Bojkott av amerikanska varor och tjänster

Jag vet inte... Jag är inte så jättepigg på att straffa befolkningen i ett land för något som de inte kan rå för. För det är väl i förlängningen det man gör? Om det går dåligt för ett företag så försvinner arbetstillfällen, osv?
Men som @sthu försöker jag så mycket det går att köpa svenskt ändå för att gynna vår egen produktion.

De kan väl visst rå för det? De röstade fram honom i ett (nästan) demokratiskt val. De får väl stå sitt kast nu.

Mc Donalds och Burger King är ju enkla för mig att bojkotta, smakar ju inget alls ändock jämförd med hemma gjorda.

Coca Cola har ju all sin tillverkning i Huddinge, men bojkott kan ju på lång sikt ge återverkning på importen av de essenser som behövs för tillverkningen.

Tesla (eller El bil överhuvudtaget) är inget ja funderar på att köpa då jag bor i lägenhet och det inte finns möjlighet för laddstolpe.

Kommer inte skaffa Netflix förrän det är en ny och förhoppningsvis vettigare president där.
Hade gärna sett nya Love is blind Sverige men känner att jag skippar det helt.
Någon Tesla skulle jag aldrig skaffa.
Facebook tycker jag är svårare men överväger att avsluta medlemskap eller vad det heter helt där.

Jag tycker den här diskussionen är ganska intressant, för det visar hur beroende vi ändå är av amerikanska varor och företag. Scrollar just nu i en Reddit-tråd, och ser bara hur svårt det kan vara att undvika finansiella tjänster:

1. Visa
  2. Mastercard
  3. PayPal
  4. American Express
Några populära spel som Risk och Monopol (Hasbro).. Microsoft, Google (försök jobba typ någonstans i Sverige utan att stöta på dessa), de flesta streaming-tjänsterna, många drycker och godis..

Man brukar säga många bäckar små, men just nu blir det väldigt många bäckar!

Jag tycker den här diskussionen är ganska intressant, för det visar hur beroende vi ändå är av amerikanska varor och företag. Scrollar just nu i en Reddit-tråd, och ser bara hur svårt det kan vara att undvika finansiella tjänster:

1. Visa
  2. Mastercard
  3. PayPal
  4. American Express
Några populära spel som Risk och Monopol (Hasbro).. Microsoft, Google (försök jobba typ någonstans i Sverige utan att stöta på dessa), de flesta streaming-tjänsterna, många drycker och godis..

Man brukar säga många bäckar små, men just nu blir det väldigt många bäckar!
Det är nog svårt att hålla sig helt borta från allt som kommer från Amerikas Förenta Stater, finns det ens rena uttagskort idag, alltså sådana som inte går att använda för köp?

PayPal är ju lätt att hålla sig borta från, men de övriga tre är ju lite svårare. Skulle behövas ett europeiskt alternativ, och många andra saker skulle behöva ersättas. Alla Facebook-tjänster: Facebook, Messenger, Whatsapp, Instagram, Threads, och så vidare, Google och Microsoft som nämnt, Apple, samt förstås att i stort sett alla datordelar är skapade av företag grundade i AFS: Intel, Nvidia, AMD...

Kanske inte att Europa är sämre på innovation, men vi är helt klart sämre på att kommersialisera produkter och tjänster.

Jag känner väl inte direkt att jag kan byta ut det mesta som är amerikanskt där det hade gjort verklig nytta som messenger eller Google, men jag har sen innan bytt ut marabou, coca cola till stor del och ett par andra varor, kommer nog försöka kolla lite extra på varor nu och se om det är mer som kan bytas men jag tror inte det är så mycket där faktiskt.

Röstade ALLA på honom, varenda en? Barnen också?
Givetvis rötade inte all på honom men bryr vi oss om sånt i andra bojkott eller sanktions fall?
Irans befolkning är till största delen emot landets ledning.
Massor av människor i Ryssland är emot Putin.
Nord Koreas invånare har inte direkt något val avseende sin ledare osv
Varför ska det i just USAs fall ursäktas med att "alla röstade inte på honom"?

Givetvis rötade inte all på honom men bryr vi oss om sånt i andra bojkott eller sanktions fall?
Irans befolkning är till största delen emot landets ledning.
Massor av människor i Ryssland är emot Putin.
Nord Koreas invånare har inte direkt något val avseende sin ledare osv
Varför ska det i just USAs fall ursäktas med att "alla röstade inte på honom"?
Jag gjorde mig tex ganska obekväm i fleras ögon här när jag påtalade att jag tycker synd om Rysslands befolkning som även de är drabbade av sin ledare och ett krig och sanktioner. Att jag tycker att det måste vara rätt svårt att i dag växa upp i ett land som ändå inte är helt isolerat från omvärlden som det var förr, och ändå leva som om de vore, annars så trillar de ur fönsterna, dricker förgiftat te eller försvinner märkligt.

Så tala för dig själv, jag ingår inte i "vi"..

Sälja aktier och fonder som är USA-baserade känns som allra enklast för mig, så jag har börjat med det. Och min nya jobbtelefon lär inte bli en iPhone eller Google direkt

Röstade ALLA på honom, varenda en? Barnen också?
Nej naturligtvis inte men jag tänker att det är en del av att respektera den demokratiska processen, de har haft val och enligt deras form av demokrati har de utsett en president och därigenom är folket också ansvariga.
Precis som vi i Sverige är ansvariga för den regering vi har och om vi inte gillar den behöver vi engagera oss politiskt för att få till ett maktskifte.
Jag måste säga att jag tycker mer synd om den ryska befolkningen isf, de har liksom inte haft ett val.

Nej naturligtvis inte men jag tänker att det är en del av att respektera den demokratiska processen, de har haft val och enligt deras form av demokrati har de utsett en president och därigenom är folket också ansvariga.
Precis som vi i Sverige är ansvariga för den regering vi har och om vi inte gillar den behöver vi engagera oss politiskt för att få till ett maktskifte.
Jag måste säga att jag tycker mer synd om den ryska befolkningen isf, de har liksom inte haft ett val.
Jag tror att det är lättare att engagera sig politiskt i Sverige än i USA faktiskt. Och jag tycker inte att vi ska skylla på hela befolkningen för att trumpen är president. Varför ens göra det? Varför inte bara skuldbelägga de som är skyldiga? Är rätt trött på kollektiv skuld faktiskt.

Jag kommer inte ge mig på att bojkotta USA. Det är, för mig, på tok för komplicerat.

Däremot tänker jag fortsätta som innan med att i möjligaste mån välja närproducerat, välja produkter från småföretagare och de företag som har bra miljötänk och som ser till att deras anställda har bra arbetsvillkor.

Jag kommer inte kunna välja bort tex Google, och mitt liv blir mycket tråkigare och svårare utan youtube. Men jag kan undvika att köpa prylar "bara för att det är kul", lägga pengar på bra mat och upplevelser istället för tusen streamingtjänster och onödig konsumtion.

Det tror jag är långt mycket bättre än att specifikt försöka bojkotta USA.

Jag har mycket lite sympatier för det amerikanska folket som nu, verkligen med facit i hand, röstat fram den här tomten för ANDRA gången i rad faktiskt... men med bojkotter tänker jag att det är mycket lite jag kan göra med mina medel. De amerikanska produkter jag använder är som andra till exempel google, FB och youtube - och där finns det tyvärr inga egentliga alternativ.
På den fysiska marknaden är det lättare men även där är det märken och undermärken och produkter som produceras av ett företag som ägs av ett annat.

Jag tror också att det bästa man gör är att tänka ännu mer på att stötta så närproducerat man kan.

Sätt inte barnen i skolor som ägs av Academedia eller IES. Där går endel av skattepengen till USA.
Screenshot_20250303_005720.webp

Jag tycker det är lite lustigt, den här uppdelningen av vad som angår oss och inte. Att säga att det hela är en amerikansk angelägenhet, och som de bäddar får de ligga. Jag tänker inte riktigt så; det är väl tydligt senast sen pandemin, senast sen Trumps uttalanden om Ukraina, senast sen USA drog sig ur klimatavtalen, senast sen Musks stöttning av högerextrema partier i Tyskland, att de mest angelägna problemen i vår samtid inte tar hänsyn till riksgränser?

Ingen av oss är opåverkade av den otroliga koncentrationen av pengar och kommersiell och politisk makt som utvecklingen i USA innebär.

Jag tänker snarare såhär: Vilken jäkla lyx och möjlighet att kunna bidra, på ett symboliskt och/eller faktiskt plan, till att bromsa den koncentrationen. Trots att Jeff Bezos polerade jäkla äggahue aldrig kommer befinna sig i min geografiska närhet kan jag faktiskt aktivt göra något för att han INTE ska få mer makt. Jag behöver inte lägga mig platt. Det är ju det som är det fina med ett globalt imperium. Man kan underminera det exakt överallt där det tvingat sig på en.

Så tänker i alla fall jag. Jag är inte perfekt och jag har inte stenkoll på allt, men behöver vi vara det då? Det går kasst för Tesla nu, och det är lika najs, viktigt och kännbart oavsett hur det går för Twitter. (Sen att det går kasst för Twitter också är en annan sak.)

Av klimatskäl har jag länge valt europeiska varor inom vissa kategorier, t ex frukt och grönt och vin, men det har ju andra anledningar. Men den senaste veckan har jag dock mer och mer tänkt försöka undvika amerikanska märken men det som verkligen ställer till det är teknik. Jag har bekanta som utforskar alternativ till Metas produkter men hur gör jag med Apple och Microsoft? Jag tänker inte göra mig av med mina ganska nya och fullt fungerande Apple-enheter, så där är jag fast i säkert fem år till. Jag kan säga upp min prenumeration på Office-paketet men vad ska jag använda i stället? Och utan Google?

En fråga med anknytning till detta är molnlösningar. Efter vad som händer i USA känner jag att jag skulle vilja ha alternativ till OneDrive och iCloud. Förslag?
Skippa molnlösningar helt?

Jag gör det med rätt god framgång.

Jag är så hemsk att jag inte bryr mig särskilt mycket.

Hur långt ska man dra det? Ska alla dotterbolag till amerikanskägda bolag också bojkottas?
Ska vi bojkotta svenskt kött som fötts upp på amerikanskt kraftfoder (tänker främst på soja)?
Det importeras inte soja från USA, eftersom den inte kan garanteras vara GMO-fri.

Jag tycker det är lite lustigt, den här uppdelningen av vad som angår oss och inte. Att säga att det hela är en amerikansk angelägenhet, och som de bäddar får de ligga. Jag tänker inte riktigt så; det är väl tydligt senast sen pandemin, senast sen Trumps uttalanden om Ukraina, senast sen USA drog sig ur klimatavtalen, senast sen Musks stöttning av högerextrema partier i Tyskland, att de mest angelägna problemen i vår samtid inte tar hänsyn till riksgränser?

Ingen av oss är opåverkade av den otroliga koncentrationen av pengar och kommersiell och politisk makt som utvecklingen i USA innebär.

Jag tänker snarare såhär: Vilken jäkla lyx och möjlighet att kunna bidra, på ett symboliskt och/eller faktiskt plan, till att bromsa den koncentrationen. Trots att Jeff Bezos polerade jäkla äggahue aldrig kommer befinna sig i min geografiska närhet kan jag faktiskt aktivt göra något för att han INTE ska få mer makt. Jag behöver inte lägga mig platt. Det är ju det som är det fina med ett globalt imperium. Man kan underminera det exakt överallt där det tvingat sig på en.

Så tänker i alla fall jag. Jag är inte perfekt och jag har inte stenkoll på allt, men behöver vi vara det då? Det går kasst för Tesla nu, och det är lika najs, viktigt och kännbart oavsett hur det går för Twitter. (Sen att det går kasst för Twitter också är en annan sak.)
Vill också tillägga att det inte är att straffa USAs befolkning att medvetet bojkotta, utan att agera solidariskt. De vettiga bojkottar ju själva.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka