Bockar, tvär vänder efter hindret...

K

kallzan

Hej!

Jag har ett halvblods sto på 14år. Hon är välutbildad och tävlad upp till 120 i hoppning. Hon älskar att hoppa bjuder på väldigt bra på hinder och stannar aldrig. Har haft henne i tre år snart och hon har aldrig stannat på ett hinder. :)

Men nu det senaste när jag hoppat henne så bjuder hon bra på hinderna, får verkligen jobba henne enda fram för att hon inte skall hoppa allt för tidigt. Hon hoppar av fint och mjukt. Men precis när hon landat gör hon riktigt höga bockasprång, eller nu när jag hoppade sist så han hon inte sätta ner alla hovarna innan hon hade tvär vänt och kastade sig hejdlöst åt andra hållet.:confused:

Undrar lite varför hon gör så?
Kan det vara något som e fel, eller gör jag något fel kanske?
Eller kanske hon gör det bara för att vara "dum"?
Någon som har några tips eller ideer?

Tacksam för svar! :laugh:

Sv: Bockar, tvär vänder efter hindret...

Det kan vara något hon kommit på, men det kan också¨vara för att hon har ont. Är hon kollad av vet nyligen?

Det var inte så jätte länge sen, var väll 5månader sen hon blev kollad.. Men vet inte om det kanske har med sadel att göra?

Kan absolut ha med sadeln att göra. Sitter den inte bra eftersom du själv nämner det?

Jag låter alltid hästmassören gå igenom mina hästar om de känns stela, ovilliga. De får kolas minst 1 gång7månaden. Hon känner även om de har obehag av sadeln.

Jag är inte helt hundra på att den ligger riktigt som den skall. Har därför bokat tid med sadelprovare nu nästa vecka. Men tipset med massör är nog inte helt dumt, för det är ju bra att få kollat genom hästen även om det nu skulle vara sadel som kanske inte ligger som den skall..:) För hon har ju lite dumheter för sig även när man rider dressyren även om jag använder en annan sadel då..

Massör är underskattat! De känner ju ändå igenom hästen från topp till tå och känner ev spänningar, tipsar om hur du ska rida och ev stretcha. Jag älskar min massör! Och så även mina hästar hehe;)

Jag har aldrig haft massör på mina egna hästar, men vet folk som haft och de har inte tyckt att det hjälpt. Men det kanske skulle vara värt att testa.. :)

Jag har aldrig haft massör på mina egna hästar, men vet folk som haft och de har inte tyckt att det hjälpt. Men det kanske skulle vara värt att testa.. :)

Har hästen problem så märker man stor skillnad! Min förra hade alltid problem på ena sidan av halsen. Och det blev alltid en stor lättnad när massören varit där. Oftast krävs det även flera besök för att få bort spända muskler. Och ger man upp efter första gången så är det inte säkert man känner skillnad. Det kan ju bli värre om hästen har massa spänningar som då blir ömma.

Att kolla upp sadel och rygg är absolut en bra första åtgärd.

Sen kan det vara bra att kolla över din sits. Filma gärna så du får se hur du rider.

Jag hade en häst förrut som tvärstoppade och "bockade till" precis i landningen. Det berodde garanterat inte bara på detta, men hon var en väldigt känslig häst och jag Tror det kan delvis ha berott på ryttare som hängt henne i munnen.
När jag bytte till hackamoore blev allt tusen ggr bättre och de sista åren slängde hon bara av ett fåtal ggr (varav ett par när jag hade bett).

Men det kan ju även ha att göra med att vi lärde känna varandra och visste var vi hade varandra. :p

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 102
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 040
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 116
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar