Bokbränning

Men vi ska inte göra nått i preventivt syfte när det gäller att utsätta sig för riskerna för ett terrordåd? Då ska vi bara straffa de som utfört det?
Jag förstår verkligen din rädsla för att vi ska bli utsatta för fler terroristbrott. Brott där oskyldiga mördas och där kanske just våra anhöriga befinner sig. Och det är ju precis det här som terrorismen syftar till. Dvs att göra människor rädda och påverka stater att ändra sig. Själva definitionen av ett terroristbrott är att det syftar till att injaga fruktan och att påverka stater.

Jag är verkligen ett stort fan av vår yttrandefrihet. Jag säger inte att vår lagstiftning kring yttrande- och tryckfrihet är unika men få länder har sådana möjligheter som vi har. Nu sitter vi i en situation där människor som vill påverka våra friheter provocerar terrorister att begå brott mot oss. Det är nu vi behöver försvara våra friheter, inte montera ner dem av rädsla. Är det riskfritt? Nej, förmodligen inte. För precis som du säger så kan många av de som hotar oss nu verkligen skada oss. Men om vi backar nu och börjar göra avkall på våra friheter - vad tänker de ta ifrån oss nästa gång? Jag skulle verkligen bli ledsen om ett gäng provokatörer med dunkla avsikter skulle kunna ta ifrån oss friheter. Jag vill inte att Sverige blir ett auktoritärt land där staten kan bestämma vad jag får säga eller skriva.
 
Brottsbalken 5 Kap 3 § borde vara tillämplig här.
3 § Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter.

Om brottet är grovt, döms till böter eller fängelse i högst sex månader

De som känner sig kränka får väl ta Koranbränningen till åtal.
Om det inte anses av så stort allmänintresse att det skall väckas allmänt åtal.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/

Ja, det tror jag vi kommer få se mer av. Alltså rättsliga analyser av det faktiska händelseförloppet vid en tillståndsbelagd demonstration och emellanåt straff för inblandade för deras brottsliga handlingar.

Men det får inte påverka tillståndsgivningen för yttrandet i sig, för det blir att sia på förhand och förstör demokratin.
 
Ja, det tror jag vi kommer få se mer av. Alltså rättsliga analyser av det faktiska händelseförloppet vid en tillståndsbelagd demonstration och emellanåt straff för inblandade för deras brottsliga handlingar.

Men det får inte påverka tillståndsgivningen för yttrandet i sig, för det blir att sia på förhand och förstör demokratin.
Jag anser att vi skall använda den lagstiftning som vi har eftersom att den oftast täcker in för våra behov.
Att trassla till det med nya lagar p.g.a. att man inte ens läser och förstår de befintliga är alldeles fel väg att gå
 
4 § För terroristbrott döms den som begår eller försöker begå ett uppsåtligt brott om
2. gärningen begås i avsikt att
c) allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i ett land eller i en mellanstatlig organisation.


Ja, det är väl en definitionsfråga, och antagligen är det väl inte i närheten, om man läser på mer. Och inte heller är vår yttrandefrihet obegränsad, utan det finns redan diverse inskränkningar allaredan. Det jag funderar på är, var går gränsen till hets mot folkgrupp, för de här "demonstrationerna" verkar inte ha så mycket mer syfte än att just hetsa.
 
Det är riksdagens (folkets val) perogativ att ändra men jag misstänker att återinföra förbud att kritisera/demonstrera mot religion inte skulle vinna många val i Sverige.
Fast den grundlagsändring som nyligen gjordes var det ju väldigt tyst om så de smög in den och hela riksdagen utom V(?) var för ändringen både före och efter valet.
Tror inte många väljare kände till att det var grundlagsändring på gång förrän media vaknade nån vecka innan andra röstningen.
 
4 § För terroristbrott döms den som begår eller försöker begå ett uppsåtligt brott om
2. gärningen begås i avsikt att
c) allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i ett land eller i en mellanstatlig organisation.


Ja, det är väl en definitionsfråga, och antagligen är det väl inte i närheten, om man läser på mer. Och inte heller är vår yttrandefrihet obegränsad, utan det finns redan diverse inskränkningar allaredan. Det jag funderar på är, var går gränsen till hets mot folkgrupp, för de här "demonstrationerna" verkar inte ha så mycket mer syfte än att just hetsa.
Koranbränningarna görs väl främst för att hetsa/reta upp muslimer, inte att hetsa andra människor mot muslimer.
https://www.aklagare.se/ordlista/h/hets-mot-folkgrupp/
 
Visst elda bibel med mera men INTE Koranen utanför moskéer vilket bara är för att reta upp folk. Det borde falla under hets mot folkgrupp
 
Har inget emot att elda böcker, har inte tänkt tanken på att det kan vara fel.
Min mamma älskade att läsa, min faster och i perioder även min syster gör det, böckerna köpta på loppis för några kronor och eldas sedan upp vid påsk eller annat tillfälle som passar. Går ju inte att spara hur många flyttkartonger som helst med böcker.
 
Inte avgörande för diskussionen, mest en intressant vinkel när de som blir kränkta vill anföra att svenskar hatar muslimer.

Paludan är född i Danmark, har alltid bott i Danmark, har danska som modersmål, gjort sin värnplikt i Danmark, läst på universitet i Danmark , vuxit upp i Danmark, arbetat på advokatbyrå i Danmark, varit åtalad i Danmark, stämt personer inför dansk domstol och har även kallat sig själv ”danernas ljus”. Från mitt perspektiv är det väldigt mycket av en dansk identitet.
Från ditt perspektiv ja, men han är svensk. Vare sig du eller någon annan, utom personen i fråga det gäller, har någon rätt att avgöra vilken identitet någon har. Han är svensk medborgare. Han är svensk. Lika svensk som min danska farmor var, som bodde i Sverige i ca 30 år innan hon dog och var svensk medborgare och röstade osv. Min pappa däremot var inte svensk medborgare alls, vilket inte gör honom till svensk (och det identifierade han sig absolut inte sig som till skillnad från farmor som ville vara båda).
Jag anses vara svensk som svensk medborgare, men identifierar mig inte som det, i själ och hjärta är jag dansk, inte svensk. Ska verkligen någon utomstående bestämma vad jag är efter deras tycke?

Vad Paludan anser sig vara struntar jag i, det är upp till honom, men jag brukar skratta högt när folk kallar honom för danskjävel och rättar det till "svenskjävel också", för han är ju faktiskt båda, alltså en svensk stolle då, enligt ditt sätt att tänka.
 
Från ditt perspektiv ja, men han är svensk. Vare sig du eller någon annan, utom personen i fråga det gäller, har någon rätt att avgöra vilken identitet någon har. Han är svensk medborgare. Han är svensk. Lika svensk som min danska farmor var, som bodde i Sverige i ca 30 år innan hon dog och var svensk medborgare och röstade osv. Min pappa däremot var inte svensk medborgare alls, vilket inte gör honom till svensk (och det identifierade han sig absolut inte sig som till skillnad från farmor som ville vara båda).
Jag anses vara svensk som svensk medborgare, men identifierar mig inte som det, i själ och hjärta är jag dansk, inte svensk. Ska verkligen någon utomstående bestämma vad jag är efter deras tycke?

Vad Paludan anser sig vara struntar jag i, det är upp till honom, men jag brukar skratta högt när folk kallar honom för danskjävel och rättar det till "svenskjävel också", för han är ju faktiskt båda, alltså en svensk stolle då, enligt ditt sätt att tänka.

Jag tar mig rätten, att om en självvalt offentlig person, dryfta min uppfattning om hur stark dansk anknytning personen har och hur nästan icke-existerande svensk anknytning personen har, baserat på vad jag läst om personen och vad jag hört i intervjuer med densamme.

"
Paludan är född i Danmark, har alltid bott i Danmark, har danska som modersmål, gjort sin värnplikt i Danmark, läst på universitet i Danmark , vuxit upp i Danmark, arbetat på advokatbyrå i Danmark, varit åtalad i Danmark, stämt personer inför dansk domstol och har även kallat sig själv ”danernas ljus”.
"

Därutöver har jag sett herr Paludan säga att han inte gillar vare sig Sverige eller svenskarna i en intervju och att han kommer att sluta att resa hit och göra aktioner.

Huruvida Rasmus Paludan identifierar sig som svensk eller inte får vi fråga honom om. Jag tror att jag anar svaret, men jag vet de facto inte svaret.

Men visst är han en stolle med också viss svensk anknytning, men jag tror inte det är från det avlägsna Sverige hans uppfattning om invandrare och muslimer kommer, som gjort att han är på nyheterna som koranbrännare.
 
Jag tar mig rätten, att om en självvalt offentlig person, dryfta min uppfattning om hur stark dansk anknytning personen har och hur nästan icke-existerande svensk anknytning personen har, baserat på vad jag läst om personen och vad jag hört i intervjuer med densamme.

"
Paludan är född i Danmark, har alltid bott i Danmark, har danska som modersmål, gjort sin värnplikt i Danmark, läst på universitet i Danmark , vuxit upp i Danmark, arbetat på advokatbyrå i Danmark, varit åtalad i Danmark, stämt personer inför dansk domstol och har även kallat sig själv ”danernas ljus”.
"

Därutöver har jag sett herr Paludan säga att han inte gillar vare sig Sverige eller svenskarna i en intervju och att han kommer att sluta att resa hit och göra aktioner.

Huruvida Rasmus Paludan identifierar sig som svensk eller inte får vi fråga honom om. Jag tror att jag anar svaret, men jag vet de facto inte svaret.

Men visst är han en stolle med också viss svensk anknytning, men jag tror inte det är från det avlägsna Sverige hans uppfattning om invandrare och muslimer kommer, som gjort att han är på nyheterna som koranbrännare.
Avlägsna Sverige? Jag kan förstå att stockholmare, linköpingebor, kirunabor osv kan känna sig avlägsna för Danmark, men Skåne tillhör vad jag vet Sverige och är ett stenkast från Danmark, arbetspendlingen och turismen mellan länderna är stor och knappast alls avlägset för någon dansk eller skånsk, som svensk medborgare och halvsvensk är jag hyfsat säker på att han nog har satt sin fot i Sverige rätt många gånger i sitt liv.
Han är etnisk svensk också oavsett din syn på vad han borde identifiera sig som. Det är hans rättighet att vara. Där är inte en "viss svensk anknytning", där ÄR svensk till hälften. Känns det viktigt för dig att markera att han är väldigt mer dansk än svensk och att du tror att det är från danskarna han fått muslimhatet? Nu tror jag att med tanke på var han är uppvuxen (oavsett landtillhörighet rent faktiskt) så är det inte så märkligt att muslimhatet skulle komma från samhället han kommer ifrån, men behöver jag verkligen påpeka att det även finns starkt muslimhat i Sverige?

Man behöver inte gilla Sverige och svenskar trots att man är etnisk svensk... och att han slutar resa hit tror jag på när jag ser det, han är stor i orden och liten på jorden.

För mig är han lika mycket stolle som Jimmie Åkesson. Åsikterna hos dem är desamma, skillnaderna är hur de uttrycker dem.
 
Avlägsna Sverige? Jag kan förstå att stockholmare, linköpingebor, kirunabor osv kan känna sig avlägsna för Danmark, men Skåne tillhör vad jag vet Sverige och är ett stenkast från Danmark, arbetspendlingen och turismen mellan länderna är stor och knappast alls avlägset för någon dansk eller skånsk, som svensk medborgare och halvsvensk är jag hyfsat säker på att han nog har satt sin fot i Sverige rätt många gånger i sitt liv.
Han är etnisk svensk också oavsett din syn på vad han borde identifiera sig som. Det är hans rättighet att vara. Där är inte en "viss svensk anknytning", där ÄR svensk till hälften. Känns det viktigt för dig att markera att han är väldigt mer dansk än svensk och att du tror att det är från danskarna han fått muslimhatet? Nu tror jag att med tanke på var han är uppvuxen (oavsett landtillhörighet rent faktiskt) så är det inte så märkligt att muslimhatet skulle komma från samhället han kommer ifrån, men behöver jag verkligen påpeka att det även finns starkt muslimhat i Sverige?

Man behöver inte gilla Sverige och svenskar trots att man är etnisk svensk... och att han slutar resa hit tror jag på när jag ser det, han är stor i orden och liten på jorden.

För mig är han lika mycket stolle som Jimmie Åkesson. Åsikterna hos dem är desamma, skillnaderna är hur de uttrycker dem.

Jag har ingen syn på vad han borde identifiera sig som. Punkt.
 
Litet spår från trådstarten.
Det har kommit fram att senaste koranbränningen utfördes av en SD-medlem som också vill kandidera till riksdagen.

Väldigt tyst i frågan från SD?
En person i regeringns stödparti brände koranen. en av bränningarna finansierades av en annan aktiv SDare.
 
Litet spår från trådstarten.
Det har kommit fram att senaste koranbränningen utfördes av en SD-medlem som också vill kandidera till riksdagen.

Väldigt tyst i frågan från SD?
En person i regeringns stödparti brände koranen. en av bränningarna finansierades av en annan aktiv SDare.
Antar att de lyckats lägga locket, så att firandet inte slipper ut i pressen. Mycket ryggdunk lär det bli, åtminstone.
 
I min stad så ville Paludan brännan koranen intill ett område med stor andel invandrare. För att provocera. Men demonstrationen fick tillstånd på en annan plats som var mycket lätt (!!!) för polisen att övervaka och kontrollera och som inte var en lika provocerande plats. Den demonstrationen gick mycket lugnt till och det skrevs knappt något om den. Jag förstår inte varför de får tillstånd att bränna koranen just utanför moskéer och liknande ställen. Varför flyttar polisen inte demonstrationen någon annanstans? Det gick ju uppenbarligen att göra i min stad.

Vill bara tillägga att justitieministern sa det idag på TV4 Nyhetsmorgon. Att det finns en möjlighet att byta både tid och plats för en demonstration innan man ger tillståndet. Helt obegripligt att man inte gjort det fler gånger!

För den som är intresserad av vad han har att säga om koranbränningarna och eventuell ändring av lagstiftning kring yttrandefriheten så finns intervjun på TV4 Play på Nyhetsmorgons klipp.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 983
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 535
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp