Jag förstår verkligen din rädsla för att vi ska bli utsatta för fler terroristbrott. Brott där oskyldiga mördas och där kanske just våra anhöriga befinner sig. Och det är ju precis det här som terrorismen syftar till. Dvs att göra människor rädda och påverka stater att ändra sig. Själva definitionen av ett terroristbrott är att det syftar till att injaga fruktan och att påverka stater.Men vi ska inte göra nått i preventivt syfte när det gäller att utsätta sig för riskerna för ett terrordåd? Då ska vi bara straffa de som utfört det?
Jag är verkligen ett stort fan av vår yttrandefrihet. Jag säger inte att vår lagstiftning kring yttrande- och tryckfrihet är unika men få länder har sådana möjligheter som vi har. Nu sitter vi i en situation där människor som vill påverka våra friheter provocerar terrorister att begå brott mot oss. Det är nu vi behöver försvara våra friheter, inte montera ner dem av rädsla. Är det riskfritt? Nej, förmodligen inte. För precis som du säger så kan många av de som hotar oss nu verkligen skada oss. Men om vi backar nu och börjar göra avkall på våra friheter - vad tänker de ta ifrån oss nästa gång? Jag skulle verkligen bli ledsen om ett gäng provokatörer med dunkla avsikter skulle kunna ta ifrån oss friheter. Jag vill inte att Sverige blir ett auktoritärt land där staten kan bestämma vad jag får säga eller skriva.