bomlös westernsadel

Z

zillax89

Någon som har en sån? Vet att man ej får tävla med den men jag funderade på att skaffa en sån till min unghäst nu i början när han ska ridas in då den går att jystera efter hur han växer - kostar dock 13000 men det är det väl värt. Går ju att byta ut panelerna som tydligen är minst 2 cm tjocka i läder.

All erfarenhet av bomlösa westernsadlar mottages!

Sv: bomlös westernsadel

Mitt helt seriösa tips är att du lägger ner bomlösheten. Skaffa en riktig sadel för din och framför allt din hästs skull. Denna diskussion finns det hundratals trådar om och då kan ju gå tillbaks till några av dom och läsa.

jag har en vanlig bomlös till min häst.
men när man ska börja tävla så ska man ju ha en riktig westernsadel med bom, så att lägga 13000på en sadel man inte kan tävla i känns lite som slöseri, när man kan köpa en billigare bomlös och spara pengar till en rejälsadel att tävla i, som man kan passa in när hästen vuxit till sig och man ska ut och tävla.

en bomlös behöver inte kosta mer än 5000kr, och dom funkar så länge man har en BRA pad under.

Jo men en med bom måste ju bytas då han växer, vad ska man ha liksom tills han är "vuxen" så att säga..? Kommer ju få byta sadel 3-5 ggr om man ska byta varje gång han ändrar kroppsbyggnad, blir ju jättejobbigt. Men jag vet inte, känner bara att det snart är dags att börja fundera på sånt.

Är bomlösa inge bra?
den här som jag kollat på nämligen ska tydligen vara så bra att man inte beöver en speciell pad till. Har varit lite skeptisk till bomlösa men alltså ändå... Dom verkar så formbara på nått sätt. Visst ska man ha en till sen när man ska börja tävla men de blir ju inte förrän om 4-5 år - tidigast.

Frågar bara för att jag är nyfiken på dessa bomlösa sadlar :P vet ingenting om dom men de jag kollat på verkar faktiskt bra.
Så ifrågasätt!

jag menar bara att du inte behöver köpa en speciell bomlös, du kan köpa en vanlig bomlös :)

joho, det finns bra bomlösa, men det behöver inte bero på priset, den jag har kostade runt 3tusen och det är många som är kunniga som har sagt att det är en mkt bra bomlös :)

och behöver du inte tävla än på 4-5 år så vänta du med att köpa en riktig sadel :)

Jo men en med bom måste ju bytas då han växer, vad ska man ha liksom tills han är "vuxen" så att säga..? Kommer ju få byta sadel 3-5 ggr om man ska byta varje gång han ändrar kroppsbyggnad, blir ju jättejobbigt. Men jag vet inte, känner bara att det snart är dags att börja fundera på sånt.

Är bomlösa inge bra?
den här som jag kollat på nämligen ska tydligen vara så bra att man inte beöver en speciell pad till. Har varit lite skeptisk till bomlösa men alltså ändå... Dom verkar så formbara på nått sätt. Visst ska man ha en till sen när man ska börja tävla men de blir ju inte förrän om 4-5 år - tidigast.

Frågar bara för att jag är nyfiken på dessa bomlösa sadlar :P vet ingenting om dom men de jag kollat på verkar faktiskt bra.
Så ifrågasätt!

Problemet med bomlös är att hästen får ett "punkt tryck" där du har dina sitt ben.... ett tryck som en sadel med bom skulle utjämna. Köp en sadel som är lite störe så hästen har nått att breddas i under utvecklingen så kan du byta pad i stället... och visst i slutet kan det vara så att du står där med en sadel med för trång bom och tvingas byta sadel iaf... men en bra sadel faller inte så mycke i pris så det är det värt för både dig o hästen.:)

tror inte heller bomlöst e bra ,visst d e behändigt men tror inte d e bra för hästen:crazy:

Mitt råd är att du köper en riktig sadel med bom. Du kan justera lite med att padda upp den om det behövs. En vacker dag kommer du antagligen att behöva byta sadel men det kommer du ju också att behöva göra ifall du köper en bomlös nu.

Jag har aldrig hört talas om någon som behövt byta sadel 3-5 gånger.

Vanligt är dock att man kanske behöver byta en gång.
Men det är inte säkert. Jag vet t.ex. arabiska fullblod som aldrig behövt byta, bara skiftat pad. Så det beror också lite på vad du har för sorts häst.

Men mitt råd är att satsa på en "riktig" sadel på en gång.
Särskilt unghästar med känsliga otränade ryggar gör man en tjänst genom att ha bom i sadeln. Den har ju en funktion, nämligen att fördela trycket över en större yta.

Sen är det också så att, köper du t.ex. en bra begagnad kvalitetssadel för låt säga 8.000 kronor så får tillbaka pengarna den dag du vill sälja den. Så det är aldrig någon dålig affär.

Någon som har en sån? Vet att man ej får tävla med den men jag funderade på att skaffa en sån till min unghäst nu i början när han ska ridas in då den går att jystera efter hur han växer - kostar dock 13000 men det är det väl värt. Går ju att byta ut panelerna som tydligen är minst 2 cm tjocka i läder.

All erfarenhet av bomlösa westernsadlar mottages!

Hua...ingen bomlös sadel...kan garantera att hästen mår bättre av en sadel med bom....:)

håller med nedanstående om att westernsadel med bom är det bästa o under växt perioden padda upp o i värsta fall sälja o köpa en annan.
men nu ville du har en inblick i hur det är med bomlös western sadel, så jag ska försöka ge det då vi har en Star teek bomlös western sadel.
mjuk o skön o sitta i, kort (passar våran kortkorta arabrygg) är inte helt bomlös, hornets "valv" är ej flexibelt. väger väldigt lite! satm är billiga att köpa nya, iaf om man jämför med en riktig kvalitets western sadel men det bör man inte göra, man kan nog jämföra den med en lågbudget sadel...men den ser ut som en riktigt western sadel! ingen skulle nog märka om man prova Dtävling i den :devil:
har som sagt en, men den blir ev till salu till våren då vi köper riktigt westernsadel för jag vill ut o tävla på hästen nu!:)
hoppas det gav lite

Tack så hemskt mycket för alla svar! Nu känner jag mig lite klokare :P
Han ändras fortfarande mycket i kroppen, bara för ett halvår sedan hade han knappt någon manke men nu har den börjat växa till sig. Längtar så efter att få börja rida honom, kanske inte hör till ämnet men det är väl ganska viktigt att en hästmassör eller liknande kollar ugenom kroppen på honom innan han rids in..? Dom kanske även kan hjälpa en med att hitta rätt sadel?

Själv har jag en väldigt tjock teddyfodrad pad, eller den är väl iaf 2-3 cm tjock, riktigt rejäl, dock lite lång, visst han kanske växer i den men ändå, hur långa får dom vara utan att störa hästen?

Hej!
Tänkte bara tipsa om att du kan ju gå in på distansforumet och fråga om bomlös, där har de stor erfarenhet av dessa.
Jag har bomlöst till alla mina hästar och både de och jag trivs med det. :) Bra pad är viktigt dock. Padarna är tryckfördelande så det INTE blir punkttryck..
mvh
Camilla

*kl*
En fråga till er som automatiskt ratar bomlösa och dessutom påstår att de är skadliga (punkttryck, mm) - har ni överhuvudtaget ridit i en sån som TS menar (troligen en ST Western) och sett hur en häst ser ut som blivit riden en längre tid i en sådan?

/Camilla

*kl*
En fråga till er som automatiskt ratar bomlösa och dessutom påstår att de är skadliga (punkttryck, mm) - har ni överhuvudtaget ridit i en sån som TS menar (troligen en ST Western) och sett hur en häst ser ut som blivit riden en längre tid i en sådan?

/Camilla
T o m en normalbegåvad inser , utan att behöva lägga en dylig tingest på en hästrygg, att det mest är bara skit ! :devil:

Jag citerar Humprey Bogart i African Queen. -I never tried to shoot myselt in the head either. Ang. de som tycker att man måste prova allt skit som kommer.

Frågan var enkel - har ni eller har ni inte?

Jag antar att ni utifrån era svar inte har det.

Men ni har ungefär samma attityd som de som påstod att jorden är platt, att solen kretsar runt jorden samt att kvinnor är mindre värda och därför ska lyda männen....

/Camilla

Bra svar! Jag är också lite trött på två stycken som gärna ger ytterst negativa inlägg i bomfri-debatter...varför svara överhuvudtaget om man ändå inte har något konstruktivt att ge?

Jag citerar Humprey Bogart i African Queen. -I never tried to shoot myselt in the head either.
Och apropå ovanstående så undrar jag om du är bekant med ämnet logik?
1. Du vet att andra har skjutit sig i huvudet och det inte är bra alltså vet du att du inte bör göra det.
2. Du vet INTE att andra skador på sina hästar av bomlösa sadlar men ÄNDÅ så vet du att de inte är bra???? :confused:

Hänger liksom inte ihop...

OM du nu inte VET att det finns de som fått skador på sina hästar pga bomlösa sadlar men det antar jag att du skulle ha skrivit om i denna tråd då det iaf skulle var konstruktivt...

/Camilla

Vi har haft bomlöst sen -02, -03 om jag inte minns fel och hästen lever än! Det är en Torsion standard och den ser väldigt fräsch ut fortfarande trots mkt användning. Är faktiskt förvånad över kvaliten. Det som är viktigt med den här typen av bomlösa är padden, en bra padd är guld värt. Vi har en i ull med fickor som man kan byta inläggen i, tror dock inte den säljs längre.

Det finns även en Trekker master i stallet som liknar Star trekk och ingen häst har dött av den heller ännu. Ingen har heller fått någon sorts bestående men. Trekkern behöver man ingen padd till. Den har väldigt bra utformade bossor.

Jag gillar bomlöst eftersom hästen kan ändras i den utan att sadeln behöver bytas. Har man en som har fast framvalv (ex Trekker) så måste man dock hitta rätt storlek och den kan ju hästen växa ur och en Torsion (el liknande) kan bli för lång för en del. Du måste prova och hitta en som passar dig och hästen.

Jag ser en bomlös som lite av en investering, den kan gott hänga i sadelkammaren tills den behövs nästa gång även om man har en passande bomsadel.

Jag ser en bomlös som lite av en investering, den kan gott hänga i sadelkammaren tills den behövs nästa gång även om man har en passande bomsadel.

Jo de va lite så jag tänkte också, den kan gott hänga där liksom** Sen ska jag ju ha en med bom också men de e ju bra att ha en standardsadel som jag och hästen avgudar**

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 152
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag behöver tips på sadelmodeller! Jag är i taget och ska skaffa westernsadel till min appaloosa unghäst. Vilket i sig är sjukt svårt...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: VarjaLinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka