Bokbränning

Som troende har jag inga problem att sätta mig in i det tänket. Jag tar själv illa vid mig lite grann när andra människor uttrycker sig illa om religion och religiösa människor. För mig är det stor skillnad att säga "jag tycker inte att religion är något för mig och jag tror inte alls på gud" och att säga "Jag tror inte på någon sagofigur med vitt hår som sitter i himlen och är beskriven i en sagobok" (eller liknande, värre, som skrivits på buke tex). Det första är rent neutralt om att man inte tror, det andra säger inte bara att man inte tror, utan också indirekt genom ordvalen vad man tycker om de religiösa texterna och de som tror. Det är lätt att känna sig tillplattad och till åtlöje- och det är väl meningen med tanke på ordvalen.

Om man som muslim levt med Koranen vid sin sida, i den kulturen och i den tron i hela sitt liv så är det kanske inte konstigt att man också reagerar när andra liksom... "ser ner på", nedvärderar en som person, för att man tror. Det väcker känslor. Att någon anser en vara den som tror på sagor, som ett barn, som en galen, förminskad osv.

Ja, vi i Sverige har religionsfrihet. Vi har rätt att tro, eller inte tro. Men hur uttrycker man sig om andras tro? Hur får det andra att känna sig? Det känns skamligt att vara troende i Sverige i dag. Något man ska gömma och smussla med så ingen vet elelr märker för att inte höra otrevligheter, eller bemötas annorlunda.

Känns dubbelt i ett så öppet samhälle som Sverige.

Jag är av åsikten att det får man tåla. Kan man inte försvara sin tro inför sig själv och låta det rinna av, så kanske man ska ta en funderare på om man verkligen tror.

De som trott på sånt jag tror på blev relativt nyligt brända på bål. Det är lite skillnad på det och att bli sur på en teckning eller hur någon formulerar sig.
 
Jag är av åsikten att det får man tåla. Kan man inte försvara sin tro inför sig själv och låta det rinna av, så kanske man ska ta en funderare på om man verkligen tror.

De som trott på sånt jag tror på blev relativt nyligt brända på bål. Det är lite skillnad på det och att bli sur på en teckning eller hur någon formulerar sig.
Jag är av åsikten att man inte ska behöva tåla att andra människor beter sig otrevligt, hånfullt och oförskämt bara för att man tror. Det handlar för mig inte om att försvara sin tro inför sig själv utan om hur man bemöter andra människor, och det är rätt simpelt- man behöver inte bete sig illa för att man inte delar deras åsikter eller tro. Oavsett om andra har det värre eller ej. Det går faktiskt att prata om tro och religion utan att vräka av sig nedlåtande saker på ett sätt vars syfte liksom mer är att förminska den som tror än är att visa att man själv inte tror.
 
Jag är av åsikten att man inte ska behöva tåla att andra människor beter sig otrevligt, hånfullt och oförskämt bara för att man tror. Det handlar för mig inte om att försvara sin tro inför sig själv utan om hur man bemöter andra människor, och det är rätt simpelt- man behöver inte bete sig illa för att man inte delar deras åsikter eller tro. Oavsett om andra har det värre eller ej. Det går faktiskt att prata om tro och religion utan att vräka av sig nedlåtande saker på ett sätt vars syfte liksom mer är att förminska den som tror än är att visa att man själv inte tror.

Vi lever i ett demokratiskt samhälle, här får man faktiskt tåla att folk säger allt möjligt. Det ska vi inte lagstifta om, annat det vi redan har för att skydda mot diskriminering och brott.

Man behöver inte bete sig "illa" - men man behöver faktiskt inte bete sig "bra" heller mot alla i privatlivet.

Jag tycker det är jätteskönt att tro är något man håller privat här i Sverige. Det ger en otrolig frihet.
 
Vi lever i ett demokratiskt samhälle, här får man faktiskt tåla att folk säger allt möjligt. Det ska vi inte lagstifta om, annat det vi redan har för att skydda mot diskriminering och brott.

Man behöver inte bete sig "illa" - men man behöver faktiskt inte bete sig "bra" heller mot alla i privatlivet.

Jag tycker det är jätteskönt att tro är något man håller privat här i Sverige. Det ger en otrolig frihet.
Jag pratar inte om lagstifta om något. Bara om allmänt hyfs och vett om hur man beter sig mot andra.

Tro sköts ju inte privat? de troende tvingas till att smussla och gömma det och de som INTE tror spyr galla över de som tror, jag skulle vara tacksam om även icketroende skötte det snyggt istället för att håna troende. Frihet liksom. Det ska ju inte bara gälla de som inte tror.
 
Jag pratar inte om lagstifta om något. Bara om allmänt hyfs och vett om hur man beter sig mot andra.

Tro sköts ju inte privat? de troende tvingas till att smussla och gömma det och de som INTE tror spyr galla över de som tror, jag skulle vara tacksam om även icketroende skötte det snyggt istället för att håna troende. Frihet liksom. Det ska ju inte bara gälla de som inte tror.

Det handlar ju inte om att smussla eller gömma något? Vad du gör hemma eller på fritiden behöver ingen veta.

Men att kräva att få ta upp allmänt utrymme med sin trosutövning är en helt annan sak.

Vad är det som begränsar din frihet med att folk har åsikter som inte stämmer överens med dina?

Jag tycker det är vansinne att tro på en gubbe i himlen eller yaldaboath. Du tycker kanske det är vansinne att tro på att allt i naturen är besjälat och har rättigheter.

Och, liksom? Det är bra med diversitet.
 
Det handlar ju inte om att smussla eller gömma något? Vad du gör hemma eller på fritiden behöver ingen veta.

Men att kräva att få ta upp allmänt utrymme med sin trosutövning är en helt annan sak.

Vad är det som begränsar din frihet med att folk har åsikter som inte stämmer överens med dina?

Jag tycker det är vansinne att tro på en gubbe i himlen eller yaldaboath. Du tycker kanske det är vansinne att tro på att allt i naturen är besjälat och har rättigheter.

Och, liksom? Det är bra med diversitet.
Att stå utanför en moské och bränna en koran och skriva en massa otrevligheter till åskådarna medan muslimer ska ta sig till och från mosken för att fira sin högtid, allt det handlar om den svenska yttrandefriheten i det svenska demokratiska samhället. Men samtidigt, hur känner de som tror? När de går förbi, när de är där inne? Känns inte situationen lite hotfull för dem?

Och samma när folk ständigt uttrycker sig rätt illa om de som tror, hur känns det att ständigt få höra nedlåtande saker?

Det enda jag tycker är att man inte ska säga otrevliga saker om andras tro på det viset som sker, man behöver inte hävda sig som någon bättre varelse. Det är tramsigt.

Nej jag tycker inte att det är vansinne att tro att allt i naturen är besjälat, det är det som är grejen liksom. Jag lägger inte någon värdering i vad folk tror. Eller inte tror. Därför skulle jag inte heller uttrycka mig nedlåtande om de som tror så.
 
Nej jag tycker inte att det är vansinne att tro att allt i naturen är besjälat, det är det som är grejen liksom. Jag lägger inte någon värdering i vad folk tror. Eller inte tror. Därför skulle jag inte heller uttrycka mig nedlåtande om de som tror så.

Men vad är att uttrycka sig nedlåtande om de som tror på ett visst vis?

Varför skulle man hävda sig som en bättre varelse för att man har och torgför åsikter om olika religiösa teorier, teologi eller andra saker som handlar om livsåskådning och vad den grundar sig på?
 
Att bränna Koranen utanför en moské, Bibeln utanför en kyrka eller Toran utanför en synagoga under en högmässa handlar inte om yttrandefrihet utan om att kränka andra människors tro. Vi har trosfrihet i landet vilket betyder att folk har rätt att utöva sin religion, bränna böcker kan man göra på andra platser.
 
Att bränna Koranen utanför en moské, Bibeln utanför en kyrka eller Toran utanför en synagoga under en högmässa handlar inte om yttrandefrihet utan om att kränka andra människors tro. Vi har trosfrihet i landet vilket betyder att folk har rätt att utöva sin religion, bränna böcker kan man göra på andra platser.
Till viss del håller jag med. Man vill ochså förstöra Sverige. Då genom att vissa länder bojkottar Sverige och dess varor o tjänster som i sin tur rubbar handelsbalansen
 
Att bränna Koranen utanför en moské, Bibeln utanför en kyrka eller Toran utanför en synagoga under en högmässa handlar inte om yttrandefrihet utan om att kränka andra människors tro. Vi har trosfrihet i landet vilket betyder att folk har rätt att utöva sin religion, bränna böcker kan man göra på andra platser.
Nånstans hamnar dessa rättigheter och friheter i konflikt med varandra.

Men på samma sätt som en av mina medmänniskor står i parken och beskriver Guds rike och hur hemskt det är att inte ta till sig Jesus via högtalare, måste någon annan medmänniska kunna stå där en annan dag och riva en bibel i småbitar (om hen plockar upp skräpet förstås) och beskriva hur hemsk kristendomen är som religion via högtalare.
 
Nånstans hamnar dessa rättigheter och friheter i konflikt med varandra.

Men på samma sätt som en av mina medmänniskor står i parken och beskriver Guds rike och hur hemskt det är att inte ta till sig Jesus via högtalare, måste någon annan medmänniska kunna stå där en annan dag och riva en bibel i småbitar (om hen plockar upp skräpet förstås) och beskriva hur hemsk kristendomen är som religion via högtalare.
Jag har inga problem med det, skriver att det är onödigt att kränka andra människors tro under under högtider när de går till eller från vad det nu är för byggnader. Nu ska det tydligen bränna utanför riksdagen nästa gång och det är varken en religiös byggnad eller en religiös högtid.
 
Jag har inga problem med det, skriver att det är onödigt att kränka andra människors tro under under högtider när de går till eller från vad det nu är för byggnader. Nu ska det tydligen bränna utanför riksdagen nästa gång och det är varken en religiös byggnad eller en religiös högtid.

Jag kan hålla med, men det är också extra svårt med just religion - eftersom det inte finns någon riktig gräns för vad en religion kan uttrycka som heligt eller vad en helt ny religion imorgon kan betrakta som heligt. Det är därmed svårt att lagstifta en sådan gräns. Om profeten Hanka inom grådomens religiösa urkunder skrivit att inom tre kilometer från varje tempel, just under firandet av högtiden betack, råder extra helig mark där ingen får störa templets religiösa ritualer, så kanske det trots allt inte kan respekteras eftersom det begränsar andras rättigheter för mycket.
 
Jag kan hålla med, men det är också extra svårt med just religion - eftersom det inte finns någon riktig gräns för vad en religion kan uttrycka som heligt eller vad en helt ny religion imorgon kan betrakta som heligt. Det är därmed svårt att lagstifta en sådan gräns. Om profeten Hanka inom grådomens religiösa urkunder skrivit att inom tre kilometer från varje tempel, just under firandet av högtiden betack, råder extra helig mark där ingen får störa templets religiösa ritualer, så kanske det trots allt inte kan respekteras eftersom det begränsar andras rättigheter för mycket.
Jag har svårt att tro att brännandet av deras heliga bok skulle åstadkomma några upplopp eller tidningsrubriker.
 
Fast om det är våldskapital, medieintresse eller värdering av vilka religioner som är mer värda än andra som ska styra vad som är tillåtet är det sluttande planet beträtt.
Jag tänkte mer på att det ska vara en erkänd religion och inte något man hittar på efter att ha ätit lite roliga svampar man hittar efter allt regn.
 
Jag tänkte mer på att det ska vara en erkänd religion och inte något man hittar på efter att ha ätit lite roliga svampar man hittar efter allt regn.
Okej, det är Kammarkollegiet som får bestämma. Kostar 2700 kronor och tar säkert lite handläggningstid innan grådomen kan få den rätta respekten.

https://www.kammarkollegiet.se/vara-tjanster/trossamfund-vigsel-begravning/registrera-trossamfund

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kopimismen-nyaste-religionen
 
Att stå utanför en moské och bränna en koran och skriva en massa otrevligheter till åskådarna medan muslimer ska ta sig till och från mosken för att fira sin högtid, allt det handlar om den svenska yttrandefriheten i det svenska demokratiska samhället. Men samtidigt, hur känner de som tror? När de går förbi, när de är där inne? Känns inte situationen lite hotfull för dem?
Om bränningen av en koran eller bibel eller vad det än är faktiskt hindrar de troende att ta sig till och från sin sammankomst, så börjar man klampa in på andras religionsfrihet, ja, och det tycker jag nog att man skulle kunna hävda i en del av de fallen som varit.

Och samma när folk ständigt uttrycker sig rätt illa om de som tror, hur känns det att ständigt få höra nedlåtande saker?
Men det är skillnad på att uttrycka sig om en religion och att uttrycka sig om religiösa människor, tycker jag!

Det finns en hel del religioner och trossatser inom religioner som jag tycker är käpprätt fel och som går emot min syn på människor och mänskliga rättigheter. En del av de sakerna som jag tycker så illa om finns bl.a. i kristendom och islam. Jag ser det som oerhört viktigt i en demokrati att jag kan, får och vågar uttrycka de åsikterna även om någon kristen eller muslim skulle känna sig trampade på tårna. Men att jag utrrycker de åsikterna om respektive religion är ju inte samma sak som att jag uttrycker mig illa om de som tror.

Det enda jag tycker är att man inte ska säga otrevliga saker om andras tro på det viset som sker, man behöver inte hävda sig som någon bättre varelse. Det är tramsigt.
Jag tycker det finns all anledning att tillåta människor att säga, skriva och rita otrevliga saker om olika religioner. Muhammed som rondellhund, Jesus som homosexuell.... Att inte låta religionen stå oemotsagd, precis som politiska eller filosofiska ideologier inte heller bör få stå oemotsagda. Debatt, satir och kritik är viktiga saker i en demokrati!

Nej jag tycker inte att det är vansinne att tro att allt i naturen är besjälat, det är det som är grejen liksom. Jag lägger inte någon värdering i vad folk tror. Eller inte tror. Därför skulle jag inte heller uttrycka mig nedlåtande om de som tror så.

Men om jag nu tycker det är vansinne att tro att någon behövde bli uppspikad på ett kors, torterad och dödad under de mest vidriga omständigheter, för att på något vis ta på sig mänsklighetens alla fel och brister ("synder"), ska inte jag få säga det då?
 
Men vad är att uttrycka sig nedlåtande om de som tror på ett visst vis?

Varför skulle man hävda sig som en bättre varelse för att man har och torgför åsikter om olika religiösa teorier, teologi eller andra saker som handlar om livsåskådning och vad den grundar sig på?
I trådar här på buke tex har det uttryckt rätt nedlåtande om de som tror på Gud. Man kan uttrycka sin åsikt utan att vara nedlåtande och hånfull, men man väljer att platta till de som tror för att verkligen visa var man står. Det har jag inte någon som helst förståelse för. Det går alldeles utmärkt att diskutera tro och livsåskådning utan att ta till olika uttryck som gärna används.

Men- jag sätter punkt från min sida för diskussionen här. Jag är inte ute efter lagförändring eller dyligt, utan lyfte bara en eftertanke på hur man diskuterar andras tro och hur det självklart påverkar den som tror. Om det inte har nått fram vid det här laget lär det inte göra det av fler inlägg från min sida heller.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 980
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 535
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp