Ja gammalt och schletet blir ju billigare.
Som mina hus.
Och fortfarande mycket dyrare än min hyresrätt som inte är ett dugg schleten och där jag får allt fixat utan att lyfta ett finger själv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja gammalt och schletet blir ju billigare.
Som mina hus.
Vissa saker går att hitta begagnade och andra behöver man någon som även gör jobbet på.Det går att hitta rätt mycket på både Marketplace och Blocket så man behöver inte köpa allt nytt. Har själv köpt kyl och frys nya, men vid andra tillfällen fått gratis fullt fungerande och moderna. För att inte tala om spis. Människor renoverar och byter ut moderna fungerande saker till nya saker för att de tycker det är snyggare. Inte konstigt det blir dyrt att bo i hus då.
Det går att hitta rätt mycket på både Marketplace och Blocket så man behöver inte köpa allt nytt. Har själv köpt kyl och frys nya, men vid andra tillfällen fått gratis fullt fungerande och moderna. För att inte tala om spis. Människor renoverar och byter ut moderna fungerande saker till nya saker för att de tycker det är snyggare. Inte konstigt det blir dyrt att bo i hus då.
Nej energiklass G är sämst.Huset du länkade till är energiklass E. Den sämsta möjliga.
Du kanske har bättre?
Vi bor i ett energiklass B på 120 kvadrat och hushållar mycket med el. 17 grader inne och eldar i kaminen, snålmunstycken i duscharna, torktumlar aldrig, alla vitvaror är energiklass A (1-3 år gamla), inga långduschar, 2 tvättmaskiner i veckan osv och vi ligger omkring där på 2 pers.
Om du ser på mina inlägg skrev jag att just kyl och sådant räknar jag inte in under just underhåll. Byta tak, fixa fönster, måla utsidan osv är underhåll för mig.När jag beskrev att 20 000 per år i underhåll under 10 års tid var lite så tänkte jag inte i första hand på att byta kylskåp eller spis. Utan mer på att dränera om, byta tak, byta fönster, renovera badrum eller liknande. Man lär inte behöv göra allt det, men sannolikheten att någon större renovering behöver göras under en 10-årsperiod, i synnerhet om huset kostade under miljonen i inköp, är ganska stor. Det skulle äta upp en ganska stor del av de där 200 000:- Och sen tillkommer mindre underhållsarbeten, att byta ut diverse apparater osv.
Eller så tar man igen det på värdestegringen.men kostnader för att hålla någorlunda konstant standard borde verkligen räknas med i driftskostnader. Annars har man ju bara gjort en bokföringsbluff gentemot sig själv.
Hur tror du att hyresvärden får ihop det?Och fortfarande mycket dyrare än min hyresrätt som inte är ett dugg schleten och där jag får allt fixat utan att lyfta ett finger själv.
Sedan hittar jag mycket bra ändå på begagnatmarknaden. Har dragit hem badkar som jag har till hästarna och odlar i, kylskåp som används till mindre vilt i slaktboden för att slippa köra kylan på hela ytan och byggt om till äggkläckningsmaskin som nu fungerande som värmeskåp på vintern för det som behöver värme under vintern men står i garaget.Vissa saker går att hitta begagnade och andra behöver man någon som även gör jobbet på.
Det kanske tom är ett G.Nej energiklass G är sämst.
https://dryft.se/energirenovering/e...h5ojNiYxMFld6xSMxjmGhMR5R2IEdXJPPGJ9zdh1JrzH6
Mitt dragiga 1940-talshus med fönster från 1800-talet klarar energiklass D med nöd och näppe.
Bättre än väntat faktiskt.
Om du ser på mina inlägg skrev jag att just kyl och sådant räknar jag inte in under just underhåll. Byta tak, fixa fönster, måla utsidan osv är underhåll för mig.
Hur tror du att hyresvärden får ihop det?
Vem betalar egentligen?
De saknar tyvärr bildrättigheter på de mest intressanta bostäderna.
Men priserna ligger ungefär vid utgångspriset eller lägre och driftkostnaden mellan 2 500:- och 3 200:-.
Jag tänker mer att underhåll är återkommande åtgärder på huset för att hålla det i bra skick. Medan kyl och frys är något som kan hålla i typ 25 år och sedan inte behöver kosta en kr att få andra. Men visst, det är ju egentligen samma sak.Förstår inte riktigt varför byta vitvaror inte skulle räknas som underhåll? Men oavsett vilken uppdelning just du gör så kom diskussionen ur att värdestegringen (200 000:-på 10 år) skulle täcka merkostnaden att bo i hus.
Det är väl i huvudsak när kronofogden är inblandad som bilder iaf innefrån saknas. Annars är det ju väldigt sällsynt (och korkat) vid försäljning.Vad menar du med "mest intressanta"? Det måste ju vara någon form av tvärsnitt, även om man bara tar med billigare hus.
Jag har kollat på ett par olika kommuner/områden och det har bara varit ett fåtal som saknat bilder. Vad gäller priset har det varierat, för de billigaste har det nästan alltid gått ner rejält från utgångspris men då har det också handlat om rejält eftersatta hus. Övriga objekt har gått upp lika gärna som ner, ibland med rätt mycket. Oavsett vilket är det ju bättre att räkna på slutpris.
Ja hade jag ägt hus hade just en söndrig kyl eller spis inte gjort mig speciellt orolig egentligen. Rätt enkelt fixat både gratis och rejält billigt. Det känns som den lilla biten i ägandet.Sedan hittar jag mycket bra ändå på begagnatmarknaden. Har dragit hem badkar som jag har till hästarna och odlar i, kylskåp som används till mindre vilt i slaktboden för att slippa köra kylan på hela ytan och byggt om till äggkläckningsmaskin som nu fungerande som värmeskåp på vintern för det som behöver värme under vintern men står i garaget.
Jag tänker mer att underhåll är återkommande åtgärder på huset för att hålla det i bra skick. Medan kyl och frys är något som kan hålla i typ 25 år och sedan inte behöver kosta en kr att få andra. Men visst, det är ju egentligen samma sak.
Det innebär ju att du blir bjuden på ägarnas värdeökning på fastigheten.Min gissning är att de ägt husen i all evighet och har låga driftskostnader.
De som ligger på samma ställe med samma pris.Vad menar du med "mest intressanta"? Det måste ju vara någon form av tvärsnitt, även om man bara tar med billigare hus.