Bomfri westernsadel

malinsnoops

Trådstartare
Vad jag förstår är det inte tillåtet att tävla med bomfri westersadel. Är det någon som vet varför? Är nyfiken på varför det finns en sån regel (om den nu finns). :bow:

Sv: Bomfri westernsadel

Den största anledningen till att det finns regler och begränsningar när det gäller utrustning (förutom rent säkerhets- mässiga och djurskyddsmässiga) är för att kunna jämföra prestationer. Dom som tävlar i en klass skall veta att alla tävlar på lika villkor. Villkoren bestäms tillsammans av medlemmarna i tävlingsorganisationen.
När det gäller utrustning som faller utanför ramarna, går det att söka dispens. Om det godtas, sär det bara att köra på…

I regelboken står det att du kan ansöka om dispens som sagt o det ska göras skriftligt till WRAS styrelsen minst 1 månad innan tävlingen. Annars ska sadlen ha bom.

Senast ändrad av en moderator:

Oki, är det någon som har erfarehet av att söka dispens? Brukar det godkännas? Men hur är det på AQHA tävlingar då? Är det bomfritt där med? (antar det...) Nu ramlar det frågor ur mig, haha :p

Det är tillåtet att tävla i bomlöst från och med i år!
Så har iallafall jag uppfattat det som står i regelboken om utrustning. Meningen "Westernsadel ska ha horn och bom" är borttagen.

Ordagrant står det som följer (paragraf 166, på sidan 19, högst upp):

Särskild utrustning pga. handikapp måste ansökas om skriftligt till Förbundsstyrelsen minst 1 månad innan klass.
Detta gäller även dispens för ansökande om användande av Bomfri sadel. Intyg uppvisas i samband med startanmälan.

Alltså måste man ha dispens.

Senast ändrad av en moderator:

Oj, det hade inte jag sett! :o Men vad är då meningen med att ta bort "ska ha bom"???

Nä det kan man undra, det undrar jag också.

det hella låter lite trångsynt med tanken på att dagens westernsadlar baserar på spanska sadlar som delvisst är och har varit bomlösa redan vid Columbus tider. Vaquera sadeln har faktiskt en "flexbom" som består av halm. Att rida i är en vaquera definitift överlägsen alla westernsadlar och skulle finnas i allas sadelkammare. Alla hjälper gör bättre genom etc.

Kalla det trångsynthet, renodling eller vad som… Det är ju genom att nischa sig som man definierar ”sin” gren.
Jag kommer inte till en fotbollsmatch med en rugbyboll med motiveringen att historiskt bestod alla bollar minsann av uppblåsta grisurinblåsor.

Och en westernsadel är en traditionell arbetssadel, en arbetssadel för ranch jobb skulle funka ganska dåligt om den inte hade en bom. Den ska vara stabil, en bomfri sadel, hur välgjord den än må var, är aldrig riktigt så stabil som en bomsadel.

Tror det ligger lite i det faktiskt.

Liknande trådar

Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 670
Senast: Capybara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur