Blup-fråga

J

jezzibell

Jag undrar vad som är en bra blup och en fantastisk blup?

Har inte lärt mig det här poängsystemet ännu :angel:

Om man letar efter en häst som kan vara lämplig för avel, då undrar jag ju vilken blup hästen bör ha.

En del har blup direkt när de föds medans en del får det när de själv visas? Har jag uppfattat det korrekt?

Sorry för mina nybörjarfrågor.
tack på förhand //Jezz

Sv: Blup-fråga

Jag är inte heller sådär jättehigh på Blip-systemet. Men Blupen räknas väl ändå ihop efter hästen släktingar? ju fler högt bedömda=högre blup.

Om en avkomma har Höga Blup föräldrar, så föds även den med hög blup. Man räknar Blup på alla hästar, för både extriör och ridegenskaper. D.v.s ta som exempel, Tölt, hovar, Skritt, Rygg och kors etc. Där gäller samma system som jag sa innan, generationers möda.

• För fyrgångshingstar är en miniminivå för totalindex 105
• För femgångshingstar är en miniminivå för totalindex 110
• Styon ligger på 110 för todalindex om jag inte minns helt fel.

Min häst har väldigt fin stam, med 111 i totalindex(Blup) som 4-g. Där han har högst för Tölt och galopp (114) och form under ryttare(116) Båda föräldrarna är höga 1:klass, och ävter väl meritade föräldrar. Men sen finns det ju domhär avelsmatadorerna med upp till 128 i totalindex.

Rätta mig nu om jag har fel!

Senast ändrad av en moderator:

Generellt rekommenderar man att inte använda ston med ett blup lägre än 100, om det nu kan vara till någon hjälp.

Generellt rekommenderar man att inte använda ston med ett blup lägre än 100, om det nu kan vara till någon hjälp.

Vilket kanske är lite dumt eftersom blupen ofta är väldigt osäker, (man kan se en "accuracy %" på varje hästs BLUP och på många så är den 50% eller ännu lägre, och det kan ju vara hur missvisande som helst.) Den kan både höjas och sänkas vartefter fler släktingar (och den själv) visas eftersom man då får facit på om den är så bra som "statistiken" säger. Men det är kul med BLUP, om hästen har många visade släktingar får man en hög "säkerhetsprocent" och med lite tur stämmer det.

Skulle man bara satsa på BLUP skulle nog bredden minska inom rasen för att det visats för få hästar av olika stammar, det behöver ju absolut inte betyda att de hästarna är dåliga att de har låg BLUP, bara att de inte visats och att inte många släktingar visats.

Senast ändrad:

Tackar och bockar.
Väldigt informativa svar.
Thanx //Jezz

Nu har jag hittat ett sto som jag tänkte provrida nästa helg.
Hennes pappa har en blup på 114 tror jag det var (nu ligger hingstsidan nere), men mamman verkade inte ha ngn blup? Eller så kanske hon har det men ägaren visste inte.

Om stoet ser trevligt ut och är trevlig för övrigt, skulle man då i framtiden kunna avla på henne, även om hennes mamma inte är så meriterad?

Om man visar stoet, kan hon då själv på något sätt bli godkänd?

Sedan en annan fråga som inte har med blup att göra:
Begär man som köpare att hästen spatt-röntgas? Eller får man då bekosta det själv?
Tack på förhand /Jezz

Nu har jag hittat ett sto som jag tänkte provrida nästa helg.
Hennes pappa har en blup på 114 tror jag det var (nu ligger hingstsidan nere), men mamman verkade inte ha ngn blup? Eller så kanske hon har det men ägaren visste inte.

Om stoet ser trevligt ut och är trevlig för övrigt, skulle man då i framtiden kunna avla på henne, även om hennes mamma inte är så meriterad?

Om man visar stoet, kan hon då själv på något sätt bli godkänd?

Sedan en annan fråga som inte har med blup att göra:
Begär man som köpare att hästen spatt-röntgas? Eller får man då bekosta det själv?
Tack på förhand /Jezz

Stoet du är intresserad av kan bli godkänd på bedömning även att hennes mamma kanske inte är gödkänd o har hög blup. Själv har jag ett sto från danmark som jag inte vet bakrunden på alls, har försökt få fram fakta men icke och hon bedömdes och blev godkänd för avel. Även att du har ett sto som inte är godkänt får du ju avla på henne ändå. Men ett godkänt sto blir ju mer värd och lika så hennes avkommor, om man nu ska prata pengar, även att man tycker att sina egna hästar är värda hur mycket som helst. Vilken hingst var detta sto efter? Där kan man ju också prata pengar, ju bättre hingst hästen är efter dessto mer kostar dom. Men om jag själv får säga mitt så tycker ändå jag att 1:a som 2:a klass hingstar är "lika" mycket värda för att många bra hingstar finns det och även att det kan vara en lågt bedömmd hingst så kan ju fortfarande avkomman bli hur bra som helst om den inte blir en bra tävlingst häst så kan den bli en superbra familjehäst som vem som helst kan rida. Något som jag tycker är att man i första hand ska kolla psyket på både sto o hingst när man ska betäcka, avkomman ärver väldigt mycket, har jag själv upptäckt. Stot från danmark är väldigt speciell och har ett hett temperament och kan bli stressad, hennes avkomma har också temperament men inte alls på samma nivå och är inte alls stressad och där tror jag hon ärvt mycket av hingsten som är i sig väldigt lugn. Nu kom jag in på mycket annat är... Men din fråga om spattröntgen. Vad jag själv har gjort och känner andra som gjort så är det en sak man får stå för själv om inte säljaren redan har gjort en. Det är inget jag skulle begära att säljaren skulle göra för det kostar ju en del men det är värt att göra det, därför lägger jag ut den pengen för att veta att hästen är ok. Men när det gäller veterinär besikting så kommer man överens köpare/säljare vem som står för det, jag tycker själv att säljaren ska stå för det. Bla bla bla kanske inte ska skriva mer...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka