böjprov o halt häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 8 254
Sv: böjprov o halt häst

Det finns utslag från ansvarsnämnden att jag måste tala om det.
Men du har rätt i att det blir problem med tystnadsplikten.
Om säljaren inte ger tillåtelse att avslöja förhistorien får man helt enkelt låta bli att utfärda intyget.
PL

fast vet 1 släppte ju trots allt igenom hästen U.A och denna har ingen kontakt med hästen sedan innan.

fast vet 1 släppte ju trots allt igenom hästen U.A och denna har ingen kontakt med hästen sedan innan.

so what?
Varför anser vet 2 det vara så otroligt säkert vad som hänt, att denne kan ringa och garantera er att detta är vad som skett? Jag vet ingen veterinär som skulle våga påstå en definitiv diagnos utan att själv ha varit med ens och gjort undersökningen.
Hästen kan ju tekniskt sett ha skadat sig efter besiktningen - hur i sjutton kan veterinär 2 uttala sig så tvärsäkert om vad veterinär 1 gjort?

just ang vad vet 2 tycker o tänker är lite därav denna tråd.
jag lyssnar inte så mkt på det, möjligen att vet 1 kan vart lite brysk.
det jag vill utgå efter är ju trots att vet besiktningen och den va ju ändock u.a. sen är det mest jag undrar om det där med att hästen blivit halt pga böjning. vet 2 åsikter i övrigt lyssnar jag inte på.

hästen kan ju kanske va lite stel i sina leder när den är snart 19 år och möjligen träffat på en vet. som böjt för kung o fosterland. det är det jag är osäker om.

Jag skulle begära en röntgen, trots ev. pris/ålder. Jag hör till de som inte tror på att man kan skada en häst vid böjprov...min egna erfarenhet i och med att jag tidigare hade en häst som kortade steget höger fram i volt och en veterinär (ATG) verkligen gjorde vad han kunde för att få fram en reaktion genom böjprov för att kunna lokalisera vart ev.grundproblem satt. Det gick inte! (Hästen hade skadats i sin ungdom och sen varit helt ok förutom det något kortare steget på höger fram men i och med att vi inte hittade nåt problem tränades hon extra för att öka steglängden och det gick). Får jag en reaktion vid böjprov begär jag direkt en röntgen...med tanke på åldern på hästen skulle jag misstänka pålagringar.

hästen gav dock ingen reaktion med hälta samma dag som den böjdes. Först dagen efter. Hästen ska dock aldrig varit skadad eller så innan och har haft samma ägare i 17 år.

ägaren har erbjudit en provötid på hästen innan detta hände.
plus betala hemtransport (buss) om hon inte ville ha hästen. Det känns ju som man inte erbjuder sådant om hästen skulle va oren. varför slänga ut några tusen på hemresa om man vet om att hästen skulle visat såna symptom innan. Risken är ju för stor att säljaren istället går back på det än att det blir köp.

om hästen inte är symptomfri om 2 veckor kommer väl kanske ägaren röntga den (jag vet inte) men då vill man ju dock troligen ändå inte ha hästen om den fortfarande skulle va halt då.

När jag uttalar mig här utgår jag från vad som beskrivs.
Om jag besiktigar en häst som den du beskriver som är stel vid böjning o sedan blir halt så bedömer jag efter detta, inte efter ev förhistoria, det blir en anmärkning o sen får köparen bestämma om h*n vill köpa hästen ändå ev efter närmare utredning.
PL

måste bara fråga en sak. i tråden används ofta begräppet "böja för hårt". ni som har använt begreppet skulle ni vilja förklara vad som menas med "böja för hår" ?

Det finns utslag från ansvarsnämnden att jag måste tala om det.
Men du har rätt i att det blir problem med tystnadsplikten.
Om säljaren inte ger tillåtelse att avslöja förhistorien får man helt enkelt låta bli att utfärda intyget.
PL

Ah, oki. Bra att veta. 'Min' klinikvet slet ju sitt hår och var gråtfärdig just över tystnadsplikten, när en häst kom in (till en annan av klinikens veterinärer, som ju dock även h*n sett hästen ha klippkort där) för besiktning. Hästen är/var en stadigt återkommande gäst på kliniken och var mer eller mindre utdömd. Köparen vet uppenbarligen inte ett dugg om detta. Hästen reagerar inte på böjprov (tydligen brukade den inte det om den bara fick vila, men sen när man satte igång). Och min veterinär kunde inget säga, och inte heller besiktigande veterinär. Mer än försöka med små diffusa saker som 'det är ju alltid bra att röntga också vid besiktning' och 'det är ju alltid en chanstagning att köpa en häst som inte är igång'.

Jag tyckte synd om spekulanten/köparen. (Som avstod rtg för det var ju en så 'billig häst'. Vet inte om hon köpte den dock, men hon såg rätt glad ut iaf..)

När jag uttalar mig här utgår jag från vad som beskrivs.
Om jag besiktigar en häst som den du beskriver som är stel vid böjning o sedan blir halt så bedömer jag efter detta, inte efter ev förhistoria, det blir en anmärkning o sen får köparen bestämma om h*n vill köpa hästen ändå ev efter närmare utredning.
PL

Fast i just mackans fall skulle du ju bara kunna skriva 'stel vid böjprov/nedsatt böjbarhet'. När den blev halt hade du ju redan skrivit intyget, med UA på böjprov? (Den blev ju halt ett tag efter)

ägaren har erbjudit en provötid på hästen innan detta hände.
plus betala hemtransport (buss) om hon inte ville ha hästen. Det känns ju som man inte erbjuder sådant om hästen skulle va oren. varför slänga ut några tusen på hemresa om man vet om att hästen skulle visat såna symptom innan. Risken är ju för stor att säljaren istället går back på det än att det blir köp.

.

Och om man vill vara en negativ skeptiker så kan man ju undra varför ägaren är så 'mån' om att hästen ska till er. Finns det ingen annan spekulant? Eller vill säljaren att ni ska fästa er vid hästen? Kanske hästen är okej tills den 'rid igång' mer, och det därför är bra om den åker iväg nu? Eller om man vill vara riktigt, riktigt elak - kommer det bli krångel med det där med att det 'bara är att skicka tillbaka'? Endera rent praktiskt att det förhalas (säljaren inte 'har råd' just då), eller att 'det som ger hältan måste hänt hos er'.

Jag skulle som sagt dra öronen åt mig, eller göra nogrann utredning. Vilket jag inte skulle, för det mamsen söker kan hon ju hitta utan att lägga massa pengar på en utredning..

ägaren ville absolut att hästen skulle till oss efter o sett o läst min hemsida o alla mina bilder/filmer o dylikt.

hästen är utannonserad till "gärna tävling".

Ja i det fallet hade tystnadplikten inte hållit som argument i ansvarsnämnden. Det håller inte heller att det är en annan vet på samma klinik som haft hand om hästen tidigare.
Detta blev väldigt omdiskuterat när ansvarsnämnden fällde.
PL

Just med tanke på att hästen blev halt dagen efter skulle jag misstänka pålagringar (helt efter egna erfarenheter).

måste bara fråga en sak. i tråden används ofta begräppet "böja för hårt". ni som har använt begreppet skulle ni vilja förklara vad som menas med "böja för hår" ?

Jag kan inte svara på det men utifrån vad ATG-vet i samarbete med 2 DV som var närvarande gjorde med den hästen jag beskrev så böjde man ordentligt för att provosera fram en reaktion och det lyckades man inte med...

vad anser du om pålagringar då?
hästen blev som sagt svullen vid kota/sena.
(svullnaden är nästan borta idag)

jag är inte så van med "sjuka" hästar...

Senast ändrad av en moderator:

Beror ju på vilken grad vi talar om...ses vid röntgen. En häst behäftad med lindrig grad av pålagringar kan hålla för promenadridning länge om man håller igång den varje dag. En vila kan dock bli ödesdigert om man har otur. Min förra häst mörkade sina pålagringar tills det inte gick längre och då hade han grad 3...enda han visat tidigare var att han gick "knixit" nerför samt hade ett otrevligt humör när kraven ökade...

hästen är bara sporadiskt riden sista tiden pga ryttarbrist. Det är därför den ska säljas och den är gärna till salu för träning/tävling både för hoppning och dressyr. Denna har inget otrevligt humör och älskar att galoppera fort av vad jag sett...

dock är det inte jag som ska köpa häst så jag kan endast ta emot tips och råd.
Jag är av åsikten av att det finns fler hästar men beslutet ligger inte i mina händer.
Dock tycker jag hästen verkar trevlig så det vore ju tråkigt o tacka nej till en trevlig häst som trots allt gick igenom u.a *hm* knivig sits.....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ystad
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka