk till hur bladsadlar fungerar? jag hörde av en äldre militärryttare att de gamla officerssadlarna som kom i slutet av 40-talet var av bladsadelmodell och MYCKET bekväma

Jag har ridit i massor av såna gamla bladsadlar och militärsadlar, kan verkligen tillägga att inte alla var sköna. De var dessutom utformade så att de tog bort så mycket information som möjligt från ryttaren till hästen eftersom de skulle användas i fält. De var gjorda i första hand för att spara hästen vid långa färder, därefter att spara på ryttaren vid färden...

Har hört att stl. 2 skall vara runt 98 grader, men min häst är 107 grader över manken, så jag undrar om en 3a räcker?

Ehm...en liten fråga. Hur mäter man sin hästs "gradvidd" över manken? :crazy: Det vore till stor hjälp ifall någon kunde lära mig det.

Heh, glöm det. Såg just inlägget en bit upp...:p

Pratade med tillverkaren på de tidiga Bent-sadlarna som var lite förvånad över att vi vill ha så breda sadlar i Sverige, vi är tydligen lite unika i det avseendet och tillverkarna hänger inte med riktigt på det.

Jag har mailat honom bilder på kallblodstravare och hans kommentar var lysande.. :D

Ah!! som att tillverka en sadel till en fet PRE!!

:angel:

Så nu när jag åker ner ska jag ta olika mått med mig för att visa att de måste börja ha bredare järn som tillval, minst en 4:a och gärna en 5:a också.

Om jag får lite respons från er som vill ha kanske priset inte behöver bli "Extra" dyrt.

Tillverkarna är inte omöjliga de behöver bara upplysas.. :p

Ja tack!!! :bow::bow:
Min kuse är 120 grader över manken och hon är omusklad....buhuu!! :cry: Så länge är man nog tyvärr förpassad till star-trekk sadlar. *suck* :(

Om din häst är 120grader över manken kan du inte har en ST sadel. de stoppar på 105grader.

Jag vet inte hur graderna är på de gamla Bent sadlarna (Ecyern), men som de ligger nu så ligger de runt 85, 90, 95, 100 och 105grader (storlek 1 är minsta).

Du mäter ut mankvidden genom att ta något böjbart, som stannar i den formen du böjt den till, och formar den efter hästens "manke" ca 3 fingrar bakom hästens bakersta bogblad).
Ta sedan den mallen och lägg den på ett papper. Rita av den, markera mitten, mät sedan 8cm ner på var sida och markera, mät ytterliggare 8cm ner och markera.
Sedan tar du en linjal och lägger mellan de två punkterna (struna alltså helt i mitten markeringen) och drar en linje rakt upp på varje sida.
Då får du ett kryss över själva profilen. Där mäter du sedan med en gradskiva.

Min Ecuyer, som är av den gamla modellen, tillverkades med en 3:a i bomvidd och när vi mätt på det järnet så var det ca 85 grader (mätt med gradskiva på järnet). De gamla modellerna fanns inte i några mycket vidare vidder heller.

Intressant. Jag har inte alls haft koll på hur de gamla vidderna var.
Men 85grader är verkligen extremt smalt (för att vara mitten storleken). *bara ett konstaterande inget som tillför diskussionen*

Kl

Någon som har en aning om hur Eponorna ligger till i vidden?

Vet att det ofta är måttbeställd tillverkning på dem, men det finns ju standardstl, som 29.5, 30.5 osv. Standradstl är de jag är nyfiken på att veta hur många grader de är.

Jag tror att man måttbeställer alla Epona nu för tiden så du får alltså mäta på din häst och även på dej själv när du sitter i sadeln, sedan får du en sadel som passar dej och hästen.
Jag är hemskt sugen på att göra det, men hmmmm...smakar det så kostar det.
Rider nu i en Ultra Flex Relvas och min är 108 grader och det är en K4.

En Relvas med en K4 är 100grader vid (iaf enligt tillverkaren). En K5 är 105grader.
108grader tillverkas inte av Deuber. De har kanske specialgjort någon sadel tidigare iofs.

Jag beställde den vidaste från K****e, den skulle vara 108 grader. Sedan står det K4 på garantibeviset. Antingen fel sadel eller fel garantibevis alltså:confused:. På hemsidan står det 108 grader, jag kollade alldeles nyss:confused:.

Undrans om det blir bra om man beställer en Epona och får den måttbeställd. Jag är nästan beredd att betala pengarna för det. Ska MÄTA vidden på min sadel med gradskiva för att se om den är OK. Jag tror nästan den är för liten:confused:

Dom brukar ju ha koll på det, men vad jag vet så ska Relvas ha precis samma storlekar som alla andra av deras sadlar.
Jag kan iofs forska lite i det.

Jag bröjar mer och mer få uppfattningen av att det bara finns en tillverkare man kan lite på som gör skolsadlar och säljer till norden (de som gör Eponan).

Hur är Eponan i standardstorlekarna. Mätte min häst till 105 grader, men det var ett tag sedan och de ändrar ju sig:devil:, men jag tror 105 grader stämmer som ett snitt på henne, sedan blir hon ofta 105 plus, utom i vintras när hon föll ur totalt och blev "mager" hmm smal då.

Eponan har jag aldrig bemödat mig med att kolla vad den har för grader i standardstorleken eftersom man i princip alltid måttbeställer. :o
Jag tror att jag frågat någon gång, men bara fått svaret att de måter i centimeter och inte grader, men det var länge sedan jag frågade så jag kan minnas fel.

Om jag måttbeställer, är det samma strul och tar lång tid som det är från Deuber?

Om jag har hört rätt, så tar det tyvärr rysligt lång tid att få hem en Epona, eller någon annan sadel från det sadelmakeri som tillverkar dem. :( Minst ett halvår får man nog räkna med nu, då det verkar vara efterfrågan på sadlarna...

Då blir det i princip omöjligt att köpa en. Eftersom man måste betala när man beställer så måste jag ju sälja min gamla sadel och då blir det att rida barbacka i ett halvår:eek:. Men kanske jag får en sådan där "skolad sits" som sadeln kräver av det:idea:.
Skämt åsido, jag får väl köpa någon gammal bomlös begagnad sadel under tiden.

Liknande trådar

H
Utrustning Är det någon som vet hur många grader en Bent sadel (ecuyer) stl. 3 är? Har hört att stl. 2 skall vara runt 98 grader, men min häst är...
Svar
1
· Visningar
611
L
Utrustning Tänkte köpa mig en Bent-sadel (Ecuyer). Funderar lite på bomvidden. Har ridit i en 3a (vid) och undrar nu hur stor skillnaden är mellan...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: C_L
·
M
Utrustning Har hört och läst MÅNGA olika åsikter om denna sadel, men har bestämt mig för att det är en sån jag vill ha. Ska ta hem och prova till...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 210
Senast: MakePeace
·
P
Övr. Grenar Jag undrar var "grejen" är med detta kring barockridning och de högre skolorna - tycker folk att man skall hålla sig bort från det för...
2
Svar
25
· Visningar
3 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?