Bokbränning

Vi lever i ett demokratiskt samhälle, här får man faktiskt tåla att folk säger allt möjligt. Det ska vi inte lagstifta om, annat det vi redan har för att skydda mot diskriminering och brott.
Nej faktiskt inte.
Det finns redan lagar mot det.
Brottsbalken 5 kap. Om ärekränkning
3 § Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K5
 
Nej faktiskt inte.
Det finns redan lagar mot det.
Brottsbalken 5 kap. Om ärekränkning
3 § Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K5

..."och brott"
 
Jag är för övrigt faktiskt medlem i ett registrerat samfund.

Det går utmärkt att elda upp Eddan utan att jag eller mina trosfränder tar illa vid sig. Kör på.

Det är ingen som tror på att boken är nåt annat än den bunt papper den objektivt sett är.
 
Det som vi hamnar i här är om det är ett brott eller inte.
Men att man skulle behöva tåla att bli otrevligt bemött och utsatt för kränkningar därför att vi lever i en demokrati stämmer inte.
Demokrati innebär inte att vi får vara elaka mot varandra.

Men att säga "jag tycker det är märkligt att folk tror på en gubbe med skägg i himlen" kan väl knappast räknas som kränkning, eller brott, i en demokrati?

Det jag argumenterar är att jag inte ens tycker att det räknas som elakt.
 
För egen del så tycker jag att offentligt brännande av böcker gott kan vara förbjudet.
Men jag lider inte av om det är tillåtet heller.
 
Men att säga "jag tycker det är märkligt att folk tror på en gubbe med skägg i himlen" kan väl knappast räknas som kränkning, eller brott, i en demokrati?
Nej det är att uttrycka en åsikt.
Att bränna en Koran för att göra andra människor upprörda är däremot väldigt nära en kränkning.
Det är uppsåtet som räknas i det fallet

Att bränna böcker för att värma upp huset när man fryser är en annan sak.
 
Religion är man helt fri att hitta på som man vill.
Jag brukar i det här läget hänvisa till Pastafari.
Något som någon liksom bara hittade på.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret
Den skapades i ett ganska specifikt syfte för att motverka den skada som höll på att drabba det amerikanska skolväsendet i högre utsträckning än det redan var.

”I think we can all look forward to the time when these three theories are given equal time in our science classrooms across the country, and eventually the world; one third time for Intelligent Design, one third time for Flying Spaghetti Monsterism, and one third time for logical conjecture based on overwhelming observable evidence.

— Bobby Henderson
 
Ett eldningsförbud på allmän plats blir även ett förbud mot påskbrasa och valborgsbål.
Grillplatser på offentliga platser får inte användas mera.

Är det jag kommer på nu.
 
Ett eldningsförbud på allmän plats blir även ett förbud mot påskbrasa och valborgsbål.
Grillplatser på offentliga platser får inte användas mera.

Är det jag kommer på nu.
Det får ju i sådana fall ordnas på privat mark.
Särskilda platser för tillagning av mat är ju något annat.

Jag ser dessutom en fördel i att smällare och fyrverkerier inte heller blir tillåtna på allmän plats.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 980
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 535
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp