Bockande ponny

T

Tictacto

Jag smiter in från dressyr. Min D-ponny lyckas på nåttvis att bocka mitt i hindren. Det känns som ja har provat allt ja har vart jätte lätt på handen men gett henne mkt stöd, och ja har försökt hållt upp huvet på henne min tränare försökte hoppa henne o då bockade hon men hon brydde sej inte så mkt om det utan drev bara men det funkar inte heller:( vet inte va ja ska göra :confused: ska iuf bara ha henne till dressyr men skulle va kul att hoppa henne ibland me:smirk:

Sv: Bockande ponny

Jag smiter in från dressyr. Min D-ponny lyckas på nåttvis att bocka mitt i hindren. Det känns som ja har provat allt ja har vart jätte lätt på handen men gett henne mkt stöd, och ja har försökt hållt upp huvet på henne min tränare försökte hoppa henne o då bockade hon men hon brydde sej inte så mkt om det utan drev bara men det funkar inte heller:( vet inte va ja ska göra :confused: ska iuf bara ha henne till dressyr men skulle va kul att hoppa henne ibland me:smirk:

Hon tycker nog att det är väldrigt roligt att hoppa eftersom du verkar att rida mest dressyr på Hennne..
Om du hoppar lite mera regelbundet så kanske det kommer av sig och hon lugnar ner sig..
På min fjording som jag hade förut gick det typ inte att rida utan att hon bockade som f*n.. så då köppte jag en pad, ser ut som en bred kil som man stoppar under sadeln, liksom inte under hela sadeln, ty bara under halva. och den blir tjockare ut mot ryggel lr vad man ska säga.. den trycker liksom ner på ryggen lite granna så att hon inte bockar lika mkt som innan.. Prova med det.. =)

den ser ut typ så här.. :
84375_1192916783.jpg

Dom dära streckan som man ser,där går det liksom neråt typ, sen stoppar man den under sadeln bakifrån och bara rider =)

En kalas bra grejjs..

Detta går inte göra så mkt åt ! Hon kanske slutar med det av sig själv en dag. Det handlar förmodligen om att hon tkr det är väldigt roligt att hoppa ! man kan se hästar som går klasser på ex 160 som bockar över hindren.

Ja men jag är ingen vm ryttare tyvärr. Det måste väl finnas nått att göra så det blir bättre iaf?:confused:

Hur gammal är din ponny? Jag hade en häst som bara bockade när vi hoppade. Det visade sig att han hade pålagringar på ena fram och bägge bak och alltså hade ont. Utgå inte att han bara busar om han fortsätter att bocka till och med med en erfaren tränare på ryggen. Åk och röntga honom!

Hon är 13. Vi röntgade och veterinären kollad henne i maj i både ben och rygg eftersom att hon hade en trång sadeln när hon kom hitm men allt såg bra ut.

Annars kan du prova att löshoppa henne innan du själv ska hoppa. Då får hon ju chans att "hoppa av sig" allt bus innan:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 536
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar