Jag har helt nyliga köpt ett billigt hus efter att ha bott i bostadsrätt i många år.
Nu bor och arbetar jag i en billig del av landet. Hade jag bott i en annan del hade jag (trots bra lön) aldrig haft råd att köpa hus.
Även med litet hus kommer kostnader. Det första jag fick göra var att dra om all el. Det andra var att borra ny brunn. Det tredje var att köpa ny duschkabin och det fjärde en ny förbränningstoalett. Vidare kommer nytt tak, nytt kök, nytt badrum osv. Allt (utom de två första punkterna visste jag om när jag köpte huset.
Pga av den oväntade utgiften på ca 100 000 för ny brunn får det andra vänta.
Att bo i hyresrätt ör enkelt. Du betalar din hyra och din hushållsel.
Att bo i hus kan (under vissa omständigheter) vara billigare. Men när som helst kan kylen gå sönder, brunnen sina, eller något annat gå sönder. Då gäller det att ha en rejäl buffert, eller tillräckligt hög lön (och kriditvärdighet) för att ta lån.
Jag ångrar mig absolut inte, även om just brunnen känns som väldigt sura pengar - men samtidigt en investering för framtiden i och med ett torrare klimat.
Just det där om att det är enkelt att bo i hyresrätt är det som är vinnande. Nu känner jag att det är det och det är så skönt alltså!
Tidigare hyresrätter har det varit jobbigt för hyresvärdarna har inte varit riktigt snabba, fukt och mögel i lägenheten men nej då, det är ingen fara, rinner vatten längs elsladden i köket, äsch, ingen fara, ingen åtgärd behövs, det blir så när det regnar mycket (nämen visst, det var i november, i Skåne, många månader kvar av regnande framför oss...), regnade in vid ett fönster, genom fönsterkarmen och vid väggen så att gardinstången sjönk in i väggen, nej nej det är dottern din som dragit i gardinen så den tryckts in (allvarligt gubbe, känn med fingret, väggen är plaskblöt... det var bara lite fuktigt, ingen fara, då lämnade jag rummet för att inte vara otrevlig), spis som inte fungerade som den skulle så efter 4 år köpte jag en begagnad för drygt 500 kr i mycket gott skick och så fick han baxa bort den gamla oavsett vad han tyckte över att ha fått arbete, men var faktiskt nöjd med spisen som jag köpt, läckande kran i köket som jag gång på gång sa ifrån om, där fukten åt upp fogen...hej fuktskador bakom skåp och allt, ständiga stopp i avloppen pga att huset var byggt för fyra lägenheter i grunden men han hade stoppat in 6 där med riktigt urgamla avlopp... Så slitigt mentalt.
NU är det så otroligt skönt att faktiskt bara bo, att aldrig ringa hyresvärden, att aldrig oroa mig för att något går sönder och att jag då måste tjata på en annan vuxen människa. Ska faktiskt kontakta fastighetsskötarna här om att kolla på min tvättmaskin varför det står error på 60 gradersprogrammen och även be om en ny duschslang, märkte när jag duschade att den håller på att släppa från duschhandtaget. Sådant har jag alltid köpt själv tidigare för att slippa problem. Jag ser fram emot att få det åtgärdat utan problem. Det är ju därför man, jag, bor i lägenhet ju. Egentligen.