Bojkott av amerikanska varor och tjänster

Det är ju skitsvårt att veta hur "amerikansk" en "amerikansk vara/företag" faktiskt är, framför allt när det gäller stora koncerner eller företag med produktion på ett ställe, ägare på ett annat, och råvaror på ett tredje.

Vi som bor i det här trasiga landet och som inte tycker om det som sker just nu använder företags DEI som en slags kompass. Har de tagit bort sina DEI policies så handlar man inte där, punkt. Target, till exempel, tog bort sin DEI policy precis efter att han med brun-utan-sol hade flyttat tillbaka till DC. Allt som Target säljer kan man köpa någon annanstans så då gör man det.

Eller så gör man helt enkelt slut med sig själv som tanklös konsument en gång för alla och börjar läsa på, inte bara om företags villkor och policies men också om vilka kampanjer de har bidragit till.

Jag kommer ju inte att gå på Donken, KFC eller Burger King på ett tag.
Jag skulle liksom tappa aptiten.
Jag dricker nästan inte läsk alls, men Svenska alternativ fungerar för mig.

I övrigt så kommer jag att välja efter vilka som stödjer Trump eller inte.
Och inte efter om det kommer från USA.
Om några år så är det här över och då är det bra om de kan återhämta sig inom någorlunda rimlig tid.

Så produkter från Californien och kusterna i allmänhet fungerar för mig.
Man kan ju kolla valresultatet i de olika staterna.
Sådant som kommer från Mellanvästern och andra inskränkta platser går bort om jag kan identifiera dem.

Jag gjorde mig tex ganska obekväm i fleras ögon här när jag påtalade att jag tycker synd om Rysslands befolkning som även de är drabbade av sin ledare och ett krig och sanktioner. Att jag tycker att det måste vara rätt svårt att i dag växa upp i ett land som ändå inte är helt isolerat från omvärlden som det var förr, och ändå leva som om de vore, annars så trillar de ur fönsterna, dricker förgiftat te eller försvinner märkligt.

Så tala för dig själv, jag ingår inte i "vi"..
Jag tycker också synd om Rysslands befolkning :( .

Av klimatskäl har jag länge valt europeiska varor inom vissa kategorier, t ex frukt och grönt och vin, men det har ju andra anledningar. Men den senaste veckan har jag dock mer och mer tänkt försöka undvika amerikanska märken men det som verkligen ställer till det är teknik. Jag har bekanta som utforskar alternativ till Metas produkter men hur gör jag med Apple och Microsoft? Jag tänker inte göra mig av med mina ganska nya och fullt fungerande Apple-enheter, så där är jag fast i säkert fem år till. Jag kan säga upp min prenumeration på Office-paketet men vad ska jag använda i stället? Och utan Google?

En fråga med anknytning till detta är molnlösningar. Efter vad som händer i USA känner jag att jag skulle vilja ha alternativ till OneDrive och iCloud. Förslag?
Jag såg någon lista över amerikanska produkter, och jag köper i princip ingen av dem sedan förut. (Undviker som du en massa långväga importvaror av klimatskäl, tex.)

Men tekniken. Det löser jag inte inom överskådlig framtid. Varken privat eller på jobbet.

Men

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har ingen ambition att bojkotta varor från USA helt. Jag har ingenting till övers för den amerikanska ledningen och menar att de beter sig helt vettlöst och pro-ryskt. Men jag kommer inte att helt bojkotta amerikanskt.

Med det sagt så kommer jag helt säkert att välja andra alternativ när det går. Vi har börjat titta på att byta bil. Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag bara sålt bilen för att bli av med den. Men nu är det den vi har. Så även om det inte är någon bojkott kan jag nog ersätta en stor del av mina inköp med icke-amerikanska alternativ.

Jag gjorde mig tex ganska obekväm i fleras ögon här när jag påtalade att jag tycker synd om Rysslands befolkning som även de är drabbade av sin ledare och ett krig och sanktioner. Att jag tycker att det måste vara rätt svårt att i dag växa upp i ett land som ändå inte är helt isolerat från omvärlden som det var förr, och ändå leva som om de vore, annars så trillar de ur fönsterna, dricker förgiftat te eller försvinner märkligt.

Så tala för dig själv, jag ingår inte i "vi"..
Klart det är synd om Rysslands befolkning men tycker du att det gör att man inte ska ta till det ekonomiska vapnet?
Om du svarar ja på den frågan, hur ska vi då se till att vedervärdiga regimer inte tillåts trakassera sin egen eller andras befolkningar?

Sätt inte barnen i skolor som ägs av Academedia eller IES. Där går endel av skattepengen till USA.Visa bifogad fil 163205
Men herrejisses (wiki):eek:
The Hans och Barbara Foundation mellan åren 2018 och 2019 donerade över en halv miljon kronor till nättidskriften "https://sv.wikipedia.org/wiki/Barbara_Bergström#cite_note-:0-8"> som fungerat som plantskola för profiler som Richard Sörman, senare programledare på sajten Riks som startades av Sverigedemokraterna 2020.
Expo kunde i samma granskning visa att stiftelsen under 2020 och 2021 donerat 219 000 kronor till tidningen DSM. Ett stöd som utgjorde 95 procent av tidskriftens omsättning och var avgörande för att tidningen skulle kunna ges ut.<a href="https://sv.wikipedia.org/wiki/Barbara_Bergström#cite_note-:0-8">
En granskning av Expo visade att tidskriften under 2010-talet publicerat konspirationsteorier som att Olof Palme aldrig mördades på Sveavägen 1986 och antisemitiska påståenden, som att antalet judar som dödades under Förintelsen skulle vara kraftigt överdrivet Expo avslöjade samtidigt att DSM mellan 2020 och 2021 fått nästan 219 000 kronor i stöd från "The Hans and Barbara Bergstrom Foundation", som styrs från USA. Stiftelsen är privat och drivs av friskoleentreprenören Barbara Bergström och journalisten Hans Bergström.
Under presidentvalet i USA 2024 donerade Hans och Barbara Bergström motsvarande 2 miljoner kronor till Republikanska partiet. Bland mottagarna av stödet fanns David Perdue och Bernie Moreno, som båda spridit konspirationsteorier om valfusk under presidentvalet i USA 2020.
Paret Bergströms stiftelse har även donerat pengar till tidningen Kvartal och till bloggaren Rebecca Weidmo Uvell. Uvell har flera gånger försvarat Engelska skolan när den fått negativ publicitet och i samband med att tidskriften Expo publicerade sin granskning av The Hans och Barbara Foundations kopplingar till olika högermedia publicerade Uvell i sin tur en kartläggning av Expos undersökande reporter, om hans privatliv, tidigare sysselsättning och en påstådd bostadsort för journalisten som lever med skyddade personuppgifter.
(min fetning :crazy:)

Hjälp, allt detta kom upp när jag blev nyfiken på varför i allsin dar svenskar donerar till republikanerna, men hon är tysk, som växte upp i USA och gifte sig med en svensk, de bor till mer än hälften i USA. Så frågan är om de ändå kanske får rösta i USA? (annars vem vet de kan ju kanske köpa ett, vad var det guldkort medborgarskap eller ngt, med pengar de tjänat på svenska barn) Annars tycker jag det är tveksamt att donera till ett politiskt parti i ett annat land.

(jag som hade tänkt att IES går bort som skola för att de verkade ge korrupta betyg redan.)

Jag tycker det är lite lustigt, den här uppdelningen av vad som angår oss och inte. Att säga att det hela är en amerikansk angelägenhet, och som de bäddar får de ligga. Jag tänker inte riktigt så; det är väl tydligt senast sen pandemin, senast sen Trumps uttalanden om Ukraina, senast sen USA drog sig ur klimatavtalen, senast sen Musks stöttning av högerextrema partier i Tyskland, att de mest angelägna problemen i vår samtid inte tar hänsyn till riksgränser?

Ingen av oss är opåverkade av den otroliga koncentrationen av pengar och kommersiell och politisk makt som utvecklingen i USA innebär.

Jag tänker snarare såhär: Vilken jäkla lyx och möjlighet att kunna bidra, på ett symboliskt och/eller faktiskt plan, till att bromsa den koncentrationen. Trots att Jeff Bezos polerade jäkla äggahue aldrig kommer befinna sig i min geografiska närhet kan jag faktiskt aktivt göra något för att han INTE ska få mer makt. Jag behöver inte lägga mig platt. Det är ju det som är det fina med ett globalt imperium. Man kan underminera det exakt överallt där det tvingat sig på en.

Så tänker i alla fall jag. Jag är inte perfekt och jag har inte stenkoll på allt, men behöver vi vara det då? Det går kasst för Tesla nu, och det är lika najs, viktigt och kännbart oavsett hur det går för Twitter. (Sen att det går kasst för Twitter också är en annan sak.)
(håller med) men läste det som att de som tyckte "som man bäddar får man ligga" ville ju hjälpa den amerikanska befolkningen och världen att inte stötta den regim de har nu genom bojkott. De som var emot tyckte man skulle köpa amerikanska varor så att inte amerikanerna drabbades mer än nödvändigt.

Tycker det är svårt, bojkott sägs ju inte fungera alltid på länder, att det är isolerande för befolkningen osv.

Oavsett vad man än säger måste ju Europa bojkotta deras vapensystem, det handlar ju om ren överlevnad. Där skiter jag faktiskt i om amerikaner som bygger amerikanska stridsflygplan skulle förlora jobbet för att ngn köper Jas istället. Hur ska ett land ens veta om USA plötsligt skulle ställa in reservdelar i ett krig?

Samtidigt USA är ju inte speciellt litet, och de som inte sitter i filterbubbla är ju inte så isolerade, och när Sydafrika bojkottades var det ju för att hjälpa befolkningen bli av med en regim (Musk håller kanske inte med om det utan tycker att han var lite mer befolkning än den befolkning man försökte hjälpa men men.)

"Vita afrikander – ättlingar till europeiska kolonialister i Sydafrika – som utsätts för etnisk diskriminering ska erbjudas flyktingstatus i USA, meddelade Vita huset i förra veckan." https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Vzrj6/usa-techmoguler-uppvuxna-i-apartheid-allt-maktigare

Halva Trumps texhmiljonärsgäng är tydligen Sydafrikaner med rötter i diamantgruvor och urangruvor: Musk, Peter Thiel, "som enligt Financial Times tillbringade sin barndom i Sydafrika och Namibia där pappan bröt uran som ett led i apartheidregimens strävan efter kärnvapen. Enligt en biografi om Thiel som utkom 2021 ska han som student ha kallat apartheid ”ekonomiskt sunt”, skriver The Guardian. Thiel grundade senare Paypal tillsammans med Musk."

"David Sacks, utsedd till Trumps ”AI-tsar”, och riskkapitalisten Roelof Botha som är barnbarn till apartheidregimens siste utrikesminister."

(citatmöjligheten försvann för mig så "")

(Enligt ngn artikel i DN var Musks morfar så tokrasistisk att han fick sitta i fängelse i Kanada och emigrerade till Sydafrika för att han gillade apartheid. Och hans pappa var ett sådant totalt as att inte ens Musk stod ut med honom.).

Det är ju extremt oroande att USA verkar importerat extremt rika sydafrikaner som vill införa Sydafrika i USA. Och kallar dem "self made" som om inte en diamant eller urangruva i ett apartheidland är pappa(somstaldem)pengar.

Senast ändrad:
(håller med) men läste det som att de som tyckte "som man bäddar får man ligga" ville ju hjälpa den amerikanska befolkningen och världen att inte stötta den regim de har nu genom bojkott. De som var emot tyckte man skulle köpa amerikanska varor så att inte amerikanerna drabbades mer än nödvändigt.

Tycker det är svårt, bojkott sägs ju inte fungera alltid på länder, att det är isolerande för befolkningen osv.

Oavsett vad man än säger måste ju Europa bojkotta deras vapensystem, det handlar ju om ren överlevnad. Där skiter jag faktiskt i om amerikaner som bygger amerikanska stridsflygplan skulle förlora jobbet för att ngn köper Jas istället. Hur ska ett land ens veta om USA plötsligt skulle ställa in reservdelar i ett krig?

Samtidigt USA är ju inte speciellt litet, och de som inte sitter i filterbubbla är ju inte så isolerade, och när Sydafrika bojkottades var det ju för att hjälpa befolkningen bli av med en regim (Musk håller kanske inte med om det utan tycker att han var lite mer befolkning än den befolkning man försökte hjälpa men men.)

"Vita afrikander – ättlingar till europeiska kolonialister i Sydafrika – som utsätts för etnisk diskriminering ska erbjudas flyktingstatus i USA, meddelade Vita huset i förra veckan." https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Vzrj6/usa-techmoguler-uppvuxna-i-apartheid-allt-maktigare

Halva Trumps texhmiljonärsgäng är tydligen Sydafrikaner med rötter i diamantgruvor och urangruvor: Musk, Peter Thiel, "som enligt Financial Times tillbringade sin barndom i Sydafrika och Namibia där pappan bröt uran som ett led i apartheidregimens strävan efter kärnvapen. Enligt en biografi om Thiel som utkom 2021 ska han som student ha kallat apartheid ”ekonomiskt sunt”, skriver The Guardian. Thiel grundade senare Paypal tillsammans med Musk."

"David Sacks, utsedd till Trumps ”AI-tsar”, och riskkapitalisten Roelof Botha som är barnbarn till apartheidregimens siste utrikesminister."

(citatmöjligheten försvann för mig så "")

(Enligt ngn artikel i DN var Musks morfar så tokrasistisk att han fick sitta i fängelse i Kanada och emigrerade till Sydafrika för att han gillade apartheid. Och hans pappa var ett sådant totalt as att inte ens Musk stod ut med honom.).

Det är ju extremt oroande att USA verkar importerat extremt rika sydafrikaner som vill införa Sydafrika i USA. Och kallar dem "self made" som om inte en diamant eller urangruva i ett apartheidland är pappa(somstaldem)pengar.
Hmm jag kanske läste fel eller missförstod! Klockan var läggdags 😂

Det är inte ett alternativ jag vill utforska. Molnlösningar har underlättat mitt liv väldigt mycket och jag vill inte gå tillbaka där. Vilket jag inte behöver heller. Att det är framgångsfullt för dig att inte ha moln säger inget om hur det funkar för mig.
Man måste ju vara beredd att göra litet egna uppoffringar.
Det kommer ju inte att vara bekvämt att bojkotta.

Det har väl inte blivit någon skillnad på det när Trump blev president igen?

Och vad menar du med värsta?
Vad gör de som är dåligt?
Menar de som aktivt varit en del av Trumps kampanj etc.

Lägger till: eller helt gav upp tidigare motstånd och istället blev all in när Trump svors in.

Senast ändrad:
Det har väl inte blivit någon skillnad på det när Trump blev president igen?

Och vad menar du med värsta?
Vad gör de som är dåligt?
Ja en del ägs ju av moguler som hänger i Trumps närvaro till exempel? Och det är ju techmogulerna som försöker snappa åt sig makt på amerikaners bekostnad vad jag förstått.

(Sedan drar ju alla molntjänster, ljudböcker, e-böcker, mail osv oerhörda mängder energi och bidrar till koldioxidutsläpp)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka