Bockande unghäst!

Madde_padde

Trådstartare
Ni som håller på med inhoppningen utav unghäst hur gör ni vid eventuella bockningar? tillåter ni detta? och hur gör jag för att få bort detta?

någon som har någe bra råd?

Sv: Bockande unghäst!

Framåt, framåt, framåt! ;) När det gäller all ridning med unghäst så är det framåt som gäller, även om de bockar.

Om du känner att det är av glädje så kan du välja att tillåta någon bock. Men det är du som ska reglera det och känna att du har koll på off-knappen.

/Timsetim

som sagt, - tänk framåt. Ett glädjeskutt kan man väl stå ut med, men rider man framåt brukar det avta.

Haha.. vilken rolig.
Måste kännas bra att se "före och efter" bilderna :)

Mvh F

jag har en ponny på 6,5 år , han bockar alltid efter hinderna, men jag fick hjälp av en här ,du ska göra så att när du hoppat hindret och din häst börjar bocka, ska du bara låta den göra de tills den slutar, sen går du in på en volt och arbeta fram den igen, sen kommer du på nyss & gör den lika dant så fortsätter du att göra lika dant tills den slutar.. =)

Visst var väl din efter Willibald också (om jag inte minns helt fel). Min Willibald-avkomma har nu blivit fem år & på hoppträningen igår var det första gången nånsin som han gått igenom hela lektionen utan ett enda bocksprång eller bakut. Har slutat räkna gångerna jag ramlat av :crazy: Men nu kanske, kanske han har blivit "vuxen" också - han är värd all väntan - han hoppar underbart när han väl koncentrerar sej på rätt saker :love:

Undrar om Willibald-avkommor är värre än andra rent humörmässigt.. ?? Åtminstone som unghästar..??

jo hon är e Willibald. men nu är hon 8år och vuxen ;). nu sparkar hon bakut istället :angel: (men bara vissa dagar när hon är extra taggad..) hon har faktiskt lugnat ner sig enormt. hon tycker ju bara att det är SÅ kul!

när min bockar o far iväg släpper jag fram honom driver o hejar på honom vill ha mer energi o större bocksprång o då helt plötsligt blir det jobbigt o är inte roligt längre.

min var skvatt galen som unghäst.
vi travhoppade enormt mkt. o blev det galopp efteråt så saktade jag lungt av.
hoppade även serier, mkt bommar på backen o mkt annat. en hel del jobb är det men jag fick iaf en väldigt bra balans på köpet!

här kan du få en liten film om du har missat den tidigare ;)
http://s114.photobucket.com/albums/n254/pepplan/?action=view&current=wixans.flv

Jag gillar din häst skarpt! :) Lycka till i fortsättningen! :banana:

tja hästar e ju individer så. Kanske funkar på de unghästar du ridit, men på min egna jag hade och den jag rider nu skulle det inte funkt att heja på, gäller bara tt lugnt hålla kontakten och driva framåt :)

jag tycker själv att det är himla roligt med lite bus, fick tipset av min tränare som är unghästutbildare.

men har man lika kass balans som jag så tycker man inte de är super skoj :angel: :rofl: men ska drivap å och låta han bocka får vi se va som händer!

Jag och unghästen va ute å galopptränade i skogen idag, stora hemska galopp språng med massa bockisar i sig :) kul tyckte då han att de var. Efter att han hade fått av sig lite glädje energi så vart galoppen fin ;)

Funkar på min häst som är väldigt kännslig: Ytter tygel lite lyftande samtidigt bara hålla om med benen. Då slutar han då han måste arbeta med än vad han vill ;)

Jag vet en willibald avkomma som också bockar mkt. Kastade av sin ryttare på treårstestet så det bara dundrade :crazy: . Klarade ridprovet ändå.

Han är även väldigt stor och som sagt mkt flexibel i ryggen. Hoppar också bra.

Jag brukar tillåta att det bockas litegrann, men de måste sluta när jag säger till, när jag vill ha tillbaka uppmärksamheten.

Men då krävs det förstås att man vet att man kan sitta kvar så att man inte flyger i backen stup i kvarten ;).

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 513
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·
Träning Vad anser ni om viktmanschetter i rehabsyfte och resultat? Har blivit rekomenderad utav veterinär att ta hjälp utav en Fysioterapeut som...
Svar
3
· Visningar
1 040
Senast: tuaphua
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
839
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka