Bockning och backutsprång vid uppsittning

Sv: Bockning och backutsprång vid uppsittning

Anemonia

Håller helt med "Kvicksilver" men vill tillägga att fullblod som gått på banan inte är vana vid att skänklarna används på samma sätt. Sitter du upp på ett fullblod och lägger till skänkel ordentligt kan den mycket väl bli upprörd och bocka.

Lite tips vid all ridning av fd. fullblod innan de har "acklimatiserat" sig ..

Ha gärna en mjuk pad under sadeln, de har känsliga ryggar och reagerar ofta på bomsadlar.

Sadla inte för långt bak, många reagerar på det i början.

Använd resårgjord och spänn inte åt den mer än att sadeln ligger kvar.

Sitt upp via pall eller dyl. om du inte kan bli uppslängd.

Dra gjorden efter att hästen har fått skritta minst 5-10 meter och dra den undertiden hästen skrittar. Dra den inte heller för hårt utan hellre flera gånger.

Många fullblod har inte de starkaste ryggarna när de kommer från banan. De är heller inte vana vid att bära mer vikt än ca 65kg inkl sadeln och dessutom sitter inte ryttarna på hästen någon längre tid. Fullblod har lättare för att få problem med ryggen än många andra raser med min peronliga åsikt är att det oftast beror på okunskap hos de som köper dem som ridhästar.

Det tar lång tid att bygga upp ryggmuskulatur och det är lätt att bli för ivrig iom att hästen har bra kondition, om den kommer direkt från banan. Att den har varit riden sen den var två år betyder inte att man kan sätta sig upp och rida dressyr/markarbete en timme varje dag fem, sex dagar i veckan på en gång. Förutom vanlig ridning så stärker tömkörning, gärna över bommar, klättring, löshoppning över serier på låg höjd och uteridning i kuperad terräng i skritt och lätt sits, hästen på ett bra sätt. Tänk på att gärna rida intensivt men inte så länge. Med fullbod är det kvalitet och inte kvantitet i ridningen som gäller i början.

Min rekommendation är att ta en röntgenplåt på ryggen, om nu provridning utfaller till belåtenhet, för säkerhets skull. Det finns en del individer med närliggande eller överridande tornutskott som inte märks förrän de börjar ridas "vanligt" och de hästarna kräver extra arbete.

Lycka till!

EvensPila

Alla människor kommer inte överrens med fullblod, inget ont med det, för de ÄR speciella hästar. Men hamnar de rätt är det mycket, mycket trevliga, lättlärda, lättridna och på alla sätt sympatiska djur.Tråkigt att du fick en negativ uppfattning men det finns ju så att säga " en häst för varje ryttare och en ryttare för varje häst"!

Mvh, Elin

Jag har en f.d galoppör som är helt underbar. En gång när jag satt upp på honom så var det som om han satte sig på bakan och så tog han ett skutt framåt, jag hoppade naturligtvis av direkt. Det jag gjorde var att byta sadel för jag hade en sadel som jag skulle prova på honom och efter några dagar berättade ägaren att det var aldrig någon som hade hoppat upp i stigbygenl utan alltid klättrat upp på något och sen på hästen. HAde jag inte en aning om....hur som helst så forsätter jag nu att hoppa upp i stigbygeln och det funkar hur bra som helst. Det första jag kommer att tänka på är att det kan vara problem med hästens rygg när du berättar hur han gjorde, men om du provrider honom en gång till och han gör likadant då så borde du be dem att kolla ryggen och eventuellt testa med en annan sadel .
Köp inte hästen förrän du vet varför han gjorde som han gjorde, jag vet massor av hästägare som stått och sagt att "så har han aldrig gjort" men sen har det kommit fram att den alltid har gjort så.
Var säker för du vill ju ha din häst i många år, inte behöva ta bort den för att den har nåt fel på ryggen.

Tack ElinS & Gave för era goda tips & råd. Ska verkligen ha de i åtanke.

Att det finns en häst för varje ryttare och en ryttare för varje häst tror jag starkt på. Som sagt, jag föll pladask för denna varelse (bokstavligt talat :) ) och vi håller just nu på att lära känna varandra på hemmaplan. Ridningen tänker jag ta det väldigt lugnt med. Jag jobbar nu mest med honom från marken och med att vi ska få förtroende för varandra, och för att jag ska lära känna hans signaler. När han har acklimatiserat sig och "landat" har jag tänkt att gå vidare i lugn takt.

mvh Susanne

Är väldigt ledsen över att behöva berätta att detta supertrevliga fullblod inte gick igenom veterinärbesiktningen, inte bara att han inte gick igenom, utan att den avbröts dessutom. ...

... så det blev inget köp där. :cry:

... fortsättning följer...

... nu har jag istället ett annat fullblod, en 2-åring som är ostartad och frisk ... ska man ändå börja från början, så varför inte satsa på en yngre häst istället. Vi ska ju trots allt umgås i många år framöver
... så nu är jag hoppfull igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II