Bokbränning

Är det bekräftat terrordåd nu?

Oavsett vad detta hemska blir klassat som så är det ingen bra idé att stifta lagar för att IS tycker att vi ska.
Det är bekräftat, typ allt tyska nyheter handlar om idag, Belgien stänger ner landet i princip. Skolor har stängt, människor rekommenderas att inte röra sig ute. Detta så långt ur morgon nyheterna. Kom precis en nyhetsflash terroristen ev är skjuten. Man har skjutit en person, efter en skottlossning mellan den och polisen men identiteten måste bekräftas.

Frankrike höjer beredskapen inför deras match ikväll. Mer poliser och mer gränskontroller.

Är en halvtimmes specialprogram som startar nu här i TV.
 
Det är bekräftat, typ allt tyska nyheter handlar om idag, Belgien stänger ner landet i princip. Skolor har stängt, människor rekommenderas att inte röra sig ute. Detta så långt ur morgon nyheterna. Kom precis en nyhetsflash terroristen ev är skjuten. Man har skjutit en person, efter en skottlossning mellan den och polisen men identiteten måste bekräftas.

Frankrike höjer beredskapen inför deras match ikväll. Mer poliser och mer gränskontroller.

Är en halvtimmes specialprogram som startar nu här i TV.
Var lite det jag var rädd för att det skulle bli klassat som.
När jag åkte till jobbet så sa dom på ekot misstänkt terrordåd.
 
Yttrandefrihet är viktigt men man behöver ju inte att ställa sig och veva med ett rött skynke framför en upprörd tjur heller. De terrorister som utför de här dåden går ju inte att resonera med och det går heller inte att bemöta på något sätt. Det man kan göra är att se till att de inte riktar sitt sikte på en i onödan. Kort sagt, man ska inte missbruka rätten till yttrandefrihet och utsätta andra människor för risker. Jag kan inte se att koranbränningarna leder till något positivt, jag ser ingen konstruktiv diskussion kring religon alls bara polarisering och terrorhot.
 
Yttrandefrihet är viktigt men man behöver ju inte att ställa sig och veva med ett rött skynke framför en upprörd tjur heller. De terrorister som utför de här dåden går ju inte att resonera med och det går heller inte att bemöta på något sätt. Det man kan göra är att se till att de inte riktar sitt sikte på en i onödan. Kort sagt, man ska inte missbruka rätten till yttrandefrihet och utsätta andra människor för risker. Jag kan inte se att koranbränningarna leder till något positivt, jag ser ingen konstruktiv diskussion kring religon alls bara polarisering och terrorhot.
Bra inlägg! Mina tankar också men kunde inte uttrycka det lika bra:bow:

Det jag tycker är intressant är att när man pratar om koranbränningar och rondellhundar etc så säger många att "man måste få kritisera religion" men det är ju ingen konstruktiv kritik av religion som kommer leda till något bra. För mig är bränningar och rondellhundar ett sätt att vara nedlåtande och uppröra. Sen tycker jag som sagt ändå att det ska vara tillåtet men att det är onödigt...
 
Vår yttrandefrihet är viktigare än människoliv?
Det beror på hur man menar. Men generellt är det inte vår yttrandefrihet som har dödat folk, det är terrorister som dödat folk. Vi kan ta ett annat exempel, Ryssland har invaderat Ukraina och dödar mängder med folk där, ska Ukraina bara ge upp och låta Ryssland få som de vill, i förhoppning att det blir färre döda?
 
Jag håller med @monster1 och @stjarnhimmel här;
jag har svårt att se att bränna en koran egentligen skulle gå under "yttrandefrihet" i sin egentliga mening.

1. Vad vill Paludan ha sagt med att bränna en koran?
2. Varför kan han då inte bara säga just det?

Nej, det handlar inte om att ha någonting sagt, Paludans koranbränningar handlar enbart om att reta upp folk och polarisera samhället. Och det gömt under och i skydd av vår yttrandefrihet.

Koranbränningar är en felanvändning av yttrandefriheten.
 
Jag håller med @monster1 och @stjarnhimmel här;
jag har svårt att se att bränna en koran egentligen skulle gå under "yttrandefrihet" i sin egentliga mening.

1. Vad vill Paludan ha sagt med att bränna en koran?
2. Varför kan han då inte bara säga just det?

Nej, det handlar inte om att ha någonting sagt, Paludans koranbränningar handlar enbart om att reta upp folk och polarisera samhället. Och det gömt under och i skydd av vår yttrandefrihet.

Koranbränningar är en felanvändning av yttrandefriheten.
Jag håller i sak med dig, men jag är bara inte säker på att det går att ändra lagen på ett sådant sätt att det bara förbjuder den här typen av beteenden.
 
Det jag tycker är intressant är att när man pratar om koranbränningar och rondellhundar etc så säger många att "man måste få kritisera religion" men det är ju ingen konstruktiv kritik av religion som kommer leda till något bra. För mig är bränningar och rondellhundar ett sätt att vara nedlåtande och uppröra. Sen tycker jag som sagt ändå att det ska vara tillåtet men att det är onödigt...
Jag är en av dem som uttryckt mig så, dvs sagt att man måste få kritisera religion. Och jag vill dra det så långt att jag tycker att man också ska få göra sådant som av den aktuella religionen uppfattas som hädelse och/eller är upprörande. Avbilda muhammed som rondellhund, rita och publicera karikatyrer, avbilda Jesus som homosexuell osv osv. Människor ska få ha sin religionsfrihet, dvs enskilda människor ska aldrig pekas ut, hoppas på, hotas osv för att de har en viss religion. De ska självklart också i säkerhet och i lugn och ro kunna ta sig till och från religiösa sammankomster och byggnader (här tycker jag t.ex. att senaste tidens koranbränningar går över gränsen när man står utanför moskéer och bränner koraner under pågående sammankomst). Men själva religionen tycker jag inte ska åtnjuta samma skydd. Varken koranen, bibeln, mormons bok eller vad det nu är för "helig" skrift en religion har bör ha någon särställning bland böcker, tycker jag.
 
Jag håller med @monster1 och @stjarnhimmel här;
jag har svårt att se att bränna en koran egentligen skulle gå under "yttrandefrihet" i sin egentliga mening.

1. Vad vill Paludan ha sagt med att bränna en koran?
2. Varför kan han då inte bara säga just det?

Nej, det handlar inte om att ha någonting sagt, Paludans koranbränningar handlar enbart om att reta upp folk och polarisera samhället. Och det gömt under och i skydd av vår yttrandefrihet.

Koranbränningar är en felanvändning av yttrandefriheten.
Ja, och följdfrågor på detta blir: Vem/Vilka betalade Paludan för att komma hit och bränna? Vem/Vilka drog nytta av den uppviglade stämningen i sin valkampanj? Vem/Vilka har hetsat om att bränna 100 fler?
 
Jag håller i sak med dig, men jag är bara inte säker på att det går att ändra lagen på ett sådant sätt att det bara förbjuder den här typen av beteenden.
Det har väl kommit en dom nu om hets mot folkgrupp i samband med att en koran brändes tillsammans med bacon och lämnades på trappan till en moské samtidigt som det spelades musik med anspelning på massakern i Christchurch? I så fall fungerar ju nuvarande lagstiftning tycker jag - det är inte förbjudet att elda koraner i sig, men det är förbjudet att göra det på ett sätt så att folk känner sig hotade!
 
Det har väl kommit en dom nu om hets mot folkgrupp i samband med att en koran brändes tillsammans med bacon och lämnades på trappan till en moské samtidigt som det spelades musik med anspelning på massakern i Christchurch? I så fall fungerar ju nuvarande lagstiftning tycker jag - det är inte förbjudet att elda koraner i sig, men det är förbjudet att göra det på ett sätt så att folk känner sig hotade!
Ja, jag skrev om det i politiktråden. Tror att ursprungsinlägget är kvar, även om efterföljande diskussion raderades.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 975
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 535
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp