böjprov o halt häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 8 254
Sv: böjprov o halt häst

Om jag då får göra en rekommendation så rekommenderar jag en röntgen...då vet ni sen hur det är. Det är möjligt att det är en lindrig pålagring eller en vrickning av andra orsaker och då är det "billigt" med en röntgen så man blir säker på hur det ser ut.

vad kostar det att röntga då?

det va så länge sen jag gjorde det.
är det inte typ 900 kr per plåt eller ngt?

vad händer om dom hittar ngt, som igentligen är ganska ofarligt men som ändå är ett sk fynd. kan den få anmärkning på sin försäkring då?

den är försäkrad utan reservationer nu

Vet inte exakt idag...men runda slängar 1500 misstänker jag...det är väl värda pengar, enligt mitt sett att se på det;)

vet du hur det blir med försäkring o dylikt om dom hittar ngt som jag skrev? för ibland hittar man ju saker som saknar betydelse för användning..speciellt när hästen är såpass gammal.

vad kostar det att röntga då?

det va så länge sen jag gjorde det.
är det inte typ 900 kr per plåt eller ngt?

vad händer om dom hittar ngt, som igentligen är ganska ofarligt men som ändå är ett sk fynd. kan den få anmärkning på sin försäkring då?

den är försäkrad utan reservationer nu

Min klinik tar ca 1000 kr + moms för 4 plåtar, sen kostar varje extra plåt utöver det trehundra någonting + moms/plåt. Men om jag inte minns fel har de 'paketpris' för frirtg. Klinikavgift, sedering och ev assistans tillkommer.

Ja i det fallet hade tystnadplikten inte hållit som argument i ansvarsnämnden. Det håller inte heller att det är en annan vet på samma klinik som haft hand om hästen tidigare.
Detta blev väldigt omdiskuterat när ansvarsnämnden fällde.
PL

Finns det fallet att läsa om någonstans? *nyfiken* Kan ju vara väldigt bra att ha kännedom om/referera till för ev framtida bruk?

Kan förstå det blev omdiskuterat, tystnadsplikten har ju varit snudd på helig innan. Tyvärr.

vet du hur det blir med försäkring o dylikt om dom hittar ngt som jag skrev? för ibland hittar man ju saker som saknar betydelse för användning..speciellt när hästen är såpass gammal.
Hör med aktuellt bolag. Tror dom har lite olika villkor...
Min klinik tar ca 1000 kr + moms för 4 plåtar, sen kostar varje extra plåt utöver det trehundra någonting + moms/plåt. Men om jag inte minns fel har de 'paketpris' för frirtg. Klinikavgift, sedering och ev assistans tillkommer.
Jag hoppas att min ATG-klinik har nåt liknande...har inte fått räkningen än på Frökens heldag där. 3 omgångar med vidhängande sedering och säkerligen minst 5 plåtar varje gång...rädd att räkningen kommer att vara rätt...eh, saftig:crazy:

vet att försäkringsbolaget är Agria.

Senast ändrad av en moderator:

just ang vad vet 2 tycker o tänker är lite därav denna tråd.
jag lyssnar inte så mkt på det, möjligen att vet 1 kan vart lite brysk.
det jag vill utgå efter är ju trots att vet besiktningen och den va ju ändock u.a. sen är det mest jag undrar om det där med att hästen blivit halt pga böjning. vet 2 åsikter i övrigt lyssnar jag inte på.

hästen kan ju kanske va lite stel i sina leder när den är snart 19 år och möjligen träffat på en vet. som böjt för kung o fosterland. det är det jag är osäker om.

Nejdå det förstår jag. Jag tycker bara att det finns en hel del varningsflagg och att vet 2 därför skall lyssnas till med mkt stor försiktighet, som vi diskuterat tidigare så har ni inte sett hästen själva IRL och filmen visar att den inte förefaller röra sig helt klockrent. därav skulle jag vara MYCKET försiktig.

När jag uttalar mig här utgår jag från vad som beskrivs.
Om jag besiktigar en häst som den du beskriver som är stel vid böjning o sedan blir halt så bedömer jag efter detta, inte efter ev förhistoria, det blir en anmärkning o sen får köparen bestämma om h*n vill köpa hästen ändå ev efter närmare utredning.
PL

Mmm, men du missar att den gick igenom böjprovet UA. med andra ord så besiktade denna vet den som UA. det var dagen efter då den redan gått igenom på papper som den visade upp problemen. Säljaren var helt strandsatt, veterinären som besiktade UA hade inget att tillägga över huvud taget. köparna befann sig i norra delen av landet och var inte med vid besiktning, utan det var veterinären och säljaren punkt slut, och veterinären hade "gjort sitt" och gett UA papper. end of story för dennes del i detta fallet, det var så det hela skedde.

måste bara fråga en sak. i tråden används ofta begräppet "böja för hårt". ni som har använt begreppet skulle ni vilja förklara vad som menas med "böja för hår" ?

I "mitt" fall som jag försökt beskriva så noterade veterinären att oj, här var det kärvt, dvs det tog emot, men böjde ändå igenom. Jag lägger ingen värdering i detta om vi går på att hästen tog detta och gick igenom UA. dock är det värt att notera med tanke på vad som hände i efterhand.

han var inte okej men han var absolut inte 4,5 grad halt... :crazy:

Jag kan säga vad jag anser vara för hårt också..
Dom var för det första två som böjde, då den ena böjde var han 4,5 grad halt.
Då hon böjde såg det för det första ut som att det hon böjde väldigt hårt.
hästen blev lite obekväm (han stod still för den andra och har alltid stått still annars) och hoppade fram lite.
Då fösöker kvinnan trycka tillbaka honom genom att trycka benet bakåt uppåt med all sin kraft så att hästen höll på att tippa. :eek:
(för övrigt var han bara 1-1,5 grad på benen där den andre böjde..)

Jag stod och försökte få något vettigt ur veterinären men det gick inte heller.
Det var nog kotledsinflammation sa hon och undrade om vi skulle spruta.
Nej tack sa jag åkte hem ringde en annan veterinär som bedömde hältan till 1 grad.
Och det var en hovbenssänkning..

Nej det missade jag inte!
PL

då är det nog bara att konstatera att du som veterinär känner ett större ansvar än den veterinär som besiktade hästen jag talade om. för där var det punkt i och med att UA intyget skrivits och kommentaren om hur det var att böja var orelevant på papper. och även i uppföljningssynpunkt.

4 grader halt brukar räknas som blockhalt.
hur halt är hästen om den är 4,5 grader? :confused:

Intressant är om din kompis berättade för kliniken som gjorde den andra besiktningen hur hästen reagerat på den första?
Svårt för den första att ta tillbaka sitt intyg men den som ev har hela bilden måste förstås skriva ett det i ett intyg.
En ankylos dvs att ett ben inte går att böja normalt utan att det tar emot är dock även det ngt som skall noteras.
PL

Senast ändrad:

Intressant är om din kompis berättade för kliniken som gjorde den andra besiktningen hur hästen reagerat på den första?
PL

det gjorde hon ju! det har jag skrivit! :confused:

de utfärdade UA papper utan prut, i och med att hästen besiktades av dem och utan anmärkning gick igenom böjprov.

Nja, det framgår att effekter av böjprov diskuterats men inte klart att vet nr två fick veta hur kraftigt hästen reagerade. Vr det tre veckor det tog innan hästen var ohalt?
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka