Böjprov på unghäst

A

Akleja

När anser ni att man kan börja göra böjprov på en häst (ålder)? Hur mycket kan det påverka en yngre häst om man böjer för kraftigt?
Kan det ge utslag på böjprov utan att det egentligen är något problem, mer än att hästen är känslig pga tillväxt just för tillfället?
Hur skiljer man på överkänslighet och exv en ledinflammation, eller är det i princip samma sak när de växer?

Sv: Böjprov på unghäst

Har ingen nån erfarenhet av detta, det måste ju vara massor med folk som gör böjprov på unghästar?

Det här med böjprov är det ju väldigt delade meningar om. På äldre hästar tycker jag själv att det är ganska meningslöst och jag kan tänka mig att på för unga hästar så kan det säkert visa sig värre än det är om dom inte riktigt vuxit färdigt och så.
Ser heller ingen anledning att göra böjprov på en häst som inte är riden.. Vad är det för häst du tänker på?

Det är mest att veterinärer resonerar olika och pga detta också verkar ge olika diagnoser och förhoppningar till hästägaren. Om man nu kan böja fram en hälta trots att hästen eg inte är halt, kan ju göra en hästägare både förvirrad och ledsen.
Appropå unghäst. Är den halt och oinriden så görs böjprov verkar det som. Kan ju bero på vrickning etc. Men det jag funderar över är ju om det är missvisande.

Jag tror absolut att det kan vara missvisande i vissa fall. Det är ju bara gå till sig själv, sitta på benet en längre stund så blir man jätte stel och haltar fram en stund. Så jag tror att ska man få ett böjprov som visar så rätt resultat som möjligt innan så ska hästen vara lite uppvärmd, inte kall och stel.

När jag köpte min unghäst som då var 2 år sa veterinären på ATG klinik att hon inte gjorde böjprov på så unga hästar. Vi longerade lite på hårt underlag istället. Nu fanns det ju ingen skada som skulle utredas. Kanske annorlunda då?

Från tre års ålder har det varit när jag varit inblandad.

Jag är en vän av böjprov, än så länge så mina har gått igenom (oavsett ålder och historia osv) böjprov u.a. när de varit och känts fräscha, men när de inte gått igenom har det varit något fel. Även vid små markeringar.

Sen finns det givetvis lägen när man får acceptera att hästen har X böjreaktion, men generellt gör jag det inte, en fräsch häst SKA gå igenom - oavsett om den böjs varm eller kall, av veterinär X eller Y, hur långt den åkt i transport och vad den pysslat med tiden föra.

Kan det inte dessutom bero på hur hårt en veterinär böjer, eller är det så att man ska kunna böja massor och fortf inte få reaktion?

JAG anser att en normalt, funtad svensk veterinär ska kunna böja vad de anser som normalt, och hästen ska klara det.

Dvs JAG tror inte ett dugg på bortförklaringar som 'veterinären böjde för hårt'. Finns ingen vettig veterinär som står och tar i för att medvetet böja för hårt. Jag vetesjutton ens om det GÅR att böja för hårt faktiskt, tittar man när de böjer så det är rätt 'tungt' även för en manlig veterinär med de höga böjningarna.

Sen, en häst som är i tillväxtfas kan ju vara känsligare i sina leder och därför reagera. Men det beror då inte på att veterinären böjde för hårt, utan just att hästen är lite påverkad i sina leder pga tillväxt. Anser jag. Med det sagt, så alla mina har om de varit krya gått igenom böjprov från tre års ålder, oavsett om de varit i tillväxtperiod eller ej, så.. Nä, MIN åsikt är att mina ska gå igenom böjprov från tre års ålder punkt, om de är fräscha. Går de inte igenom är de inte fräscha - sen kan ju anledningen till det vara från att de vurpade i hagen igår och är lite mörbultade till att de har ett regelrätt ledproblem.

Jag är helt övertygad om att det rätt lätt går att böja en häst halt, om man t ex böjer snett (vilket jag sett ett par gånger). Få leder klarar det sneda trycket under 60 sekunder, särskilt inte om man tar i lite.

Det är en av anledningarna att jag inte låter kreti & pleti böja mina hästar, jag överlåter det åt någon jag litar på. Och som jag anser gör ett relevant böjprov. Att rycka upp, trycka sig blå och sedan släppa med en duns tycker jag är helt onödigt och rätt otrevligt.

Absolut, jag tänkte skriva det i mitt svar men strök det. Att böjer man snett behöver man inte ens böja hårt för att 'böja halt'. Men strök det som sagt, för om man låter veterinären böja (och inte equi-människan, hovslagaren, stallkompisen osv) så är risken för sned böjning väldigt liten.

För om man böjer FEL, då kan man få fram både det ena och det andra som eg inte finns. Men det är ju inte för hårt, utan just fel.

Sist jag var hos vet och gjorde böjprov började han själv diskutera runt det. Enligt denna vet böjer flera vet för hårt och att det kan ge en reaktion.

kl

De krafter man iutsätter en led för under ett böjprov är inte jämförbart med de lederna utsätts för när hästen ligger på bröst och sover. Ett böjprov ger inga permanenta skador och en frisk led blir aldrig inflammerad pga ett böjprov.

Att tolka böjprovsresultatet är däremot en annan femma och det är just betydelsen av testen som diskuteras.

Om jag köpte en unghäst skulle jag definitivt böja den. Bra sätt att få en indikation på OCD m fl utvecklingsrubbningar. En reaktion skulle jag följa upp med röntgen i det fallet.

kl

De krafter man iutsätter en led för under ett böjprov är inte jämförbart med de lederna utsätts för när hästen ligger på bröst och sover. Ett böjprov ger inga permanenta skador och en frisk led blir aldrig inflammerad pga ett böjprov.

Att tolka böjprovsresultatet är däremot en annan femma och det är just betydelsen av testen som diskuteras.

Om jag köpte en unghäst skulle jag definitivt böja den. Bra sätt att få en indikation på OCD m fl utvecklingsrubbningar. En reaktion skulle jag följa upp med röntgen i det fallet.

*delvis kl*

Jag är starkt emot böjprov även om jag håller med TantEster om ovanstående. Men jag kommer aldrig låta min häst böjas.

Jag har inte riktigt det problemet som endast köpt en unghäst från grannen/uppfödare där jag oxå jobbade under hela tiden ;) Det ligger heller inte i min natur att köpa en vuxen häst.

Ang veterinärbesiktning så använder vi oss av en klinik som inte använder böjprov, vilket ju inte gäller för försäkring. Men om jag av någon anledning skulle köpa en vuxen häst så får jag väl antingen nöja mig med att ta över försäkringen eller hur det nu fungerar (inte alls insatt av ovanstående anledning), besiktningen av hästen hade jag känt mig trygg med. Dock kommer jag knappast köpa häst för höga 5-6 siffriga belopp någon gång i mitt liv.

Så din hästerfrenhet är att du kökt en unghäst. Då är du knappast den rätte att uttala dig i frågan. Får se hur du tänker om någon gån i ditt framtida liv vill köpa en vuxen häst.
Ett böjprov skadar inte.
Ett böjprov är en bra screening både vid köp försäkring o hältutredning men säger inte allt.
Om en säljare vägrar böjprov säger jag : köp inte.
Om en köpare vägrar böjprov trots att säljaren anser att det borde göras säger jag lycka till men inse att du inte har ngt att komma med om det visar sig tt du fått en halt häst.
PL

Baseras min hästerfarenhet endast på att jag köpt en häst i mitt liv? Inte för att den är direkt milsvid men jag har sett lite mer än min enda unghäst jag ägt de fyra senaste åren ;) Sedan vet du ju inte alls vilka källor eller erfarenheter jag har bakom mitt tycke i den frågan heller och jag anser heller inte att mitt tyckande är en sanning. För mig har det dock inte funnits något behov av böjprov hittills och jag är mer inne på min veterinärs linje - att just avstå böjprov.

När anser ni att man kan börja göra böjprov på en häst (ålder)? Hur mycket kan det påverka en yngre häst om man böjer för kraftigt?
Kan det ge utslag på böjprov utan att det egentligen är något problem, mer än att hästen är känslig pga tillväxt just för tillfället?
Hur skiljer man på överkänslighet och exv en ledinflammation, eller är det i princip samma sak när de växer?

Böjprov på en växande unghäst där skelettet/lederna fortfarande inte är fullt utvecklade utan mjukt tror jag inte kan påverka negativt.

Vi kan ta ett ex: ett barn som slår i huvudets kranie brukar inte få några bestående men eftersom kraniet är mjukt. Ett vuxet kranium med samma trauma kan lett leda till bestående skallskador.

Böjprov på en unghäst med aktiva tillväxtzoner kan mkl lätt leda till en "falsk" hälta och bör i så fall återupprepas utan ingrepp med ledbehandling minst tre ggr med intervall varje vecka.

På en växande unghäst så kan överkänslighet och ledinflamation i princip vara samma sak eftersom en aktiv tillväxt kan leda till överkänslighet och därmed oxå en ökad ledaktivitet.

För att göra det enkelt så bör vi ha i åtanke att en unghäst i normala fall inte anses som färdigväxt förän vid tidigast 5 års ålder.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 459
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag är så splittrad i frågan och hade behövt kloka bukefalisters syn på saken; Gör ni vetchecks utan misstanke om att något är fel...
2
Svar
36
· Visningar
3 420
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka