Bokbränning

Enligt tidningarna vill Salwan Momika, som är den som senast genomförde bränningen kandidera till riksdagen för SD. Anledningen är att han anser att de är det enda partiet som försvarar svenska värderingar.
 
irak.jpg

Kanske dax att låta dessa klara sig själv utan våra pengar.
 
Jomshof var ute och vevade om bistånd till Irak. Vilket om man tittar närmare går till humanitär och demokratibyggande projekt. Så det är en strålande idé att straffa oskyldiga människor i akut nöd. Som förhoppningsvis är de som i framtiden lyckas ta över från dagens regim.

Sedan blir det roligt när Saudiarabien och resten av Mellanöstern hänger på.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/handel/Sveriges-handelspartners/

Jag står fast vid att yttrandefriheten måste värnas, även om det får stora negativa konsekvenser för Sveriges export/import. Liksom Danmarks Lars Vilks hundar redan haft.

Men de flesta Mellanöstern länder är handelspartner, viktiga sådana, inte biståndsländer. Vi behöver dem betydligt mer än de behöver Sverige.
 
Svenska myndigheter har ju inte gett tillstånd till att bränna Koraner eftersom det inte behövs tillstånd för det.
Tillstånden gäller allmän sammankomst, inte vad som görs under allmänna sammankomsten.

Irakiern som vill in i riksdagen för SD har för övrigt blivit dömd för olaga hot efter att han knivhotade en person. Så det finns nog inget annat parti som skulle släppa in honom i Riksdagen.

Expressen:
Han dömdes 2021 i Sverige till samhällstjänst på 80 timmar för olaga hot mot en man han delade lägenhet med. Enligt förundersökningen hade han med en kniv i handen uttalat dödshot
 
Titta! Han hade rätt i första stycket! Och sen 100% rappakalja som kan faktakollas på 30 sekunder, fast istället väljer Khamenei att göra ett uttalande som är bittert, konspiratoriskt och farligt.


Khamenei beskriver aktionerna som bittra, konspiratoriska och farliga.

"Den svenska regeringen ska veta att genom att stötta brottslingarna som har bränt koranen har man rustat för krig mot den muslimska världen", skriver Khamenei på Twitter.

Vidare skriver han att det är den svenska regeringen är skyldig att gripa de ansvariga för koranbränningarna och sedan lämna över de till myndigheterna i muslimska länder.
 
I morse såg jag att även Bahrain ställde sig på samma sida som den svenska regeringen och tycker koranbränningar är en kass grej.
 
I dagens Rapport på SVT sa man att det är två invandrare som bränner koranen. Man sa även deras namn och när dom kom till Sverige. Bra att man nu redovisar sånna fakta
 
Alltså "buhu cry me a river"

Så det "folk" hänger upp sej på är att det inte är "svenskar" som bränner koranen ?
Kristna från muslimska länder har förföljts i EVIGHETER, och nu hittat ett sett att visa sitt missnöje mot detta. Och muslimer har då JÄTTESVÅRT för detta ? Nope den offerkoftan är tyvärr inte gångbar, ni kan inte förtrycka en hel grupp och sen grina ikapp när någon visar en motdemonstration mot förtrycket som koranen innebär i muslimskt styrda länder.

Jag kan inte annat än se att det är helt rätt att vi har denna rätt i Sverige, för de som kommit hit på uppenbarligen rätt asylskäl !
Hur kan ni va emot detta ? Ni som står på de förtrycktas sida ???
 
Alltså "buhu cry me a river"

Så det "folk" hänger upp sej på är att det inte är "svenskar" som bränner koranen ?
Kristna från muslimska länder har förföljts i EVIGHETER, och nu hittat ett sett att visa sitt missnöje mot detta. Och muslimer har då JÄTTESVÅRT för detta ? Nope den offerkoftan är tyvärr inte gångbar, ni kan inte förtrycka en hel grupp och sen grina ikapp när någon visar en motdemonstration mot förtrycket som koranen innebär i muslimskt styrda länder.

Jag kan inte annat än se att det är helt rätt att vi har denna rätt i Sverige, för de som kommit hit på uppenbarligen rätt asylskäl !
Hur kan ni va emot detta ? Ni som står på de förtrycktas sida ???
I muslimska länder är kristna i minoritet och i västerländska länder är muslimer i minoritet.
Förtryck är när de med makt sparkar neråt på de i minoritet.
Två fel gör inte ett rätt osv.

Det finns MYCKET att kritisera i muslimska länder, men det innebär inte att det är rätt av oss i väst att hitta på ursäkter i att bete oss illa.

Jag kan dock förstå att det finns en ilska som vill ut om man varit förtryckt tidigare och inte kunnat visa sitt missnöje utan att få utstå förödande konsekvenser.
 
I muslimska länder är kristna i minoritet och i västerländska länder är muslimer i minoritet.
Förtryck är när de med makt sparkar neråt på de i minoritet.
Två fel gör inte ett rätt osv.

Det finns MYCKET att kritisera i muslimska länder, men det innebär inte att det är rätt av oss i väst att hitta på ursäkter i att bete oss illa.

Jag kan dock förstå att det finns en ilska som vill ut om man varit förtryckt tidigare och inte kunnat visa sitt missnöje utan att få utstå förödande konsekvenser.
Med tanke på allt lidande och död som valfri religion orsakat, så är jag inte säker på varför vi ska bry oss om dem.
 
Det finns MYCKET att kritisera i muslimska länder, men det innebär inte att det är rätt av oss i väst att hitta på ursäkter i att bete oss illa.
Reaktionerna som blir_ står inte i proportion_ till aktionen i att bränna en koran. Det du kallar för att "hitta på" ursäkter för att bete oss illa, kan också betraktas som ett sätt att peka på hur ENORMT långt ifrån vi står varann när det kommer till yttrande frihet. Hur länders LEDARE väljer att tackla provokationer från andra länders medborgare. Istället för att uppmuntra sin befolkning till att vänd röven till sånt där trams, strunta i det enda dessa människor vill åstadkomma är att såra, kränka och allmänt bete sig illa. Så väljer de istället att vigla upp stämningen. Höjjer varnade sina jävla pekfingrar att vi minnsan ska får se på annat Att mörda människor som ser ut som -i det här fallet svenskar eller om man vet om att de är svenskar.
 
Vad är ett acceptabelt sätt att destruera exemplar av böcker på om energiåtervinning av böcker förbjuds i lag? (Energiåtervinning är alltså inte det som pågått på gator och torg under benämningen bokbränningar, men jag ser risken att vi får en riktig idiotlag på plats om vi tillåter dessa påverkanskrafter att styra vår lagstiftning).

Vad ska vi göra med det stora överskottslagret av "Paolos italienska kök", av vissa betraktad som paria men av andra kanske snart upphöjs till en helig skrift från perioden innan Paolo vandrade med djävulen?
 
Vad är ett acceptabelt sätt att destruera exemplar av böcker på om energiåtervinning av böcker förbjuds i lag? (Energiåtervinning är alltså inte det som pågått på gator och torg under benämningen bokbränningar, men jag ser risken att vi får en riktig idiotlag på plats om vi tillåter dessa påverkanskrafter att styra vår lagstiftning).

Vad ska vi göra med det stora överskottslagret av "Paolos italienska kök", av vissa betraktad som paria men av andra kanske snart upphöjs till en helig skrift från perioden innan Paolo vandrade med djävulen?
Naturligtvis måste det vara tillåtet att destruera böcker på valfritt sätt - bränning, pappersåtervinning eller något annat! Och om vi förbjuder enbart brännande av "heliga" böcker återstår ju hur vi definierar "helig" precis som du är inne på. Paolos italienska kök lär sannolikt inte kvala in på den listan, men kanske Kamasutra? Snorre Sturlassons Edda? Eller vad vet jag....? Jag tycker faktiskt att det måste vara okej i en demokrati med yttrandefrihet att trampa folk på tårna och inom rimliga gränser förolämpa folk och att ifrågasätta och "skända" religioner. Alla gillar inte Ecce Homo, Life of Brian eller Jyllandspostens Muhammed-karikatyrer. Fine - titta åt ett annat håll då!

Just när det gäller brännande av t.ex. Koranen framför en moské, Bibeln framför en kyrka eller Tohran framför en synagoga när det samtidigt eller nära i tid pågår en sammankomst därinne kan jag dock tycka är lite över gränsen, då det börjar göra intrång på folks religionsfrihet. Man måste liksom kunna få ta sig till bön i sin moské i lugn och ro utan att få en brinnande koran uppkörd i ansiktet (vilket säkert också skulle kännas hotfullt för den enskilda personen). Men då bör det ju gå utmärkt för ordningsmakten att anvisa annan tid och/eller plats för koranbrännarnas sammankomst? Utan att ändra lagen det allra minsta!
 
Reaktionerna som blir_ står inte i proportion_ till aktionen i att bränna en koran. Det du kallar för att "hitta på" ursäkter för att bete oss illa, kan också betraktas som ett sätt att peka på hur ENORMT långt ifrån vi står varann när det kommer till yttrande frihet. Hur länders LEDARE väljer att tackla provokationer från andra länders medborgare. Istället för att uppmuntra sin befolkning till att vänd röven till sånt där trams, strunta i det enda dessa människor vill åstadkomma är att såra, kränka och allmänt bete sig illa. Så väljer de istället att vigla upp stämningen. Höjjer varnade sina jävla pekfingrar att vi minnsan ska får se på annat Att mörda människor som ser ut som -i det här fallet svenskar eller om man vet om att de är svenskar.
Vill man visa att man tar avstånd från ledare (och dess anhängare) i länder där förtryck pågår så kan man bränna docka som man tex gjort av Erdogan.

Jag tycker faktiskt inte den gränsen är särskilt hårfin. Jag hade GÄRNA sett att man visade sitt missnöje mot diktaturer och brände Raisi dockor t.ex.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 983
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 535
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp