Bokbränning

IPO tycker tydligen att den svenska tolkningen av yttrande frihet är märklig och ett brott mot den konvention om mänskliga rättigheter som Sverige skrivit under

http://i-p-o.org/IPO-nr-News-Release-25Jan2023.htm
“right of others to have their religious feelings protected”

Blir så otroligt provocerad av sådant här.
Religiösa skall ha sina känslor skyddade för att dom tror på mumbojumbo men är man ateist håll käften om att dom vill ta ifrån dig dina egna rättigheter.

Fuck IPO då.
 
“right of others to have their religious feelings protected”

Blir så otroligt provocerad av sådant här.
Religiösa skall ha sina känslor skyddade för att dom tror på mumbojumbo men är man ateist håll käften om att dom vill ta ifrån dig dina egna rättigheter.

Fuck IPO då.

Ja, det är min reaktion på det också.
 
“right of others to have their religious feelings protected”

Blir så otroligt provocerad av sådant här.
Religiösa skall ha sina känslor skyddade för att dom tror på mumbojumbo men är man ateist håll käften om att dom vill ta ifrån dig dina egna rättigheter.

Fuck IPO då.
Blev också otroligt provocerad. En text som hyllar en eller flera (men ändå några få av alla tusentals som finns) religioner som extra skyddsvärda och heliga och en hel text som innehåller ren religiös rappakalja till stora delar.

Att bränna en bok = ”extreme hate crime” = WTF

Då skulle vi inte ha några problem med hatbrott om det mest extrema uttrycket varit att man bränt en bok som hatobjektet tycker om i ett gathörn.

Alltså, jag är helt säker på att homosexuella mycket hellre skulle se att nån bränner ett ex av någon bok som representerar dem i ett gathörn än de riktigt hemska våldsbrott de utsätts för av både religiösa idioter och högerextrema.
 
Fuck off.

Ironiskt nog får vi sätta vårt hopp till SD (:yuck:) att de sätter sig på tvären eftersom Gunnar Strömmer (och jag antar M) vill ändra grundlagen för att begränsa yttrandefriheten. Vilket i förlängningen kan öppna för diverse anti-demokratiska och högerextremistiska krafter som redan drivit frågan. Och att, igen ironiskt, GS och M får igenom förslaget som är ute på remiss att det kommer krävas 2/3 majoritet i Riksdagen och inte som idag enkel majoritet för att ändra grundlagen.
 
En av de senaste ansökningarna om att bränna bok handlar enbart om Nato. Alltså bokbrännande för fred för de som inte anser att ett svenskt medlemskap i Nato främjar freden.

Vill försena och försvåra inträdet​

Lucas hoppas kunna försena och försvåra Sveriges inträde i Nato. Demonstrationen är tänkt att pågå under max en timme på Stortorget i Helsingborg. I sin ansökan skriver Lucas att han inte tänker hota den allmänna ordningen eller säkerheten, enligt SVT.

– Om Erdogan inte backar från sitt uttalande innebär det att han har gett alla svenskar individuell makt att stoppa Sverige från att gå med i Nato. Här har jag en möjlighet att påverka, säger Lucas.

Ska dra lott om bok​

Men det är inte säker att det blir just en koran som bränns i Helsingborg.

Låst artikel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...anna-koranen-for-att-stoppa-sverige-fran-nato
 
En av de senaste ansökningarna om att bränna bok handlar enbart om Nato. Alltså bokbrännande för fred för de som inte anser att ett svenskt medlemskap i Nato främjar freden.

Vill försena och försvåra inträdet​

Lucas hoppas kunna försena och försvåra Sveriges inträde i Nato. Demonstrationen är tänkt att pågå under max en timme på Stortorget i Helsingborg. I sin ansökan skriver Lucas att han inte tänker hota den allmänna ordningen eller säkerheten, enligt SVT.

– Om Erdogan inte backar från sitt uttalande innebär det att han har gett alla svenskar individuell makt att stoppa Sverige från att gå med i Nato. Här har jag en möjlighet att påverka, säger Lucas.

Ska dra lott om bok​

Men det är inte säker att det blir just en koran som bränns i Helsingborg.

Låst artikel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...anna-koranen-for-att-stoppa-sverige-fran-nato
Rent krasst ser jag alla Koranbrännare som Putinanhängare. Det bränns Koraner även i andra länder, men det får inte lika stora rubriker då de redan är medlemmar av NATO, som t ex Frankrike. Erdoğan har åsikter men Macron fräste ifrån och sen var det tyst från Turkiet, inga krigsrubriker.
 
En av de senaste ansökningarna om att bränna bok handlar enbart om Nato. Alltså bokbrännande för fred för de som inte anser att ett svenskt medlemskap i Nato främjar freden.

Vill försena och försvåra inträdet​

Lucas hoppas kunna försena och försvåra Sveriges inträde i Nato. Demonstrationen är tänkt att pågå under max en timme på Stortorget i Helsingborg. I sin ansökan skriver Lucas att han inte tänker hota den allmänna ordningen eller säkerheten, enligt SVT.

– Om Erdogan inte backar från sitt uttalande innebär det att han har gett alla svenskar individuell makt att stoppa Sverige från att gå med i Nato. Här har jag en möjlighet att påverka, säger Lucas.

Ska dra lott om bok​

Men det är inte säker att det blir just en koran som bränns i Helsingborg.

Låst artikel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...anna-koranen-for-att-stoppa-sverige-fran-nato
Olåst.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/han-vill-stoppa-sveriges-natointrade-genom-bokbal
 
En av de senaste ansökningarna om att bränna bok handlar enbart om Nato. Alltså bokbrännande för fred för de som inte anser att ett svenskt medlemskap i Nato främjar freden.

Vill försena och försvåra inträdet​

Lucas hoppas kunna försena och försvåra Sveriges inträde i Nato. Demonstrationen är tänkt att pågå under max en timme på Stortorget i Helsingborg. I sin ansökan skriver Lucas att han inte tänker hota den allmänna ordningen eller säkerheten, enligt SVT.

– Om Erdogan inte backar från sitt uttalande innebär det att han har gett alla svenskar individuell makt att stoppa Sverige från att gå med i Nato. Här har jag en möjlighet att påverka, säger Lucas.

Ska dra lott om bok​

Men det är inte säker att det blir just en koran som bränns i Helsingborg.

Låst artikel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...anna-koranen-for-att-stoppa-sverige-fran-nato

I sak har personen rätt... Vill man inte att sverige går med i Nato så är det här definitivt en väg att gå.
Personligen är jag "neutral" i Natofrågan, går vi med är vi där, går vi inte med så är vi utanför helt enkelt.
Och om Nato frågan hänger på att vi bränner böcker så står jag hellre utanför och behåller vår rätt att få göra som vi vill !
 
I sak har personen rätt... Vill man inte att sverige går med i Nato så är det här definitivt en väg att gå.
Personligen är jag "neutral" i Natofrågan, går vi med är vi där, går vi inte med så är vi utanför helt enkelt.
Och om Nato frågan hänger på att vi bränner böcker så står jag hellre utanför och behåller vår rätt att få göra som vi vill !
Fast nej, bokbrännandet har inget med om vi får eller inte får gå med i Nato att göra. Erdoğan använder det som en ursäkt, men hade det inte bränts böcker, hade han hittat på något annat. Istället handlar det om att tillskansa sig fördelar inom andra områden, på samma sätt blockar Orban Sverige för att EU ska sluta vara "elaka".
 
Fast nej, bokbrännandet har inget med om vi får eller inte får gå med i Nato att göra. Erdoğan använder det som en ursäkt, men hade det inte bränts böcker, hade han hittat på något annat. Istället handlar det om att tillskansa sig fördelar inom andra områden, på samma sätt blockar Orban Sverige för att EU ska sluta vara "elaka".
Och vi kommer inte få gå med när vi förbjuder det heller för vi lämnar fortfarande inte ut "terroristerna" och efter det är det något tredje som är fel.
 
Litet spår från trådstarten.
Det har kommit fram att senaste koranbränningen utfördes av en SD-medlem som också vill kandidera till riksdagen.

Väldigt tyst i frågan från SD?
En person i regeringns stödparti brände koranen. en av bränningarna finansierades av en annan aktiv SDare.
SD har kommenterat, och kontentan av vad de sa när de blev pressade att svara var väl att han inte har ett förtroendeuppdrag utan bara är en medlem och att de inte brukar göra så mycket åt sånt.
 
SD har kommenterat, och kontentan av vad de sa när de blev pressade att svara var väl att han inte har ett förtroendeuppdrag utan bara är en medlem och att de inte brukar göra så mycket åt sånt.
Oki. det media refererat är snarare att han är aktiv och siktar på riksdagen. Vilket man inte kan om man inte har andras förtroende.

Tror för egen del mer på seriös media än SD... :(
 
Oki. det media refererat är snarare att han är aktiv och siktar på riksdagen. Vilket man inte kan om man inte har andras förtroende.

Tror för egen del mer på seriös media än SD... :(
Både media och SD har nog rätt, han har uttalat sig om att han vill sikta på riksdagen och är uppenbarligen medlem. Men samtidigt så verkar han än så länge bara vara en medlem, som presschefen för SD menar är typ som ett Netflix-abonnemang...
https://omni.se/salwan-momika-vill-sitta-i-riksdagen-for-sd/a/O81jOq

Men sen är det ju så att många av ytterhögerns mer hetsiga anhängare rör sig i samma kretsar många gånger.
 
Jag hatar att stå på samma sida i debatten som många personer vars åsikter jag kräks på. Men i det här fallet är jag ännu mer upprörd över att folk på allvar diskuterar att ta ett steg tillbaka vad gäller yttrandefriheten. Själva handlingen att offentligt bränna en religiös bok eller symbol, en flagga eller något annat med starkt symbolvärde är inte i sig hets mot folkgrupp även om de personer som blir upprörda och känner sig kränkta kanske uppfattar det så. Däremot kan det finnas andra omständigheter som gör att det räknas som HMF ellervär olagligt på annat sätt.

Att jämföra detta med nazisternas bokbål tycker jag är helt orimligt. Då var det ett parti som hade makten i landet som samlade in(i många fall stal) litteratur som de beskrev som oönskad och anti-tysk och brände som ett led i att införa censur. Det är något helt annat än att en person för att framföra sin åsikt tänder eld på en bok hen äger. Sedan må den åsikten vara hur förkastlig som helst.

Men yttrandefriheten måste skyddas även när det är provocerande idioter som riskerar att tystas. Det är lättare att kämpa för att drag queens ska få läsa sagor var de vill och för att skolbibliotek inte ska rensa ut böcker som vissa idioter förfasar sig över. Det är svårt att förutspå hur varje ytterligare begränsning av yttrandefriheten kommer att påverka de sakfrågor man själv brinner för(no pun intended). SD:s förslag om att göra det brottsligt att skända flaggan är naturligtvis helt idiotiskt det också.
 
Brottsbalken 5 Kap 3 § borde vara tillämplig här.
3 § Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter.

Om brottet är grovt, döms till böter eller fängelse i högst sex månader

De som känner sig kränkta får väl ta Koranbränningen till åtal.
Om det inte anses av så stort allmänintresse att det skall väckas allmänt åtal.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/

Förolämpningsbrott är inte aktuellt när det handlar om koranbränningarna. Det är ett brott som riktar sig mot en enskild person på ett personligt plan, inte något som är kränkande mot en hel grupp utan att peka ut en specifik individ.
 
Jag tror iofs att det syftet är tänkt att i steg 2 uppfylla det första syftet.

Men muslimer är inte en folkgrupp så den lagstiftningen går inte att använda generellt.

Muslimer räknas som folkgrupp enligt lagen om hets mot folkgrupp. Det som gör brännandet av en koran i sig inte klassas som hets mot folkgrupp är att handlingen anses vara kritik mot religionen/boken, inte en nedsättande mot gruppen muslimer. Och det är just den förra typen av handlingar som ses som skyddsvärda enligt yttrandefrihetsgrundlagen.
 
Heja heja vad genuint klokt det är att tillåta koranbränningar i yttrandefrihetens namn!

Det har nu kostat ambassaden i Bagdad, men det är det värt!
 
Jag hatar att stå på samma sida i debatten som många personer vars åsikter jag kräks på. Men i det här fallet är jag ännu mer upprörd över att folk på allvar diskuterar att ta ett steg tillbaka vad gäller yttrandefriheten. Själva handlingen att offentligt bränna en religiös bok eller symbol, en flagga eller något annat med starkt symbolvärde är inte i sig hets mot folkgrupp även om de personer som blir upprörda och känner sig kränkta kanske uppfattar det så. Däremot kan det finnas andra omständigheter som gör att det räknas som HMF ellervär olagligt på annat sätt.

Att jämföra detta med nazisternas bokbål tycker jag är helt orimligt. Då var det ett parti som hade makten i landet som samlade in(i många fall stal) litteratur som de beskrev som oönskad och anti-tysk och brände som ett led i att införa censur. Det är något helt annat än att en person för att framföra sin åsikt tänder eld på en bok hen äger. Sedan må den åsikten vara hur förkastlig som helst.

Men yttrandefriheten måste skyddas även när det är provocerande idioter som riskerar att tystas. Det är lättare att kämpa för att drag queens ska få läsa sagor var de vill och för att skolbibliotek inte ska rensa ut böcker som vissa idioter förfasar sig över. Det är svårt att förutspå hur varje ytterligare begränsning av yttrandefriheten kommer att påverka de sakfrågor man själv brinner för(no pun intended). SD:s förslag om att göra det brottsligt att skända flaggan är naturligtvis helt idiotiskt det också.
Hur ställer du dig till vårens nya sekretessregler? Det är numera förbjudet att sprida uppgifter som KAN skada Sveriges relationer med främmande makt.

Vår rätt att bränna böcker var och när vi vill känns rätt fjuttig. Och yttrandefrihetens förkämpar rullade sent ur sängen.
 
Frihet kostar.
Ja, ..
Vi får inte sprida yttranden som kan skada Sveriges relationer med främmande makt (härligt luddig lag som betyder lite med bra människor i förarsätet, men är ett veritabelt järnrör i fel händer)
Jobbar vi privat går lojalitetsplikten med vår arbetsgivare före yttrandefriheten
Vi får inte rita vilka möss vi vill för immaterialrätten trumfar yttrandefriheten

Men vi har rätten att bränna böcker och den ska vi slåss för!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 983
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 535
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp