bomlös westernsadel

Sv: bomlös westernsadel

hej ville bara dela med vad min häst tycker om bomlös sadel... i början red jag honom med bomsadeln som följde med när jag köpte och det gick väl rätt bra, men sen blev jag nyfiken på bomlöst o prövade det i flera månader och både jag o hästen älskade det..... när jag sen skulle pröva med en bomsadel fick jag en tydlig reaktion då han visade klart o tydligt att den tyckte han inte om så jag fortsatte då med den bomlösa o det funkar jättebra för honom.... vill dock hålla med att det är jätteviktigt att man har en bra pad som fördelar trycket....

Jag har ridit i bomlös flera ggr och jag tycker de är jätte obehagligt att rida i dom. Den hästen har gått distans och använt bomlös i flera år och den har aldrig haft ont el problem med ryggen. Men hon har ju en bra pad under som tillhör. Tror de var en Torson.( stavningen?) Men jag vill INTE ha en bomlös.

Intressant! Varför tyckte du att den var obehaglig?

Vinglig? Bred? Det finns ju många olika typer av bomlösa och de jag har ridit i har egna paneler och behöver alltså ingen pad under. De är också mera stabila och ofta lite smalare i sätet. Man kan säga mer som ett mellanting mellan en bomsadel och de som beöver pad under.

/Camilla

Men ni har ungefär samma attityd som de som påstod att jorden är platt, att solen kretsar runt jorden samt att kvinnor är mindre värda och därför ska lyda männen....

Det är nog så det är tyvärr.
Jag har en Torsion (med padd självklart, en enligt mig bra padd..) på min nordsvensk, hon avskyr de bomsadlar jag har provat då det är MYCKET svårt att hitta en sådan som passar på hennes rygg (bred och platt, mycket svankig, manklös, kort.. :crazy: ) Hon går aldrig så bra som hon gör med bomfri sadel så den byter jag inte ut för allt i världen. Skulle vara till en annan bomlös då :D

På tal om stabilitet upplever jag Torsion som MYCKET stabilare än t.ex Barefoot eller Knights. Sedan är det ju så att en bomfri kräver annat av ryttarens balans än en bomsadel. Jag kunde inte rida alls första gången jag satt i en bomlös! Det gick bannemig inte. Brett är det och ostadigt är det i början. Men ack så bra när man vant sig :D

Senast ändrad av en moderator:

Frågan var enkel - har ni eller har ni inte?

Jag antar att ni utifrån era svar inte har det.

Men ni har ungefär samma attityd som de som påstod att jorden är platt, att solen kretsar runt jorden samt att kvinnor är mindre värda och därför ska lyda männen....

/Camilla
Lydiga kvinnor är lyckliga kvinnor, Camilla! :D
Men du har helt missförstått det här med sadlar och det är ju bomlösfanatikerna som påstår att jorden är platt och att solen kretsar runt jorden! :D

Bra svar! Jag är också lite trött på två stycken som gärna ger ytterst negativa inlägg i bomfri-debatter...varför svara överhuvudtaget om man ändå inte har något konstruktivt att ge?
Men varför inte lyssna istället och fundera över varför dessa två misshagliga personer( som tycker fel enligt dej) har den inställningen. Det är ju inte för att på nåt sätt vara vrånga, utan för att framföra en åsikt i debatten.

Intressant! Varför tyckte du att den var obehaglig?

Vinglig? Bred? Det finns ju många olika typer av bomlösa och de jag har ridit i har egna paneler och behöver alltså ingen pad under. De är också mera stabila och ofta lite smalare i sätet. Man kan säga mer som ett mellanting mellan en bomsadel och de som beöver pad under.

/Camilla
Japp där har du det Vinglig och rör sig mkt och bred. usch!!:crazy:

T o m en normalbegåvad inser , utan att behöva lägga en dylig tingest på en hästrygg, att det mest är bara skit ! :devil:

Men seriöst!!

Distansryttare har ridit bomlöst hur länge som helst och dom har dom starkaste och friskaste hästarna som finns!!

*en som alltid rider bomlöst sen jag såg hur fin hästen blev av en sådan sadel*

Lydiga kvinnor är lyckliga kvinnor, Camilla!
Och jag hade redan förutsett att du skulle säga just det... Du är alldeles för stereotyp för att man ska tro att det är sant...

Men du har helt missförstått det här med sadlar och det är ju bomlösfanatikerna som påstår att jorden är platt och att solen kretsar runt jorden!
Nej, inte de jag känner till. Snarare så har de alla både bomlösa sadlar OCH bomsadlar till sina hästar. Jag äger nämligen och rider och tävlar i en bomwesternsadel och jag anser inte att det är antingen eller utan "it depends" på vilken hästen är och hur situationen ser ut.

Känns det resonemanget främmande för dig?

/Camilla

Jag funderade ett tag på att köpa en bomlös StarTrek (eller hur det stavas?) i westernstil, men gjorde inte det sen jag sett ett par andra hästar i stallet och hos en kompis som fått sadeltryck där stiglädren/fendrarna var upphängda. (Det var iofs torsion resp. barefoot-sadlar, men blev ändå inte så pigg på bomlös efter det även om jag tycker att det kan vara skönt att rida i dem.)

Flera hos oss i stallet har köpt Balance-sadlar åt sina unghästar, dvs bomsadlar med ett pad-system så att man kan ändra bomvidd etc allteftersom. De är väldigt nöjda, men dessa sadlar finns endast i engelska modeller. + är förmodligen inte gratis... här kan man läsa om dem iaf: http://www.balanceinternational.com/saddles.html

Det är mycket stor skillnad på bomlös och bomlös... Det är ungefär som att man skulle dra alla bomsadlar över en kam, dvs engelsk som bladsadel... :crazy:

/Camilla

jo det är förstås skillnad på bomlös och bomlös precis som för 'vanliga' sadlar - men torsion trodde jag ansågs vara rätt ok + det kändes inte värt risken att hon eventuellt skulle få sadeltryck även av ett annat märke (kunde ej avgöra om det var just märket eller principen bomlös som var problemet)

Jag anser fortfarande Torsion som helt OK. Min häst har dårakt inte fått något tryck av min sadel iaf. Har även haft Barefoot som är sladdrigare men inte fått tryck av den heller.

Om man säger så här, de bomlösa som säljs i Sverige (mestadels iaf) är typen antingen:

1) Torsion eller Torsionkopior (typ Knights, barefoot, mm)
2) Freeform och liknande
3) Star Trekk och Trekker som inte behöver specialpad
4) och den som var först - Sportsaddlen.

Av dessa typer finns både god och dålig kvalitet och för det mesta gäller att de som är dyrare är bättre. Jag vet många distansryttare som rider i Torsion, Freeform, Star Trekk och förstås Sportsaddle och klarar en distanshäst detta utan att få tryckpunkter av någon av sadelns delar så klarar nog de flesta hästar detta. Distanshästar går många, många mil i veckan i sin sadel samt kontrolleras mycket noggrannt av veterinärer under tävling. Om sadeln skulle vara skadlig så skulle de ge uteslutning på tävling och vill man då fortsätta tävla så är det bara att byta sadel.

Men det brukar vara precis tvärtom - det är den bomsadel man haft som gett anmärkning på ryggen eller ofta framkotor under tävling och när man sedan bytt till bomlöst har problemet försvunnit.

Tävlingssäsongen 2005 försvann för mig efter att ha ridit en första ritt om bara 4 mil i mars. I slutbesiktningen blev min häst knappt godkänd och distansveterinären (specialutbildad) tog mig åt sidan och sa att han funderade på om inte min westernsadel (utprovad och specialombyggd av sadelmakarmästare) var den som orsakad rygg och framkotereaktioner. Han tyckte att jag skulle testa en bomlös åt min arab som har svårt sadelläge.

Jag köpte min bomlösa men det var en aning försent eftersom skadan redan var skedd. Min häst behandlads i fem leder den sommaren och jag började träna igen i min nya bomlösa och säsongen efter red vi en 6,5 milstävling som visserligen blev vår sista pga MINA fysiska besvär men hästen var helt annorlunda än året innan. Trots ett rejält tempo (vi kom in som tvåa men blev uteslutna i slutbesiktningen pga tappsko som vi inte såg förrän det var försent) så hade han inga anmärkningar på ryggen och dagen efter hade han inte ens träningsvärk. Jämna fina muskler som var mjuka som messmör!!! Jag kommer ihåg att det var en fantastisk känsla att se hur bra han klarat ritten.

Så jag tror att man bör inse att ska man ha en bomlös ska man ha en som passar hästen, en själv och den ridning man gör. Sen ska sadeln hålla god kvalitet, inpassas korrekt och inte vara för lång för hästen. Så här skiljer det inte mycket från en bomsadel.

De som säger att man köper en bomlös för att det är lättsamt och billigt är något felinformerade. Dels är de som är bra dyra, dels är de svåra att få tag i för utprovning och man får ofta göra en hel del utprovning själv enligt trial and error-principen, men när man väl kommit över det så fungerar det alldeles utmärkt. Det som är lättsamt är det som kommer sen - att man inte behöver hålla på att sälja och köpa nytt vartefter hästen bygger om sig.

Detta är mina erfarenheter.

/Camilla

Jag lyssnar gärna Bill om du uttrycker dig på ett seriöst och konstruktivt sätt. Så länger du bara ägnar dig åt att slå ner och härska så kommer du aldrig att skapa respekt och förtroende...

För övrigt så äger jag westernsadel, Engelsk och bomfri...uppskattar dem allihop på olika vis...

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 152
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag behöver tips på sadelmodeller! Jag är i taget och ska skaffa westernsadel till min appaloosa unghäst. Vilket i sig är sjukt svårt...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: VarjaLinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp