böjprov o halt häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 8 254
Sv: böjprov o halt häst

Det var tre veckor efter som klinik besöket genomfördes. jag är inte hundra på hur många veckor det var innan hästen föreföll ohalt igen, tror det var ca 2 veckor, men klinik besöket bokades och genomfördes 3 veckor efter.
säljaren diskuterade hur problemet uppkommit med kliniken hon valde boka tid hos, valde klinik just för att få en ordentlig besiktning och utredning av det uppkomna problemet...... trodde jag skrivit det tydligt, att problemet förklarats för dem, och de gjorde uttalandet de gjorde också...

Senast ändrad:

EN HÄST ÖVER 15 ÅR SKA EJ BÖJAS! veterinärer bör inte böja hästar över 15 år, prova på er själva så ska ni se. De bör endast utföra arbetsprov. Hästen är med sannolikhet halt på grund av detta.

Tvekar inte att böja en äldre häst om det finns anledning men man får anpassa böjning o tolkning.
När vi för länge sen köpte en 19-årig "läromästare" gick han igenom böjprovet klockrent.
PL

fast det gjorde ju denna också....dvs den dag den böjdes.
men inte dagen efter.

tigerofswe - jag sålde en häst på 17 en gång, den också igenom böjprov. Men då böjdes den normalt. Inte överdrivet hårt. Den va iof i superkondition också.
men hur ska man få reda på ev hältor om man ej böjer?

Senast ändrad av en moderator:

Jag såg inte så mycket då jag sprang med hästen men pja,han hoppade mest fram.

EN HÄST ÖVER 15 ÅR SKA EJ BÖJAS! veterinärer bör inte böja hästar över 15 år, prova på er själva så ska ni se. De bör endast utföra arbetsprov. Hästen är med sannolikhet halt på grund av detta.

Vad är det för konstig regel?
Hur ska man kunna prova på sig själv hade du tänkt?

KL

Vill bara inflika ett par aspekter på böjprov.
För det första att det verkligen är olika både hur lång tid och hur hårt olika veterinärer och dylika böjer hästarna. Om du böjer lätt och några sek. bara får du ofta inte samma reaktion som när hästen böjs i över en minut och dessutom hårt, högt o franktionerat. Det säger sig självt.

För det andra tolkar veterinärer böjprovsresultat väldigt olika har jag märkt. Det som t ex är 0,5 grad för en vet. är kanske 1,5 grad för en annan. Det finns fler anledningar till att böjprov kan känns otillförlitliga. Samtidigt kan jag tycka att det kan vara ett ganska bra sätt att titta efter hältor som kan vara svåra att upptäcka om t ex det är lika mkt hälta på båda frambenen. Men det finns ju andra sätt som är minst lika bra, dock kan böjprov vara ett komplement till longering och arbetsprov under ryttare på kraftigt böjt spår.

Man tror att alla veterinärer sitter inne med rätt svar/kunskap men dom säger och handlar mkt olika så det gäller att man hittar en vet. som man tror på och som man helst kan använda till allt.

Apropå veterinärers tystnadsplikt och informationsplikt har jag oxå fått uppfattningen av "min" veterinär på kliniken att dom kommer att berätta allt dom vet om hästen vid en ev. besiktning och att dom tycker att det är ingen ide att komma in med en häst för besiktning där man inte vill att dom ska säga det dom vet om den. Min vet. skulle, till skillnad från din Alexandras, avråda från köp av en häst som h*n vet har haft återkommande problem av ngt slag även om den går igenom besiktningen just för tillfället.

när jag vart inne med mina hästar på klinik och gjort vet besiktning så har dom samtliga ggr dragit fram alla journaler och antecknat allt i vet besiktningsintyget!

förr så "skrev dom vad dom såg för dagen"

Apropå veterinärers tystnadsplikt och informationsplikt har jag oxå fått uppfattningen av "min" veterinär på kliniken att dom kommer att berätta allt dom vet om hästen vid en ev. besiktning och att dom tycker att det är ingen ide att komma in med en häst för besiktning där man inte vill att dom ska säga det dom vet om den. Min vet. skulle, till skillnad från din Alexandras, avråda från köp av en häst som h*n vet har haft återkommande problem av ngt slag även om den går igenom besiktningen just för tillfället.

Det skulle min gärna gjort med, om hon 'fått' (det här var i vintras, vet inte när det utslaget PL hänvisar till kom, dvs om de ändrat policy). Men det var ju just det att veterinärena VILLE säga tills pekulanten att 'köp INTE den här för allt i världen', men inte kunde (alt inte ansåg sig kunna då, beroende på tystnadsplikten).

Jag tycker man kan skrota tystnadsplikten helt, ser inte vad den ger för fördelar i något läge faktiskt? Annat än om man vill utnyttja den för att vara oärlig eller iaf utelämna sanning som säljare t ex?

Min 20 åring böjdes UA runt om på klinik. Så varför inte böja hästar över 15 år?

4 grader halt brukar räknas som blockhalt.
hur halt är hästen om den är 4,5 grader? :confused:

5 grader är ju blockhalt. De få med fyragradig hälta jag har sett har 'hoppat kråka'. Dvs de kan ta sig framåt, men de är fruktansvärt halta.

'Femmor' ställer inte ner benet, de vägrar helt enkelt ta vikt på det. Aldrig sett någon böjas blockhalt, men däremot ett par som skadat sig i t ex hagen.

5 grader är ju blockhalt. De få med fyragradig hälta jag har sett har 'hoppat kråka'. Dvs de kan ta sig framåt, men de är fruktansvärt halta.

'Femmor' ställer inte ner benet, de vägrar helt enkelt ta vikt på det. Aldrig sett någon böjas blockhalt, men däremot ett par som skadat sig i t ex hagen.

hm. de flesta veterinärer jag vet anser att 4 grader och om hästen hoppar fram, är evikvalent med ganska så blockhalt.... men men, det är väl en nyansering som varierar lite antar jag.

hm. de flesta veterinärer jag vet anser att 4 grader och om hästen hoppar fram, är evikvalent med ganska så blockhalt.... men men, det är väl en nyansering som varierar lite antar jag.

Jo, samma 'flytande' gräns gör man ju som djurägare. Men skalan går ju till 5, där fem är blockhalt och vägrar bära vikt på benet. Men skillnaden för ögat på en 4½ och en 5 skulle för mig t ex vara omöjlig att säga. En fyra däremot går att skilja från en femma, men egentligen spelar det ingen roll, för hästen är extremt halt helt enkelt. Men ville bara poängtera att skalan går till 5 där 5 är blockhalt (även om den sen används annorlunda).

Skalbedömning av hälta är btw ganska intressant, då det ju skiljer från olika veterinärer litegrann vad de sätter en trea på t ex.

Utslaget jag hänvisar till är från ca 2000 plus minus några år!
PL

Jo såg det sen när jag läste bakåt. Då har de ju gjort en annan tolkning 'min' klinik, eller missat infon (fast det känns ju mindre troligt).

Vad är anledningen till tystnadsplikten förresten?

Nog kallar jag en häst som kan stöda på benet men inte gör det frivilligt för blockhalt, så jag håller med dig.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 38
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka