Boka själv eller åka med researrangör

Jag har bokat båda varianterna och beror på vad man vill ha ut från sin resa. Nu senast bokade jag charter, för den resan ska vara enkel, vi vill inte behöva tänka på något annat än att ta det lugnt och ha semester och då slippa fundera på hur vi tar oss från flygplatsen mm så är charter ett givet alternativ. Andra gånger när jag kanske velat resa runt, bo några nätter där och några nätter någon annanstans så är det en fördel att boka på egen hand. Jag upplever också att stadsresor brukar vara till fördel att boka på egen hand, medan sol och bad ofta är billigare som charterresa.

Bokar själv. De små hotell jag vill bo på finns oftast inte på charter. Dessutom behöver jag flygtider som synkar med båttider, jag ska alltid vidare från där jag landar.

En mellanvariant är att boka endast flyg på charter, och sedan fixa resten själv. Men reguljärt är billigare, åtminstone dit jag ska (div ställen i Grekland).

Både och. Om resmålet är en storstad bokar jag alltid hotell själv; oftast vill jag bo i ett bestämt område, till exempel. Ibland är charter enklare, särskilt om man ska åka någonstans för första gången, inte känner till landet eller så. Min förra resa bokade jag själv (den havererade pga att flygbolaget ställde in avgången :(); nästa resa blir en charterresa till ett för mig nytt resmål.

Oftast bokar jag allt själv men ibland orkar jag inte och då är det skönt att boka nån paketresa. Har åkt charter ett par gånger de senaste tio åren och kommer göra det nästa sommar med största sannolikhet.

I och med att jag arbetat med att producera resor kan det ibland vara skönt att låta nån annan göra jobbet så jag slipper :p.

Jag bokar alltid själv. Ibland tänker jag att det bästa med internet är just att jag slipper befatta mig med resebyråer.

En gång för sådär 15 år sedan bokade jag dock en charter för mig och mitt barn, då jag var så sliten att jag inte orkade tänka själv.

Inser nu att frågan gällde "solresor". Sådana har jag just ingen erfarenhet av. Möjligen kan den där chartern räknas dit, men vi gick mest i bergen då.

Jag bokar nästan alltid själv. Mest för att jag vill ha frihet med datum och boende. Om jag väljer charter är det för att jag ska iväg och dyka en vecka med fullt fokus på dykningen (dvs resebolagens hotellutbud "duger") och vill korta flygtiden. Men de senaste kortare dyksemestrarna har jag bokat själv och flugit reguljärt.

Jag brukar plocka ihop min resa själv! Men jag har rest ganska mycket och är hyfsat resvan. Åker iofs sällan på renodlade "solresor", då kanske man lika gärna kan köra charter? Det är ju bekvämt. Jag är lite emot det pga att man då ofta hamnar på "turisthotell" och i områden där det nästan uteslutande rör sig turister.
Fördelen med charter är tryggheten och att det oftast är kortare flygtid eller direktflyg. Är du ovan att flyga, göra flygbyten osv kan det kanske vara stressande. Jag reser alltid med handbagage för att det blir enklare och mer flexibelt vid byten osv.

När vi var i Jamaica i vintras så träffade vi ett gäng svenskar på flygplatsen på vägen hem. De var nöjda med resmålet men klagade på maten. Den var inget vidare tyckte dom. Vart har ni ätit undrade vi. Jo de hade ätit alla mål på hotellet i 2 veckor :rofl:
Generell regel: Man ska käka lokal mat! Att sitta i Jamaica och käka pasta carbonara på ett hotell innebär nog sällan kulinariska upplevelser :p

Vi träffade en fiskare på stranden som tog med oss i sin båt, vi stannade på en öde ö, grillade humrar som vi fångat själv. Måste ha käkat flera kilo hummer. Tror vi betalade honom någon hundralapp för att hänga med honom en hel dag inklusive mat, fri tillgång till red stripe :p (eh ja och röka verkade också ingå om man ville :angel: . Han tog oss också med till ett rev där vi snorklade på vägen hem. Det var bästa dagen på resan!

Det beror på vart man ska tycker jag. I grunden gillar jag att sätta ihop min egen resa för att kunna välja friare på restider och boenden (och kunna resa runt). För mig är en del av det roliga med att resa att göra research innan och skräddarsy sin resa. Men ibland och till vissa resmål är det mycket billigare och enklare med charter så då är det ett bra alternativ. Med charter har man (väl?) också bättre garantier om något skulle hända, ex flygförseningar.

Hittills har vi endast rest m charter, bekvämt att ha allt "i ett", dock väljer vi lugna orter och små hotell, så bara för att det är charter måste man inte bo på stora hotellkomplex eller mitt i smeten ;)

Men kommer troligen testa paketera själva när dottern är större och når vi börjar återbesöka våra favoritresmål :)

På vintern brukar vi boka solresa via charter för att slippa fixa med något själva. På vintern känner jag mig ofta trött av vintermörkret och lite sliten och vill bara komma bort en vecka till nåt varmt ställe. Då väljer vi bekvämlighet framför att fixa själv. Är det på sommaren, tidig vår eller tidig höst så bokar vi allt själva, upplever också att vi då har mycket mer energi att göra saker på resmålet. Men på vintern vill jag bara vila upp mig en vecka, detsamma gäller mannen.

Har rest en del ensam tex Sydafrika Indien och Kina och då har jag rest med gruppresa pga jag känner mej tryggare att ge mej av då. Övriga resor bokar jag själv.

Både och. Nu med barn lockar direktflyg och då finns det bara charter att välja på (70 mil till Arlanda är inte gratis) men har inget problem att boka själv. Allt beror på vad som blir billigast alternativt bekvämast efter resesällskapets behov.

Billigast? Ha is i magen och ta flygstolar på sista minuten (charter) och boka hotell själv fungerar dock dåligt från vår lokala flygplats men bra från Arlanda.

Hur brukar ni boka solresor utomlands?

Hittar ni egna flyg/ hotell eller åker ni "organiserat"?

För/ nackdelar?

Jag bokar ofta för andra och då är det väldigt bekvämt om hotell och flyg är fixat så kan jag trixa med resten och anpassa efter gruppen. Om jag också ska garantera fysisk tillgänglighet på ett resmål där jag aldrig varit själv är det enklare att boka basen för resan via arrangör. Oavsett om det är charter eller stadsresor.

När jag reser ensam kan jag ju bestämma helt själv, så då är det oftast lättare att boka enskilt för att kunna välja hotell, flygtider, hur jag vill åka runt, soff-surfing, etc.

Men ex nu i sommar ska jag på 14 dagars ridresa till Asien. Då känns det tryggt att det finns en arrangör i botten som någonstans har kontrollerat hur hästarna sköts och hanteras, standarden för deltagarna, etc. Sådant kan vara svårbedömt över internet och ska jag lägga 15-20 papp och flera semesterveckor så vill jag inte se trasiga hovar, eller sadeltryck.

Nu stannar vi på vägen vid flygbytena och turistar lite extra när vi ändå är ute och far sas, och då gör vi som vi vill såklart. :)

Senast ändrad:
Nu bokar i princip alltid själva. Dels för att det är billigare generellt, men också för själva upplevelsen skull!

Rest med charter många gånger som liten, tänker att det säkerligen är super om man bara vill iväg och sola och slappna av, men känns lite för inringat för min del. :)

Liknande trådar

Fritid Hittade ett fint airbnb i Grekland som jag vill boka. Närmsta flygplats är Chania, så kollade flyg Landvetter-Chania. För två vuxna och...
2
Svar
35
· Visningar
1 705
Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 222
Senast: sjoberga
·
Fritid Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
1 911
Senast: Badger
·
Samhälle I Sverige då... Jag vill med 4 pers åka från Malmö till Umeå. Kollat flyg vilket skulle gå på 20 000 kr tur och retur. Det är inte...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 127
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix