1000-tack för all klok input! Riktigt spännande om att kunna hitta indikationer på inflammation i saliv
I min värld så har vetcheck varit likställt med böjprov, och när jag läser alla svar och funderar lite så är det nog själva böjprovsdelen jag ställer mig frågandes till på en häst där jag inte letar efter fel/har en misstanke att något är galet... Speciellt efter att ha läst en del studier där böjprovsreaktioner kan komma och gå på en frisk häst (vad nu en frisk häst egentligen är) och är långt ifrån en sanning av huruvida och vart en häst har problem.
Någonstans tänker jag att jag underkänner mitt eget träningsupplägg om jag räknar med att jag behöver koppla in veterinär på regelbunden basis, men som tråden visar på så velar jag kraftigt fram och tillbaka
En fråga till alla kloka i tråden: Skulle ni säga att det är naivt att tro att en häst som går säg msv (hopp eller dressyr, vet inte om det gör någon skillnad i sammanhanget?) ska kunna klara sig utan veterinär behandling på regelbunden basis?
Självklart har olika individer olika hållbarhet/förutsättningar men generellt? Är det realistiskt att tro att en "normal" häst kan tävla msv-klasser utan att behöva behandlas i leder med viss periodicitet? Här tänker jag på behandlingar som härrör till slitage och inte rena hagskador mm