bommlös sadel

S

strumpan

Nu har jag fått hem på prov den bommlösa sadeln.
Jag säger bara fy fan så likt att sitta barbacka.Dålig balans,tycker det känns att gör hon ett hopp så ramlar jag av.Hur bövelens har jag suttit på hästen i alla dessa år?hästen tyckte det var skithäftigt men jag tyckte det kändes obehagligt.

Säger som Kalinka, vilken modell?

Min Barefoot är jag supernöjd med! Var ute på första långturen imorse och jag säger bara; Vilken UNDERBAR sadel! :love: :bow:

Vad för bomlös sadel är det du har hemma? Har man det lite si och så med balansen så kan det vara svårt att rida i en bomlös sadel, det kan kräva en del av ryttaren.

Jag har själv en Torsion och jag har inga som helst problem med balansen, snarare tvärt om! Och jag har en "hoppig" häst. :smirk: Och det är inte ett dugg likt att rida barbacka.

Ska även få hem Dresagen och kanske jag har lite stöd av den.Jag har trott att jag har haft ganska bra balans men nu känns det inte så.Jag har en vecka på mig för varje sadel,så det är väl kanske lite ovant att känna hästens rörelser så extremt bra .ja ,jag vet inte.

Ja, det finns inte mycket till benstöd i en torsion, möjligtvis i dressyrmodellen då. (som jag ej provat). Detta kan ju bli knasigt om man är van vid knästöd.

Barefoot finns bara i två modeller, den som liknar Torsion och en westernmodell. Ingen av dem har benstöd. Men det finns en annan sadel på stall vrå som heter FreeForm, kanske kan den passa dig bättre? Sen finns det en bomlös islandssadel (Diddi special) som tydligen ska ha bra knästöd, men det kanske inte är något för dig. Den finns i alla fall här .

Har precis varit på ridbanan och testat igen.Det gick faktiskt bättre.Det var inte så vingligt nu som i går,så balansen är kanske inte så tokig ändå.Jag har en förmåga att dra upp benen,en ful ovana som jag tycker jag hade bättre koll på nu.Men visst sitter man skönt i dom.Trekking ska visst ha benstöd får väl låna den också isåfall att ingen passar mig.Ska även kolla sadlarna du skrev om. :bow:

Trekkingens benstöd har du ingen nytta av om du inte har väldigt korta läder, jag provade en sådan innan jag bestämde mig för en Endurance.

Jag tyckte också att det var lite ovant att rida i min torsion i början, men jag vande mig fort och nu går det kanon! Har två hål längre stigläder än vad jag hade på bomsadeln, kanske ska du länga dina läder lite?

Har två hål längre stigläder än vad jag hade på bomsadeln, kanske ska du länga dina läder lite?

Jag har snarare tvärtom...har fem hål kortare läder i den bomlösa sadeln.

Trekkingens benstöd har du ingen nytta av om du inte har väldigt korta läder, jag provade en sådan innan jag bestämde mig för en Endurance.

Jag har en trekking och jag kan inte hålla med dig om att man måste ha korta läder för att stöden ska fungera. Allt är ju individuellt. Jag har två-tre hål längre läder i min Trekking än jag hade på min dressyrsadel med bom. Personligen tycker jag att man får fint med stöd i Trekkingen.

Hm,. Jag tyckte snarare att jag fick bättre balans i min bomlösa sadel (Barefoot)´.

Det tycker då jag med.

Hur länge har du haft din Barefoot? Och vad har du för häst? Och vilken slags pad? Vad tycker du om den?

*nyfiken på vad andra har att säga om sadeln :D*

Köpte du även gjord och stigläder eller använde du dina gamla.Jag har en dressyr gjord 55cm hon fick dra in magen men det funkade ett hål kunde jag dra i början men ack så svårt det var.Ska det vara typ plast i sadelgjords stropparna på baksidan?

Kan ju svara för min del iallafall (även om jag inte har en Torsion, även fast Barefoot och Torsion är tekniskt utformade lika). Jag har mina gamla stigläder + säkerhetsstigbyglar. Har även min gamla dressyrsadelgjord, med resår i båda ändar. Det funkar prima! :bow:

Vad du menar med plast förstår jag dock inte...menar du typ sympatex eller liknande material?

Sån där "plast" på stropparna har min kompis på sin Fitform också, så det ska säkerligen vara så. Varför vet jag däremot inte. Tycker att det verkar knepigt och ser plastigt ut, men det finns säkert en anledning.

Jag harför mig att plasten/nylonet är där för att inte lädret ska sträcka ut sig som läder gärna gör... har för mig att det finns stigläder som också är så...

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 284
Senast: Mabuse
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: caballus
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: lirco11
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka