Bokbränning

Heja heja vad genuint klokt det är att tillåta koranbränningar i yttrandefrihetens namn!

Det har nu kostat ambassaden i Bagdad, men det är det värt!

Är det inte lite väl lätt att bara skylla på de som bränner böcker? Istället för de som stormar ambassaden...

Yttrandefrihet är obekvämt. Det får kosta och den måste försvaras i en demokrati. Religionsfriheten åtnjuter samma skydd. Men religifionsfrihet innebär en frihet att få tro och utöva sin religion utan förföljelse, inte att religionen inte får kritiseras eller parodiseras. Att bränna en koran utanför en moské är direkt olämpligt eftersom det absolut kan upplevas hotfullt för de troende som besöker moskén. Att bränna en koran utanför en ambassad är att kritisera religionen och rådande statsmakt i det landet.
 
Ja, ..
Vi får inte sprida yttranden som kan skada Sveriges relationer med främmande makt (härligt luddig lag som betyder lite med bra människor i förarsätet, men är ett veritabelt järnrör i fel händer)
Jobbar vi privat går lojalitetsplikten med vår arbetsgivare före yttrandefriheten
Vi får inte rita vilka möss vi vill för immaterialrätten trumfar yttrandefriheten

Men vi har rätten att bränna böcker och den ska vi slåss för!

Du blandar äpplen och päron här. Ja, ändringen av grundlagen är katastrofal och kan komma att missbrukas grovt om fel personer får makten. Men övriga exempel handlar om förhållandet på en kommersiell marknad.

Yttrandefriheten handlar om att få kritisera rådande maktstrukturer och styrande organ. Jag får inte med stöd av yttrandefriheten kränka, förolämpa eller hota mina grannar. På samma sätt innebär yttrandefriheten att STATEN inte får censurera vad jag säger eller skriver, men det betyder inte att jag får använda någon annans design eller upphovsrätt.

Det är en stor skillnad på vad som regleras i den privata sfären, vad som regleras mellan individ och stat/styrande organ, och vad som regleras mellan två individer/företag. Och eftersom det föreligger en obalans i maktförhållandet mellan anställd och företag så finns det lagstiftning som åsidosätter lojalitetsplikten (visselblåsarlagstiftning).
 
Men vi har rätten att bränna böcker och den ska vi slåss för!
Ja självklart, vi i vårt välbärgade och fria land måste också våga visa att ingen- här- religon bestämmer vad vi ska tycka och vad vi offentligt kan göra vad gäller detta. Fritt och frihet.

Själv har jag förvisso inget gjort i mitt liv och inget har denna frihet kostat mig som så många andra både förr och nu ffa i andra länder, mer än att då möjligen stå upp i ord. Blir ruskigt farligt om halva befolkningen börjar vika sig för att de är rädda för vad det kan kosta att gå emot.
 
Jag hatar att stå på samma sida i debatten som många personer vars åsikter jag kräks på. Men i det här fallet är jag ännu mer upprörd över att folk på allvar diskuterar att ta ett steg tillbaka vad gäller yttrandefriheten. Själva handlingen att offentligt bränna en religiös bok eller symbol, en flagga eller något annat med starkt symbolvärde är inte i sig hets mot folkgrupp även om de personer som blir upprörda och känner sig kränkta kanske uppfattar det så. Däremot kan det finnas andra omständigheter som gör att det räknas som HMF ellervär olagligt på annat sätt.

Att jämföra detta med nazisternas bokbål tycker jag är helt orimligt. Då var det ett parti som hade makten i landet som samlade in(i många fall stal) litteratur som de beskrev som oönskad och anti-tysk och brände som ett led i att införa censur. Det är något helt annat än att en person för att framföra sin åsikt tänder eld på en bok hen äger. Sedan må den åsikten vara hur förkastlig som helst.

Men yttrandefriheten måste skyddas även när det är provocerande idioter som riskerar att tystas. Det är lättare att kämpa för att drag queens ska få läsa sagor var de vill och för att skolbibliotek inte ska rensa ut böcker som vissa idioter förfasar sig över. Det är svårt att förutspå hur varje ytterligare begränsning av yttrandefriheten kommer att påverka de sakfrågor man själv brinner för(no pun intended). SD:s förslag om att göra det brottsligt att skända flaggan är naturligtvis helt idiotiskt det också.
Ja, jag håller med. Det är en svår fråga. Jag tänker att man delvis kanske komma runt det genom att ge tillstånd - men göra det obekvämt. Visst du får bränna den, men eftersom det riskerar att bli ett ordningsproblem så får du tillstånd att göra det på den här åkern i långtbortistan klockan 20.30 en dag i november
 
Hur ställer du dig till vårens nya sekretessregler? Det är numera förbjudet att sprida uppgifter som KAN skada Sveriges relationer med främmande makt.

Vår rätt att bränna böcker var och när vi vill känns rätt fjuttig. Och yttrandefrihetens förkämpar rullade sent ur sängen.

Jag är kritisk. Samma sak med delar av den nya terrorlagstiftningen, eftersom även den kan riskera inskränkning av grundlagsskyddade rättigheter(som Lagrådet påpekat).
 
Ja, jag håller med. Det är en svår fråga. Jag tänker att man delvis kanske komma runt det genom att ge tillstånd - men göra det obekvämt. Visst du får bränna den, men eftersom det riskerar att bli ett ordningsproblem så får du tillstånd att göra det på den här åkern i långtbortistan klockan 20.30 en dag i november

Risken med det är att grupper med stort våldskapital eller som bara är så stora numerärt att de kan orsaka ordningsproblem skulle kunna se till att demonstrationer de ogillar bara får hållas just på en åker i långtbortistan.

Dessutom kan ju folk hålla en demonstration även utan tillstånd, och det i sig är inte tillräckliga skäl för att polisen ska ha rätt att stoppa dem.
 
Risken med det är att grupper med stort våldskapital eller som bara är så stora numerärt att de kan orsaka ordningsproblem skulle kunna se till att demonstrationer de ogillar bara får hållas just på en åker i långtbortistan.

Dessutom kan ju folk hålla en demonstration även utan tillstånd, och det i sig är inte tillräckliga skäl för att polisen ska ha rätt att stoppa dem.
Ja det är ju sant, fotbolls spelas ju fortfarande trots att säkerheten kostar multum...
 
Jag har inte vikt för mig några stolliga bokbrännare och inte heller för några islamister.
Jag tror det är viktigt att inte bara se till sig själv. För de flesta svenskar förändrar bokbränningarna ingenting. Men det finns en risk att detta skapar mer hat och fara.

Enligt tidningarna pausar nu Irak relationer med svenska företag och man skickar ut ambassadören etc. Enligt tysk media stoppades nyligen två bröder som skulle göra ett terrordåd i en svensk kyrka i Tyskland. Åtskilliga personer såsom politiker, Säpo, polisen etc säger i media att vi måste förstå att situationen är allvarlig. Även i utländsk media pratar man om att detta är en allvarlig situation.

Oavsett om man är för eller emot bränningen tycker jag att man måste förstå att detta är en allvarlig situation som kan få konsekvenser. Något annat vore naivt.
 
Jag tror det är viktigt att inte bara se till sig själv. För de flesta svenskar förändrar bokbränningarna ingenting. Men det finns en risk att detta skapar mer hat och fara.

Enligt tidningarna pausar nu Irak relationer med svenska företag och man skickar ut ambassadören etc. Enligt tysk media stoppades nyligen två bröder som skulle göra ett terrordåd i en svensk kyrka i Tyskland. Åtskilliga personer såsom politiker, Säpo, polisen etc säger i media att vi måste förstå att situationen är allvarlig. Även i utländsk media pratar man om att detta är en allvarlig situation.

Oavsett om man är för eller emot bränningen tycker jag att man måste förstå att detta är en allvarlig situation som kan få konsekvenser. Något annat vore naivt.
Alltså jag är emot bränningen, men jag är för att det ska vara tillåtet att göra stolliga yttringar också.

Det är en farlig väg att vandra, att begränsa vår demokrati med argumentet att det finns människor med stort våldskapital som vill att vi gör det. För såna kommer alltid att finnas och kraven att förändra kommer alltid att finnas.
 
Nu får Sverige känna på hur det är att bli bojkottad av andra länder. Plötsligt är det inte så kul längre att leka världspolis.
 
Rapporteringen är fortfarande ganska skev, att Sveriges regering och svenskarna vill provocera muslimer genom att bränna koraner. Om man nu ska protestera kan man väl åtminstone ägna en halv sekund att ta reda på vad man protesterar emot.

Men om offentliga brasor vill användas, så är det helt lagligt att yttra sig genom att bränna en svensk lagbok om man ogillar innehållet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 983
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 535
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp