• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TeamTop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 5 891
Sv: Bocelli

Klart han känns intressant, men till ett tio-årigt sto som jag inte vet nedärvning på, tja, eller just därför-han..:)

Fertilitet?
Gillar ju stammen och typen.
Vad ligger han på i avgifter?

2000:- språng plus 6000:- levande föl var det förra året.

Dräktighetsprocenten var väl normal med 27 levande föl på 45 betäckta, 3 dödfödda. Har inte miniräknare här (och hittar inte kalkylatorn i Vista) c:a 60%...

ja, känns som att Bocelli är en säker hingst vad det gäller nedärvning om man kikar på vad han lämnat hittills. Önskar jag var tillräckligt teknisk för att fixa ut en bild på min hingst...:crazy:
Någon mer med avkommor?

I mitt stall har vi 3 avkommer!!

2st efter ett Diplomsto e:Standford ue:Jaguar
En 3-åring Hingst. Jätte fina gångarter!!! Snygg men jag tycker att han är lite liten...
Sen är det en 2-åring. Hon är snygg att se på och kommer att bli ganska stor. Jag ska rida in henne och visa upp henne på treårstestet är det tänkt. :)

Sen har min egna häst e:Chapman ue:Jaguar (Stona är systrar)
En 1-åring. Fina gångarter,Väldigt orädd men envis.

Jag vet en Bocelli-Stedinger-Landor S -åring. Han är väldigt ful men har härligt temperament och framförallt tre riktigt bra gångarter. Mamman, som är över 170, har själv ganska dålig skritt men rör sig bra i de andra två gångarterna, därför var Bocelli valet till henne. Och lillkillen har varit duktig och ärvt pappas skritt, och blir stor han också. Minst 170. Blir en trevlig ridhäst en vacker dag.

Hängde inte riktigt med där....din är e chapman..hur kommer bocelli in där?...eller så är jag trög..

Vad kul! Min har Chapman som mormorsfar istället.

Hon är 4 i sommar och börjar mer och mer bli som sin mormor i temperamentet :rofl: = lugn och sansad men med vissa tendenser att bocka nu när hon börjar få kondition.

Hej! Hur är alla era avkommor i temperamentet då? Hur är dom i kroppen? Hur är modern i temperamnetet? Har era "föl" och äldre hästar några negativa sidor??

Mvh Michaela

Hur min är i kroppen ser du på första sidan i denna tråd. Hon är inte alls lik sin mamma som är betydligt grövre och jättelång rygg. Har fått bättre hovar oxå! Är nu snart 4 år och har sett likadan ut hela tiden, växt väldigt jämnt och varit väldigt urnd och fin.

När det gäller temperamentet är hon lugnare än sin mamma i vissa situationer, mindre rädd för småsaker men kan hetsa upp sig hemskt mycket över saker hon inte förstår i utbildningen för att sedan, när hon har förstått dem göra väldigt bra ifrån sig.

Hon visar aldrig att hon blir trött utan ger allt så länge man ber henne vilket ju är positivt men svårt nu i utbildningsskedet :crazy:
Normala unghästar "dör" ju rätt vad det är för då orkar de helt enkelt inte mer (man får gå sista km på en skogsrunda)... Det har aldrig hänt med henne!

Kort sagt, lite mer jobb i inledningsskedet men hon ger mer tillbaka när hon väl har fattat. :bow:

Min Chapman häst är också väldigt lugn men hon vet vad hon vill. När jag red in henne bockade hon väldigt mkt och var riktigt envis... Red med halsförlängare när hon hade sin bockigaste period för då tyckte hon det var jobbigt att bocka!! :) Men nu är hon 12 år och världens snällaste och goaste!! Hennes föl efter Bocelli verkar faktist bli precis som sin mamma... Riktigt envis men väldigt gosig!! :rofl:

Stoet efter Standford. Är ett tufft sto. Jätte arg när hon äter. Kan bli tjurig om man kräver saker av henne. Men snäll i stallet. Hennes 2 Bocelli föl 2 och 3 år gamla verkar ha blivit lugnare än än sin mamma Inte alls lika tjuriga. 3 åringen är hingst och hur snäll som hellst för att vara unghäst ;) Men Pigg och glad!!
2 åriga stoet har varit lite tjurig och nafsat lite när jag har lett henne. Men inga stora grejer. Kanske kan komma fram mer humör när man börjar rida henne.

1 åringen med Chapman som mamma. Är precis som sin mamma i temprament och allt!! Trygg, envis, snäll men busig. Men hon blir nog större än stoet.

Alla 3 fölen efter Bocelli verkar att bli smäckrare än stona.

Okej, jag är intresserad av att betäcka med Bocelli, min häst är, för att ta i, otroligt envis, lite dålig balans, ger järnet heela tiden, är känslig för nya saker osv. Det kanske kan bli för mycket av det om man tar Bocelli. Nu kanske jag knapplånar lite förresten. Hoppas det är okej! Kan ju skriva in hur min avkommma är sen ifall jag får en :)

Jag tror att Bocelli kan passa. För jag tror att min 1åring har fått sin envisheten av sin envisa mamma. Ser ingen envishet hos dom andra 2. Alla 3 är jätte trevliga hästar. Snälla men med mkt liv! :)

Det stämmer nog med att de faktiskt blir snälla. Mamman till min är ett monster i boxen och otroligt grinig när man borstar på de flesta ställen utom halsen :angel:
Dottern e. Bocelli har alltid varit helt ljuvlig, aldrig nafsat eller lyft en fot och då borstar jag ofta henne i boxen medan hon äter...

Den jag känner är väldigt snäll i temperamentet. Mamman är lite nervig och den känsligare typen av häst, men även hon väldigt godhjärtad.

Min hingstunge har ett mkt gptt temp. Alert,nyfiken o hela tiden vaken men samlad. Har även en väldigt god balans i samtliga gångarter, hade de små i manegen förra veckan så de fick rört på sej utan all lera runt fötterna o han rör sej som guld! Stort, i uppförsbacke o med balans.

Är det någon som har en film på Bocelli? Jag har inte hittat någon tillgänglig på nätet ännu.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 671
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: Shaggy
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Cattis_E
·
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
5 337
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka