Det känns snarare som att du har köpt ett tredimensionellt bygglov på en tomt utan vatten eller avlopp men med framdragen el.
Som en fullskalig modell i papp eller något liknande.
Med provisorisk elektrisk belysning.
Ursäkta, nu förstår jag inte vad du menar, eller syftet med ditt inlägg.
Jag har köpt ett hus med renoveringsbehov, men som är fullt beboligt och i grunden i bra skick. Sen att vitvaror och annat nödvändigt har passerat bäst före datum är ingenting konstigt.
Jag tittade på närmare 30 hus innan jag köpte detta och detta sticker på inget sätt ur renoveringsmässigt. Alla hus jag tittat på har behövts renoveras i någon mån.
Med hus dyker det ALLTID upp något som behöver åtgärdas (nybyggen undantaget, men då pratar vi en helt annan prisklass). Allt har ett bäst före datum. Ingenting håller hur länge som helst.
Att elen är feldragen är ingenting ovanligt. Att grävd brunn sinar är heller inget ovanligt. Att gamla vitvaror behöver bytas ut är ingenting ovanligt. Att jag vill ha högre standard än föregående ägare är heller ingenting konstigt.
Att ha hus kostar. Det kommer alltid att komma oförutsedda utgifter.
Lån kostar likaså. Min månadskostnad kommer sannolikt att bli lägre med huset än med bostadsrätten (åtminstone på sikt), men det är för att jag har köpt ett billigt hus i en billig kommun.
Att tro att hus alltid är billigare är skitsnack. Dina beräkningar är helt orealistiska. De flesta hus kostar 3-4 miljoner. Få har kontantinsats till detta. Bara lånen kostar mycket mer än i dina beräkningar.