Blupindex!

Jate Volim

Trådstartare
Ni som kan detta, hur läser man i tabellerna? Jag inser ju såklart att högst index är bäst men sen då? Vad är bra, vad är dåligt, vad är godkänt och vad är mkt bra?

Hur ska man gå till väga när man kikar i dem? Om man antar att man har ett sto där man vill förbättra ngt vad bör vara det lägsta indexet?

Jag inser att detta bara är små "ledtrådar", men det är ju kul att veta hur det fungerar. Hur räknar de tex ut blupen?

En liten snabbkurs tack! :D

Sv: Blupindex!

Medeltalet på BLUP är hundra (100) så allt över är bättre än medel och allt under är sämre.
Sedan får också kolla säkerheten. Ju lägre siffra där ju säkrare att de andra siffrorna stämmer. D v s är den siffran låg finns det många resultat från egna och släktingars prestationer så man verkligen vet hur hästen är. Ju högre den siffran är dessto mer osäker är BLUP för den hästen.

Vimsade till det lite. När man ska kolla säkerheten så det naturligtvis siffran vid medelfel som man ska hålla koll på. JU lägre ju säkrare.

Säkerhet? Nu förstod jag nog inte riktigt :crazy: Vart ser man den?

Vilken lägsta siffra skulle du rekommendera om man vill förbättra ngt hos sitt sto. På just den delen alltså. Säg att mitt sto har en bra galopp men inte jättebra och en medelmåttig trav exempelvis. Vilket lägsta Blup skulle du då vilja ha på just dessa punkter?

Tack för svar! Plötsligt förstår jag mkt bättre :)

Mvh Emelie

Med säkerhet menas hur pass tillförlitliga siffrorna är.

20 är det högsta jag sett och 4 det lägsta. Det beror på hur stort bedömningsunderlag man haft för siffrorna.

Säkerhet? Nu förstod jag nog inte riktigt :crazy: Vart ser man den?

Vilken lägsta siffra skulle du rekommendera om man vill förbättra ngt hos sitt sto. På just den delen alltså. Säg att mitt sto har en bra galopp men inte jättebra och en medelmåttig trav exempelvis. Vilket lägsta Blup skulle du då vilja ha på just dessa punkter?

Tack för svar! Plötsligt förstår jag mkt bättre :)

Mvh Emelie

Till ditt sto hade jag valt en hingst som har både bra galopp och bra trav. Du ska inte tänka så mycket på att förbättra vissa egenskaper som på att bevara de bra och inte "öka" de dåliga. Så i hingstval ska hingsten ha så många som möjligt av stoets bra egenskaper men INTE de dåliga. Allt för att få störst chans till bästa möjliga avkomma. Sedan för att föra aveln framåt ska man sträva efter att förbättra alla siffror. För att uppnå det så bör kanske undvika att avla på individer som ligger långt under 100. Själv hade jag nog inte använt någon som hamnade under 90 men det beror på egenskapen och säkerheten i bedömningen. Som exempel om det är en dressyrhäst jag vill ha så har ett dåligt BLUP i hoppning mindre betydelse.
Här är BLUP på ett av de ston jag har i avel http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=94887
Hon ligger över medel (100) i både dressyr och hoppning men har ganska höga medelfel. Då får man istället titta på individen, du ser här också hennes egna tävlingsresultat. Där ser du att hon som enligt BLUP borde vara en dressyrhäst istället gjort bättre ifrån sig inom hoppning och fälttävlan. Skulle jag valt hingst till henne enligt BLUP borde jag valt en dressyrhingst men jag valde Feliciano istället. Tyvärr blev hon inte dräktig med honom i år, men det är ju en annan sak.:angel:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 644
Senast: _Taggis_
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 551
Senast: Dentaku
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 202
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka