Böjer på nacken istället för att stanna?

E

Eva1

Jag har nu börjat rida en varmblodshingst som ska skolas :) han har bara blivit riden ca 6 gånger och då gått galoppintervaller, alltså ingen avancerad ridning utan bara rakt på spår och är så gott som tagen rätt från travbanan eller hur man ska säga.

Tänkte börja med lättare ridning, har precis fått honom att förstå skänklar, och nästan hur man ska stå still (det jobbar vi med), för han kan inte stanna utan det är som minst skritt som gäller.. Han är väldigt mjuk och följsam samt lättlärd, det ända problemet är att han när han blir het inte vill stanna och istället "böjer nacken" långt, långt ner och fortsätter springa, har försökt sätta mig djupt i sadeln istället för tyglar för med tyglarna böjer han sig bara djupare med huvudet tills han tillslut så gott som hänger på bettet..

Något som har något tips mot detta? Finns det kanske något lämpligt bett? Har vanligt tvådelat på honom nu. Inte varit med om det själv tidigare :o
 
Sv: Böjer på nacken istället för att stanna?

Det du måste tänka på är att hästen inte är inriden (som jag förstod det?) och du får helt enkelt börja om från början som med vilken oinriden häst som helst. Dock har du litet försprång och kan hoppa över sånt som ex. insittning, vänja vid sadel & träns, osv. men annars är det samma sak som att rida in vilken häst som helst. -han ska lära sig grundhjälperna helt enkelt.

Finns inget bett som kan hjälpa dig utan det gäller att helt enkelt skola hästen. :)
 
Sv: Böjer på nacken istället för att stanna?

Min ena häst hänger sig på bettet när man galopperar i grupp. Det som är läskigt är att hon blir så framtung att jag är rädd för att vurpa om hon snubblar till. Ibland kan jag få upp huvudet på henne om jag ger dubbla signaler. Dvs driva framåt samtidigt som jag tar en förhållning. Den metoden är kanske inte optimal att använda på en häst som är grön i ridningen. Den här donnan har jag ändå ridit i 10 år. För att sakta henne när hon går sådär använder jag röstkommandon som jag lärt in och det är absolut det mest effektiva om hästen är någorlunda ärlig.

Byta bett tror inte jag heller på, om det inte är så att det verkar vara ett obehag från hästens sida.
 
Sv: Böjer på nacken istället för att stanna?

Tack så mycket för svar! Nej han är inte inriden, de har bara suttit upp och sprungit med honom, kan man säga.. Jag tar gärna emot alla tips ni har. Tänkte börja träna honom mer på röstkommandon via. longering/tömkörning och kanske lära honom att göra halt från skritt innan vi gör något annat gällande ridningen, men han ska ner med huvudet desto mer man försöker få honom att sakta ner.

Får se om det hjälper just eftersom det känns obehagligt att han gör så, men det kanske försvinner med tiden? Övning ger kanske färdighet så att säga. Vet inte mycket om hur de gör inom trav då jag är ridmänniska. Är ju just för att man inte vill att det ska hända en olycka :(
 
Sv: Böjer på nacken istället för att stanna?

Om han vill ta NER huvudet kanske du kan prova att ta UPP huvudet på honom? Alltså, ta händerna uppåt istället för bakåt när du gör förhållningar.

Lycka till!
 
Sv: Böjer på nacken istället för att stanna?

Ja, det har jag försökt, men han "krullar liksom ihop sig" ännu mera då på något sätt, och det åker ner ännu mera, som om han försöker "fly ifrån halten" på något vis, Det är ganska svårt att förklara. Tänkte om någon varit med om samma sak och då hur de fått bukt med problemet.
 
Sv: Böjer på nacken istället för att stanna?

En korrekt halt görs med både säte och hand, man ska ju "rida in i halten".
Du får ju också lära honom att han ska göra halt. Fungerar inget annat så gör rätt hjälper och se till att du har ett lämpligt hinder i närheten tex en vägg eller ett staket. När han stoppar upp mot väggen/staketet så beröm och ge eftergift. Upprepa så kommer nog poletten att trilla ner så småningom!
 
Sv: Böjer på nacken istället för att stanna?

Det låter som en 'oinriden' travare med bra kondis. Du kommer att få lägga lite tid på att ta ner kondis och vänja hästen vid ett lugnare ridhästliv.
Här är en bra länk som kanske kan ge nåt:
LÄNK

Lycka till!
 
Sv: Böjer på nacken istället för att stanna?

Ha, ha, känner igen detta! Travare är ju vana vid att ta i lite extra vid tryck i tömmen, så det gäller att programmera om! Jag har börjat på backen, gått bredvid och sagt "prrroo", och stannat hästen. Sedan på längre lina. Därefter uppsuttet med röstkommandot i kombination med förhållning. Så småningom inget röstkommando. Fungerar efter ett tag...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp