Sv: BollnÄs

Jättegrattis till dig och Lasse!:banana::banana: Vad kul att han tagit sig så sen förra året...Betti kanske får ytterligare en Brun Häst att oroa sig för till Breeders...:devil:

Tack! Den lille rackarn har ju börjat åka själv i transporten också :D
Jag hoppas att han fortsätter såhär och är redo för breeders i höst. :bump:

Huset före trappan vållade inte stora problem, vi satt hinderdomare där och de var inte många stopp där utan dom flesta rullade på fint.

däremot var de många som kom alldeles för fort in på hus-trapp så många hästar rädda sina ryttare där.

Den superbegåvade 5 åringen (om de är den jag tror de är)stod emot bra mkt på häcken före gåshusen vid nya vattnet och stoppade sen ut sej på husen men ryttaren valde att fortsätta ändå (för övrigt var de många som gjorde så och överdomaren var rätt sur över de och tog ett snack med några av dom) och sen hoppade hon huset före trappen och sparkade på rejält inför trappen vilket gjorde att hästen försökte ta trappen i ett språng o ryttaren flög av.

Hästen stod emot på många hinder och såg allmänt förvirrad ut många gånger. men hon är superfin och jag tror att de där blir en superfin häst när den fått några rundor. :bump::bump:

Men ser man till resultaten så var de nog lite för svårt för de flesta. framförallt husen före vattnet vållade massor av problem.
I deb för ponnier var de det grönvita hindret som låg 3.a som var största stötestenen.
I *-iga flöt allting på kanon och de var roligt och se så fräsha och fina hästar.
Många hade problem med tiden i alla klasser, gick för fort.

Tackar för gratulationerna, jag är supernöjd:bow:
Känns lite som det var min tur efter så många år;)

För att sticka ut hakan lite....jag tycker många red väldigt dåligt i debutantklassen mer än att banan var svår.......dålig balans etc. Att trappan ner var för kort kan jag helt hålla med om men då kanske man som ryttare får ta ner sin häst till trav eller t o m skritt om man vet att hästen hoppar ut långt:idea:. Vattnet såg jag inte så det kan jag inte säga något om. Däremot reflekterar jag över att allt för många ryttare sitter ner och skaver med långa stigläder på sina hästar under terrängritten..Kan inte vara skönt för varken häst eller ryttare!!

F ö vill jag ge arrangörerna i Bollnäs all heder för fina arrangemang. Tycker verkligen ni är värda fler ekipage till era tävlingar och superfina terrängbana, som jag sagt tidigare - den finaste efter Segersjö!!:banana::banana:

O grattis till dig Moa, det var kul att pratas vid!!;)

Såg att det var mer än nära att du flög efter banken men sen såg det avslappnat och fint ut!!:)

Du är mer än välkommen till Trossnäs på midsommar(personligen tycker jag att vi har en lätt klass som är av större modellen - bara så att du är förberedd:)!

Jag är osäkerpå om jag har något kortpå dej oxå..ska kolla igenom o se om jag känner igen dig.

För övrigt håller jag med dej om att många satt ner på sina hästar hela banan runt. :eek::confused:
I *-iga satt jag på slutet av banan o de var kul o se att så många var fräscha o galopperade glatt in i mål. Var bara 1-2 som såglite tung ut i benen o den ena sa dom var en yngre häst..
Men i de lägre klasserna så satt jag i mitten av banan och både hästar och ryttare flåsade otroligt mkt, samt satt ner i sadeln.
Då ser inte jag Bollnäs bana som tungsprungen eller krävande. Vad är de för konditionsträning?

Nu är de längesen jag red fälttävlan men kan inte minnas att de var så jobbigt så att man flåsade sej igenom en debutant.

Hon har en annan tröja i år men annars såg de nästan lika ut ;)

Så här är då lite bilder.. tyvärr är de långt ifrån eftersom jag satt på så dumma ställen i år men man ser ju liiite iaf.
bollnsmaj067.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b71/Qrumelur/terrang/bollnsmaj055.jpg
bollnsmaj044.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b71/Qrumelur/terrang/bollnsmaj049.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b71/Qrumelur/terrang/bollnsmaj038.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b71/Qrumelur/terrang/bollnsmaj036.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b71/Qrumelur/terrang/bollnsmaj016.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b71/Qrumelur/terrang/bollnsmaj012.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b71/Qrumelur/terrang/bollnsmaj011.jpg
[URL="http://i17.photobucket.com/albums/b71/Qrumelur/terrang/bollnsmaj011.jpg"][/URL]

Såg också många ponnyryttare som satt ner på transportsträckorna. Jag håller mig visserligen närmare sadeln när jag rider unghästen än på Sigge men det beror ju på missöden likt efter banken eller div. tvärstopp. Men att sitta ner :confused:

Vet att det var disskusion ang. detta efter lag-sm i hermanstorp förra året i en tråd också. Verkar som att barnen behöver informeras....

OT, men på vilket sätt är Trossnäs lätta stor? Red en lätt -05 med Sigge.

Ft_ryttare: Jättefina bilder i år igen! :bow:
Vad använder du för objektiv?

Jag har ett zoomobjektiv från sigma 70-300.
De säger mej egentligen inte så mkt utan de var min fotokunniga kompis som sa att de var ett sånt jag behövde när jag klagade på kitobjektivet :angel:

Jag bara riktar och knäpper :p

Ok, har också ett sigma men 50-200. Använder du ditt i ridhus? Hur tycker du att det är då?

Tack för de fina bilderna! Lite i bakvikt på det ena...hon gick av lite stort!!;)

Hon var verkligen pigg och glad in i det sista! Hade nog velat gå ett varv till. Man funderar ju på om man tränat ordentligt kondition då terrängen är i princip i maxlängd för klassen - men ja, jag konstaterar att min häst orkade detta och lite till vilket känns jätteskönt! Galoppjobbar på en 1000 meters travbana varje vecka. Hamnar på totalt 6 000 meter med igångsättning och nedtrav/skrittning samt galoppjobb (3000 meter,inga intervaller eftersom hon blir för vass!)

Min egen kondition lämnar mer att önska, har pg a en skada svårt att jobba på den, så jag litar på min ridkondition!:o

Den lätta banan har "vässats" till från den gång du red senast.

Många hinder som är med i och tidigare varit med i *-ig klass finns. Bl a sunken-road med grav framför B, SMAL-BRED-MAXAD oxer, stock före nedhopp i vatten på studsavstånd, stor häck på kulle (ski-jump)....ja litet axplock bara!

Att jag tycker den är stor baserar jag på egna tankar samt andra ryttares åsikter (främst de som debuterat i lätt klass).

Men.....det jag tycker är bra med Trossnäs bana är att unga hästar bjuder bra. De följer stigen och vet ungefär vad som dyker upp. Du får ett bra test inför ev Breeders start!!:idea:

Har ju glömt att gratta dig....:o Det var VERKLIGEN din tur nu det håller jag med om!:bump: Ni ser jättefina ut på bilderna, hoppas vi ses nån gång under denna säsongen iaf även om det inte blir just i midsommar...

Tack för de fina bilderna! Lite i bakvikt på det ena...hon gick av lite stort!!;)

Hon var verkligen pigg och glad in i det sista! Hade nog velat gå ett varv till. Man funderar ju på om man tränat ordentligt kondition då terrängen är i princip i maxlängd för klassen - men ja, jag konstaterar att min häst orkade detta och lite till vilket känns jätteskönt! Galoppjobbar på en 1000 meters travbana varje vecka. Hamnar på totalt 6 000 meter med igångsättning och nedtrav/skrittning samt galoppjobb (3000 meter,inga intervaller eftersom hon blir för vass!)

Min egen kondition lämnar mer att önska, har pg a en skada svårt att jobba på den, så jag litar på min ridkondition!:o

Tack Novali! Hoppas verkligen att vi träffas snart, har ju mycket gemensamt!!;)

Min plan är att starta på Trossnäs i midsommar, sedan Bollnäs :love:såklart!!!!!, ev Sämsholm, Segersjö (för att de har så mjuk gräsmatta:o) och sedan **-igt på Täby om allt känns bra!

Oj då, får väl erkänna att jag faktiskt funderar på att åka till Hermanstorp istället nu. :o

Framförallt vatten kan det ta stopp framför om det dyker upp för plötsligt, brukar trava ner.

Han ska tränas ordentligt nu har jag tänkt och känns banan övermäktig får jag väl göra ett klassbyte. :laugh:

Oj då, får väl erkänna att jag faktiskt funderar på att åka till Hermanstorp istället nu. :o

Framförallt vatten kan det ta stopp framför om det dyker upp för plötsligt, brukar trava ner.

Han ska tränas ordentligt nu har jag tänkt och känns banan övermäktig får jag väl göra ett klassbyte. :laugh:

Fast i Hermanstorp är ju vattenhindret VERKLIGEN *-igt i Lätt klass! Stock, hyfsat stort nerhopp, upp på ö och ut över stock ned i vatten igen.....kolla in vattenhinder nr 2 på denna videon fast det brukar även vara en stock INNAN första nedhoppet.
http://www.youtube.com/watch?v=kMeJGcV00rg

Off topic...denna video måste vara den bästa som nånsin lagts ut på FT-buke!:D

Skulle nog säga att Trossnäs vattnet som det är nu är klart svårare än Hermanstorp, ön där gör ju varken från eller till (såvida dom inte snubblar upp)för har dom hoppat i en gång så gör dom ju det igen :angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 452
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
689
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 114
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka