Böjd häst.. Någon som kan förklara?

Blomskan

Trådstartare
Läste nedanstående föklaring i en gaaaaammal tråd.

"det fins ett lätt sätt att kolla om hästen är "för böjd" genom att när man ser den från insidan ska huvudet och nosen vara paralell med nacken, en rak linje. är nosen innanför så har hästen böjt på huvudet för mycket."

Kan någon vänligen förklara detta för mig?
När man ser den från insidan står det i texten, betyder det att jag står på hästens insida?
Hur skall det se ut i från min ryttar vy?

Kan ni även förklara skillnaden mellan böjd och ställd häst samt hur man kommer fram till dem?

Såååå tacksam för svar!

Sv: Böjd häst.. Någon som kan förklara?

Ställning är att hästen vrider på huvudet just precis vid nackkotan, utan att för den delen tippa på huvudet. Hästkroppen är alltså rak från strax bakom nacken, genom hals, rygg, länd och kors. Som ryttare ser du lite av hästens näsvinge på den sida hästen är ställd åt. Ser du hela sidan av hästens huvud har ställningen gått över styr! När jag säger att hästen inte ska tippa på huvudet menar jag att om du drar en rak linje längs hästens nosrygg ska linjen peka rakt ner i backen i rät vinkel. I bästa fall bör du kunna åstadkomma en lätt ställning bara genom en lätt kramning av tygeln.

Böjningen däremot ska i ett idealfall gå genom hela hästkroppen; genom hals, rygg, länd och kors. I realiteten är hästens rygg, kors och länd inte så böjliga som vi vill tro, men det är ofta så det hela avbildas i diverse ridhandböcker. Personligen tycker jag det underlättar vid hjälpgivningen att ha den bilden i huvudet - och känslan i kroppen - när rörelsen utförs. Du böjer hästen kring skänkel och sittben, ställer i nacken. Dina axlar ska vara parallella med hästens bogar och dina höfter ska vara parallella med hästens höfter i böjningen. Lockas inte att själv luta inåt/neråt i rörelsen, som många omedvetet gör när de utför den här röelsen.

Det är lite klurigt att med enbart ord beskriva så det blir lätt att förstå. Jag förstår inte heller vad den som skrev menar riktigt.

En förböjd häst talas det om.
En häst ska böja sig lika med hur ex volten böjer sig. Är då hästens hals böjd mer än volten är den förböjd.

Innre sidan är den sidan hästen är ställd åt. Rider du på rakt spår är innre sidan mitten av ridbanan/manegen. Givetvis kan man se inner och ytterisda från ryttarvy också.

Siggelina har skrivit en mycket bra förklaring till skillnaden på böjning och ställning och jag kanske kan tillföra något om den här delen:

"det fins ett lätt sätt att kolla om hästen är "för böjd" genom att när man ser den från insidan ska huvudet och nosen vara paralell med nacken, en rak linje. är nosen innanför så har hästen böjt på huvudet för mycket."

Om ställningen/böjningen är korrekt så ska hästen huvud följa en lodrät linje dvs så här I om du ser den bakifrån eller rakt framifrån. Om du ställer åt höger och hästens nos viker inåt så kommer linjen istället bli så här / dvs den lägger huvudet på sned vilket inte är meningen. Jag tror att det är samma sak som Siggelina menar när hon skriver "tippar" på huvudet.

Om du ställer åt höger och hästens nos viker inåt så kommer linjen istället bli så här / dvs den lägger huvudet på sned vilket inte är meningen. Jag tror att det är samma sak som Siggelina menar när hon skriver "tippar" på huvudet.

Japp! :D Smart att visa med snedstreck!

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 269
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 966
Senast: Starstedt
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 843
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar