Bockande unghäst!

Sv: Bockande unghäst!

jag har en ponny på 6,5 år , han bockar alltid efter hinderna, men jag fick hjälp av en här ,du ska göra så att när du hoppat hindret och din häst börjar bocka, ska du bara låta den göra de tills den slutar, sen går du in på en volt och arbeta fram den igen, sen kommer du på nyss & gör den lika dant så fortsätter du att göra lika dant tills den slutar.. =)

Ehm, det där är väl lite lättare sagt en gjort..!
Jag red en häst (dock ingen unghäst, ett galet fullblod) mycket förrut, och han var brutal! Så fort han satte framhovarna efter vi hoppat ett hinder så började han bocka brutalt. Det var i princip omöjligt att hålla sig kvar på honom. Och sist jag red honom, vi hoppade lektion, så när vi hade hoppat sista hindret för lektion så brallar/bockar hon på så för in i helvette, jag hade ingen chans att hålla mig kvar så jag voltar av och öööver staketet på utebanan och bryter armen rejält....!

unghästar och bockningar - hör ihop.

som ryttare måste man lära sig att känna skillnaden om det är trots eller bara att dom tycker det är roligt. så fort jag märker av att min häst har tendens eller bockar, så ställer jag mig upp i sadeln och driver framåt, aldrig bromsa, det ger fel efekt, utan driv framåt och håll i sig. Jag själv tycker det är rätt lätt att sitta kvar, och min egna unghäst, är ruggigt duktig på att bocka samt göra luft språng.

Jag har själv ett 4 årigt sto efter cardento jag köpte i oktober och började rida in själv.. Hon har ett jäklans humör o envis som bara den. Tror heller aldrig jag vart me om ett "stoigare" sto nånsin o jag har ändå hunnit med många olika ston genom åren.
Hon tjuter o ibland även kosparkar när man ska upp, speciellt om de är ngn annan som ska rida!
Sen bockar hon inte bara utan ställer sig o sen slänger upp bakbenen så de blir nått jäklans skutt=) Men jag rider bara framåt när hon börjar framåt är ju något man alltid fått lära sig att man ska göra!
Men vissa dagar kan hon vara helt underbar o lyssna helt kanon så ja de är verkligen framgångar och motgångar med unghästar=)

Sen rider jag kompisens 4 åring ganska ofta oxå, han kan oxå få för sig att bocka. Men när man hoppar så kickar han me bakbenen rakt upp i vädret och i landningen börjar han studsa på frambenen så först slänger han dig fram o sen gäller de verkligen o ha balans för att sitta kvar, men "peppar peppar" än har han inte lyckats bli av me mig =) Ska se om jag lyckas lägga in ngn filmsnutt med detta fäör de är verkligen värt och se:P

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett Cardento sto som är 5 år. Det tog två år bara för henne att acceptera mig på ryggen.

Hon kan bocka!!!
Istället för att sitta på henne har jag tömkört när andra ridit. Över markbommar i skogen, ja överallt.

Väl i sadlen,(det skedde nu i januari.) Så var det mkt att resa sig, o bocka, hoppa jämfota rätt upp i luften.

Det funkade inte att sätta fart på henne i bockningarna, hon fick bara mer fart o bockade ännu värre. (Jag är ju mkt närmare att komma upp i 100 avramlingar!) Så jag voltar henne direkt, sen gör jag ett nytt lugnare försök. Likadant när hon reser sig, jag tar i en tygel o drar henne till sidan som en volt, men det har hon i princip slutat med.

Vid inhoppningen så fick jag ta ett rejält mantag, vilket resulterade i en manlös häst på ca 2 dm mitt på nacken. Det har nu växt ut ca 5 cm.

Vi var o tävlade nu helgen 90-1m med ett nerslag resp. två. Hon var väl värd att vänta på.

Men jag fick longera henne länge innan framridningen:D

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 513
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·
Träning Vad anser ni om viktmanschetter i rehabsyfte och resultat? Har blivit rekomenderad utav veterinär att ta hjälp utav en Fysioterapeut som...
Svar
3
· Visningar
1 040
Senast: tuaphua
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
839
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka