Bokbränning

Men vi ska inte göra nått i preventivt syfte när det gäller att utsätta sig för riskerna för ett terrordåd? Då ska vi bara straffa de som utfört det?

Självklart ska vi arbeta preventivt, men det bästa är inte att lägga sig platt inför hot från extremister för att man blir rädd. Vill vi ha kvar ett öppet och demokratiskt samhälle så måste vi stå upp för det vi tror på, även när man blir rädd.

Exakt det här är dessutom vad som är strategin bakom bränningarna. Det är inte en så enkel förklaring till SD-topparnas (med flera) starka stöd till utförarna, att de "bara" vill markera mot extrema fundamentalister och stå upp för svensk yttrandefrihet. Nej, för deras politiska vision är det som pågår nu helt perfekt - på så många olika sätt. Kopplingarna mellan utförare, finansiärer och politiker som uttalar sig i media är ingen slump.

Dels är det främst extrema muslimer som märks i media, och vissa kommer även med hot om våld. Det hoppas man ska förstärka bilden av muslimer som ett folk som står långt ifrån Svensson, som känns hotfullt och som det är bäst att begränsa invandringen av till Sverige. Dels är själva diskussionen om att införa förbud mot hädelse positiv för dem, eftersom de själva också vill göra inskränkningar i yttrandefriheten. Så även om t ex Jomshof nu så starkt framhåller vikten av att det fortsatt ska vara lagligt bränna Koranen, så tror jag knappast att han skulle fälla någon tår vid ett förbud, utan ta tillfället i akt att även införa de förbud om politisk kritik som de själva vill se. Stödet för en stark yttrandefrihet är oerhört starkt i Sverige, och för att SD med sina stödorganisationer ska kunna ta nästa steg efter att de nu tagit sig hela vägen till ett regeringssamarbete, så måste de hitta sätt att luckra upp det här historiskt starka stödet. Det som händer just nu spelar dem perfekt i händerna, vilket inte är så förvånande eftersom de själva är med och regisserar (men har också haft stor hjälp av personer som nog inte riktigt förstår vad de är en del av).

Det är jätteviktigt att vi som enskilda medborgare ser vad som pågår just nu, så att vi inte blir en bricka i det spel som just nu pågår där flera parter tjänar på att öka polariseringen mellan olika grupper.
 
Behover de som branner koraner inte tillstand for att demonstrera? Om det ar sa, hur kan de fa tillstand att demonstrera framfor mosker? Om de gor det utan tillstand borde det inte vara sa svart att anhall/vad det nu heter for uppviglande av folk grupp eller hat brott?
 
Behover de som branner koraner inte tillstand for att demonstrera? Om det ar sa, hur kan de fa tillstand att demonstrera framfor mosker? Om de gor det utan tillstand borde det inte vara sa svart att anhall/vad det nu heter for uppviglande av folk grupp eller hat brott?
De får tillstånd eftersom det ses som yttrandefrihet att bränna koranen utanför moskéer mitt under en muslimsk högtid.
 
De får tillstånd eftersom det ses som yttrandefrihet att bränna koranen utanför moskéer mitt under en muslimsk högtid.
Men man kan ju inte ha yttrandefrihet bara ibland när det inte är någon religiös högtid.

Däremot håller jag med om att det inte borde vara så lätt att få tillstånd framför en religiös byggnad eftersom det kan påverka rätten att utöva sin religion.
 
Men man kan ju inte ha yttrandefrihet bara ibland när det inte är någon religiös högtid.

Däremot håller jag med om att det inte borde vara så lätt att få tillstånd framför en religiös byggnad eftersom det kan påverka rätten att utöva sin religion.
Det har jag inte påstått heller.
 
Behover de som branner koraner inte tillstand for att demonstrera? Om det ar sa, hur kan de fa tillstand att demonstrera framfor mosker? Om de gor det utan tillstand borde det inte vara sa svart att anhall/vad det nu heter for uppviglande av folk grupp eller hat brott?
Spelar ingen roll om man har tillstånd eller inte, det är "okej" att demonstrera hur och var man vill ändå. Om arrangören har extrem otur kanske det ger någon krona i böter, men generellt så är det bara att köra på.
 
Bränn vad tusan du vill (så länge det handlar om döda ting), jag bryr mig inte.

Däremot kan jag tycka att arrangören av arrangerade bränningar kan gå bekosta säkerheten själv. Vad gäller koranbränningar så handlar det endast om provokation, inget annat. Låt Paludan få betala för säkerhetspådraget själv. Det blir säkert mindre kul då.
 
Bränn vad tusan du vill (så länge det handlar om döda ting), jag bryr mig inte.

Däremot kan jag tycka att arrangören av arrangerade bränningar kan gå bekosta säkerheten själv. Vad gäller koranbränningar så handlar det endast om provokation, inget annat. Låt Paludan få betala för säkerhetspådraget själv. Det blir säkert mindre kul då.
Jag ser inte det som en framkomlig väg, eftersom det då blir de med mest våldskapital som kan tysta det de önskar plus att yttrandefriheten blir ekonomiskt ojämlik.
 
Jag tycker att det skall vara förbjudet att bränna böcker offentligt.
Att bränna böcker symboliserar att vilja tysta andra
Det är inte yttrandefrihet - det är censur.

Reaktionerna mot Koranbränningen är däremot helt vrickad och saknar både proportioner och sans.
Men det hör nog i detta fallet ihop med personen som brände Koranen.
Han är en Irakisk motståndsledare och upprorsmakarna på flykt från Irak.
En fiende till dem som lever rövare på Sveriges Ambassad i Bagdad.
 
Hot, ja. Jag var själv på väg till Stockholm när "hotet" på Drottninggatan skedde, ett hot som kostade flera livet.
Det hotet var lite för verkligt för att jag ska kunna se det som en mindre risk.
Man kan inte ge efter på demokratiska principer för att blidka terrorister.
Vad vill de att vi skall göra i morgon?
Gå klädda i burka kanske?
Skall vi ge efter för det också?
 
När det gäller Paludan är det inte helt självklart.
Hans pappa är svensk och han har ett svenskt medborgarskap.
Så egentligen räknas han som etniskt svensk.
Inte avgörande för diskussionen, mest en intressant vinkel när de som blir kränkta vill anföra att svenskar hatar muslimer.

Paludan är född i Danmark, har alltid bott i Danmark, har danska som modersmål, gjort sin värnplikt i Danmark, läst på universitet i Danmark , vuxit upp i Danmark, arbetat på advokatbyrå i Danmark, varit åtalad i Danmark, stämt personer inför dansk domstol och har även kallat sig själv ”danernas ljus”. Från mitt perspektiv är det väldigt mycket av en dansk identitet.
 
Jag tycker att det skall vara förbjudet att bränna böcker offentligt.
Att bränna böcker symboliserar att vilja tysta andra
Det är inte yttrandefrihet - det är censur.

Reaktionerna mot Koranbränningen är däremot helt vrickad och saknar både proportioner och sans.
Men det hör nog i detta fallet ihop med personen som brände Koranen.
Han är en Irakisk motståndsledare och upprorsmakarna på flykt från Irak.
En fiende till dem som lever rövare på Sveriges Ambassad i Bagdad.

Fast existensen av en instans av en bok bär inte makten över berättelsen. Det är därför jag tycker att man skulle kunna protestera genom att dela ut 100 koraner på plats, för varje koran som bränns. Så att resultatet är att det finns fler och fler som tagit del av den efter varje händelse.
 
Jag ser inte det som en framkomlig väg, eftersom det då blir de med mest våldskapital som kan tysta det de önskar plus att yttrandefriheten blir ekonomiskt ojämlik.
Säkerhetsåtgärder är en sak och det rättsliga efterspelet ett annat.
Samhället skall naturligtvis fortfarande lagföra upprorsmakarna som anfaller koranbrännaren och straffa dem för tilltaget.
 
Inte avgörande för diskussionen, mest en intressant vinkel när de som blir kränkta vill anföra att svenskar hatar muslimer.

Paludan är född i Danmark, har alltid bott i Danmark, har danska som modersmål, gjort sin värnplikt i Danmark, läst på universitet i Danmark , vuxit upp i Danmark, arbetat på advokatbyrå i Danmark, varit åtalad i Danmark, stämt personer inför dansk domstol och har även kallat sig själv ”danernas ljus”. Från mitt perspektiv är det väldigt mycket av en dansk identitet.
Definitivt så.
Men frågan om Svensk etnicitet är komplicerad och svår att precisera.
Rent juridiskt och genetiskt så är han en Äkta Svensk.
Med alla rättigheter och förmåner som det för med sig.
 
Inte avgörande för diskussionen, mest en intressant vinkel när de som blir kränkta vill anföra att svenskar hatar muslimer.

Paludan är född i Danmark, har alltid bott i Danmark, har danska som modersmål, gjort sin värnplikt i Danmark, läst på universitet i Danmark , vuxit upp i Danmark, arbetat på advokatbyrå i Danmark, varit åtalad i Danmark, stämt personer inför dansk domstol och har även kallat sig själv ”danernas ljus”. Från mitt perspektiv är det väldigt mycket av en dansk identitet.
Och senaste koranbrännaren var väl en kristen irakier om jag inte minns fel?

Å andra sidan går det ju alltid att hävda att "det görs i sverige för att det är tillåtet där, och det är tillåtet för att svenskar hatar muslimer", så jag vet inte om det egentligen spelar någon roll att Paludan är dansk och senaste koranbrännaren irakisk, tonläget är liksom så uppskruvat så det går inte att anföra vettiga argument.
 
Fast existensen av en instans av en bok bär inte makten över berättelsen. Det är därför jag tycker att man skulle kunna protestera genom att dela ut 100 koraner på plats, för varje koran som bränns. Så att resultatet är att det finns fler och fler som tagit del av den efter varje händelse.
Ja det vore ju en utmärkt motreaktion med ett relevant utfall.
Men protesterna har egentligen bara Koranbränningen som förevändning för att leva rövare.
De skulle hitta något annat att ge sig på om det inte hade hänt.

Egentligen så är det två helt separata frågor.
En är den om det skall vara tillåtet att bränna böcker.
En annan är hur hi skall hantera våldsamma Islamister.
I Iran så dödar de en ung kvinna för att slöjan inte sitter rätt.
Det var ingen bok inblandad i det.
Allt handlar om att ta makt över andra människor.
 
Behover de som branner koraner inte tillstand for att demonstrera? Om det ar sa, hur kan de fa tillstand att demonstrera framfor mosker? Om de gor det utan tillstand borde det inte vara sa svart att anhall/vad det nu heter for uppviglande av folk grupp eller hat brott?

För att de som ger tillståndet endast ska se till om de kan garantera säkerheten för demonstranterna. Yttrandefriheten är extremt långtgående i Sverige. Och det ska den vara!

Detta är för att yttrandefriheten är något av det viktigaste vi har.
 
Brottsbalken 5 Kap 3 § borde vara tillämplig här.
3 § Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter.

Om brottet är grovt, döms till böter eller fängelse i högst sex månader

De som känner sig kränkta får väl ta Koranbränningen till åtal.
Om det inte anses av så stort allmänintresse att det skall väckas allmänt åtal.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 980
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 535
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp