Bomlös sadel - punkttryck?

Polly_Mulle

Trådstartare
Pratade lite löst med en kille om bomlösa sadlar. Som han säger är de säkert mycket sköna att rida i, men borde det inte bli ett punkttryck av sadelgjorden? och stigläder? De är ju inte rekommenderade att hoppa i, men borde man då ha dem att rida ut i, ifall man vill stå i branta backar eller rida lätt i traven? Eller ens rida lätt i traven i början av passet? Min häst måste få röra sig framåt ett par varv innan jag kan börja samla honom, och att sitta på en häst som länger trav o galopp är inte bekvämt. Så? Hur bra är de egentligen? Bra men inte fulländade?

Sv: Bomlös sadel - punkttryck?

Nej, det blir inget punkttryck av en bomlös sadel av bra kvalitet. Man kan utan att oroa sig rida lätt och i fältsits. Till många bomlösa sadlar ska man ha en speciell pad som bildar kanal för ryggraden, detta är viktigt!!

Anledningen till att man inte bör hoppa högre höjder i en bomlös sadel är att vid nedslaget blir VÄLDIGT mycket tryck i stigbyglarna vilket inte en bomlös sadel klarar av.

Ansür har dock tagit fram en bomlös hoppsadel som det finns ryttare som rider svårare klasser i, hurvida det funkar bra vet jag inte för jag har ingen erfarenhet av den sadeln.

Olika märken är olika gjorda så det finns lite varianter att välja på. Sadelgjordfästet och stigläderfästet sitter på olika sätt på olika sadlar.
Jag har haft min sadel i 5 år och hästen har aldrig fått några symptom för punkttryck (bulor, torra fläckar, vita hår ,mm). Hade tidigare en bomsadel som gav tryck fram med alla dessa symptom.
// Linda

SBS Flexion klarar oxå hoppning :D Huvudsaken är att den har bra stötdämpning och helst kanal för ryggraden.. Visst kan man hoppa i andra bomlösa, men det är elakt mot hästryggen om man hoppar många språng och höga hinder ifall man skulle råka dunsa ner i sadeln i landningen. Kan jämföras med att hoppa barbacka. Själv föredrar jag att inte göra det av anledningen att jag brukar trilla av i brist på stöd med en levnadsglad häst :D Har dråsat i sanden ett antal gånger i mina tappra försök, men vad gör man inte för att roa omgivningen!
Att jämföra bomsadlar och bomlösa i den frågan är lite orättvist, med tanke på att det är MYCKET jobbigt för en häst att hoppa med en ryttare som dunsar den i ryggen med hårt trä emellan! Och om det träet dessutom är felformat kan det inte vara roligt.. Så jag skulle hellre hoppa i en bomlös än en ngt illapassande bomsadel, men helst ingetdera om det inte är en Ansur eller Flexon lr liknande.

Och appropå att rida ut så HAR jag faktiskt märkt på min häst som gärna rusar iväg i nedförsbackar och sänker ryggen att man får vara jättenoga med att undvika det eftersom sadeln inverkar ngt negativt då. Jag tror att svankryggigheten förstärks av att han inte har mycket mellan ryttaren och ryggen, och inte så stor tryckföredelningsyta, då trycker det på svanken ännu mer i nedförsbackar så för att få honom gå bra brukar jag försöka att korta upp honom redan innan backen och undvika obehag. tror att det är vädigt individuellt för olika hästar, min förra häst älskade Fitformsadeln, och jag tyckte den var mycket behaglig att rida ut med.

Punkttryck har jag hört ett par sadelmakare vara skeptiska mot i frågan bomlösa sadlar. Det är klart, lite mer tryck på vissa ställen blir det, men det är knappast enskilda så "punkter" utan något större ytor. Stigbygelfästena sitter så att det ska fördelas över ett större område. Gjorden märkte jag att ena pållen inte gillade när man spände, men det har förmodligen med gjorden i sej och hästens mage att göra snarare än att det skulle trycka från sadeln. Har inga som helst bevis på detta mer än att pållarna aldrig visat någon ömhet från sadeln under tiden de haft bomlöst.

Polly_Mulle skrev:
Pratade lite löst med en kille om bomlösa sadlar. Som han säger är de säkert mycket sköna att rida i, men borde det inte bli ett punkttryck av sadelgjorden? och stigläder? De är ju inte rekommenderade att hoppa i, men borde man då ha dem att rida ut i, ifall man vill stå i branta backar eller rida lätt i traven? Eller ens rida lätt i traven i början av passet? Min häst måste få röra sig framåt ett par varv innan jag kan börja samla honom, och att sitta på en häst som länger trav o galopp är inte bekvämt. Så? Hur bra är de egentligen? Bra men inte fulländade?
Jag klättrar oerhört mycket och rider nästan alltid lätt i min bomlösa. Jag var också lite fundersam över hur det skulle fungera i början men jag har helt enkelt löst min oro genom att inte lägga särskilt mycket vikt i stigbyglarna när det inte handlar om någon specifik övning som jag känner att jag vill ha stöd i stigbyglarna för. Under klättring och lättridning använder jag knäna och insidan av låren för att resa mig ur sadeln. Bra träning (det känns verkligen i låren efter att man varit ute och klättrat i en halvtimme) och man slipper fundera på om det blir punkttryck eller ej.

Prova själv om du får tillfälle med en kompis och jämför mellan en bomlös och en bomsadel.
Den ena får vara häst och utsätts för diverse scenario och byt sen. Jag och en kompis provade och (vi har ifs ingen hästformad rygg) vi tyckte att bomsadeln gav minst lika stort punkttryck vid tex full belastning i stigbyglarna. Dessutom formade den inte sig vid belastningen så pukttrycket känndes skarpare på nåt vis.
mvh T

Jag har försökt undersöka det här med punkttryck på min sadel. Eftersom jag har en Sportssaddle så sitter stigläderfästet i fram och bakbom. Har hört div människor påstå att det ger ett oerhört punkttryck om man står i stigläderna. Framförallt från människor som aldrig sett en SS, utom på bild.
Jag har därför ridit med handen under frambommen och kännt rundor. Sadeln är ganska styv och stigläderfästet är även fastsytt i själva sitsen så det oehörda punkttrycket finns inte på min sadel på min häst.
När jag därimot försökt samma sak med min allroundsadel så kan jag inte få in fingrarna fram och absolut inte ha dem kvar för det gör för ont. Så jag vet vilken av mina sadlar som trycket är störst under!
// Linda

Tack allihop för era åsikter.
Jag har tyvärr aldrig haft chansen att prova någon bomlös sadel, hoppas på att kunna prova i framtiden, är intresserad men samtidigt lite skeptisk. Blir alltid lite fundersam när något blir så stort så fort som bomlöst blev, det kändes som om det aldrig ifrågasattes. För 6 månader sedan - kanske ett år sedan var det aldrig snack om bomlöst här inne och nu är det många som har eller ska skaffa bomlöst. Tack för att ni tog er tid att svara.

Det kan kanske tyckas att bomlösa inte funnits så länge eftersom man oftast inte hört talas om dem. Inom distansen har man använt bomlösa lite längre och där blir de väl beprövade också.
Vilket märke som passar hästen och ryttaren är svårt att veta. När jag köpte min sommaren 1999 så fanns det inte alla dessa olika att välja på. Dessutom fanns det en i sverige som tog in och sålde ett märke. Nu är det betydligt fler att välja på. Jag avundas inte den som idag måste välja mellan alla dessa märken.
Sadlarna har lite olika lösningar på stigläder- och gjordfästen. De är också olika uppbyggda i säte och fram- och bakbom. Man får helt enkelt använda sitt sunda förnuft och tänka till vad man tycker är ok för sig o hästen.
Lycka till i de bomlösas sadelvärld!
// Linda

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 655
Senast: Stergo
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 368
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka