Sv: bomlös westernsadel
Om man säger så här, de bomlösa som säljs i Sverige (mestadels iaf) är typen antingen:
1) Torsion eller Torsionkopior (typ Knights, barefoot, mm)
2) Freeform och liknande
3) Star Trekk och Trekker som inte behöver specialpad
4) och den som var först - Sportsaddlen.
Av dessa typer finns både god och dålig kvalitet och för det mesta gäller att de som är dyrare är bättre. Jag vet många distansryttare som rider i Torsion, Freeform, Star Trekk och förstås Sportsaddle och klarar en distanshäst detta utan att få tryckpunkter av någon av sadelns delar så klarar nog de flesta hästar detta. Distanshästar går många, många mil i veckan i sin sadel samt kontrolleras mycket noggrannt av veterinärer under tävling. Om sadeln skulle vara skadlig så skulle de ge uteslutning på tävling och vill man då fortsätta tävla så är det bara att byta sadel.
Men det brukar vara precis tvärtom - det är den bomsadel man haft som gett anmärkning på ryggen eller ofta framkotor under tävling och när man sedan bytt till bomlöst har problemet försvunnit.
Tävlingssäsongen 2005 försvann för mig efter att ha ridit en första ritt om bara 4 mil i mars. I slutbesiktningen blev min häst knappt godkänd och distansveterinären (specialutbildad) tog mig åt sidan och sa att han funderade på om inte min westernsadel (utprovad och specialombyggd av sadelmakarmästare) var den som orsakad rygg och framkotereaktioner. Han tyckte att jag skulle testa en bomlös åt min arab som har svårt sadelläge.
Jag köpte min bomlösa men det var en aning försent eftersom skadan redan var skedd. Min häst behandlads i fem leder den sommaren och jag började träna igen i min nya bomlösa och säsongen efter red vi en 6,5 milstävling som visserligen blev vår sista pga MINA fysiska besvär men hästen var helt annorlunda än året innan. Trots ett rejält tempo (vi kom in som tvåa men blev uteslutna i slutbesiktningen pga tappsko som vi inte såg förrän det var försent) så hade han inga anmärkningar på ryggen och dagen efter hade han inte ens träningsvärk. Jämna fina muskler som var mjuka som messmör!!! Jag kommer ihåg att det var en fantastisk känsla att se hur bra han klarat ritten.
Så jag tror att man bör inse att ska man ha en bomlös ska man ha en som passar hästen, en själv och den ridning man gör. Sen ska sadeln hålla god kvalitet, inpassas korrekt och inte vara för lång för hästen. Så här skiljer det inte mycket från en bomsadel.
De som säger att man köper en bomlös för att det är lättsamt och billigt är något felinformerade. Dels är de som är bra dyra, dels är de svåra att få tag i för utprovning och man får ofta göra en hel del utprovning själv enligt trial and error-principen, men när man väl kommit över det så fungerar det alldeles utmärkt. Det som är lättsamt är det som kommer sen - att man inte behöver hålla på att sälja och köpa nytt vartefter hästen bygger om sig.
Detta är mina erfarenheter.
/Camilla