Blöta hästar - lösdrift.

S

SessCa

Vet inte om den ska ligga hästhantering egentligen.
Men annars få ni göra er besväret ett flytta den ;)

Jag har funderat lite över hur dom med lösdrift gör med våta och svettiga hästar. I ett "normalt" stall brukar man ju slänga in dom i duschen sen på med täcken och dyl.
Men hur gör ni med lösdrift? Ni som låter hästarna gå otäckade hela vintern?

Min otäckade ponny jobbar inte så hårt under vintern att hon blir genomsvettig. Nästa år kommer hon att klippas på något lämpligt sätt och sen täckas vid behov.

Man gör som vanligt alltså :)

Jag jobbar oftast inte hästen svettig så jag har inte särskilt stora problem. Om dte nu skulle hända får man torka/massera med en halmviska och sedan skritta. Täcke är ju inte det bästa eftersom det inte tillåter hästen att torka... Det håller den varm, men då föredrar jag att ta halm och torka med och då samtidigt massera för att den inte ska svalna av för fort.

Hästar på lösdrift har ofta också en annan päls än uppstallade hästar. De har en kort och tät päls som torkar relativt snabbt.

Min blir svettig bara man tittar på honom, så jag sveper in honom i sjukhusfiltar och fleecetäcken tills han är torr och ser till att det finns ordentligt med hö. Men han ser rätt kul ut :)

Blir min häst svettig på vintern så lägger jag på henne ett tunt utetäcke som andas och så får hon gå ut.

Ja, jag har faktiskt märkt det där med pälsen, min häst har en mycket kort och tät och mjuk päls (hon går på lösdrift) som torkar jättesnabbt.Har inte haft några problem med det faktiskt, utan torkat torrt och sen släppt ut henne.

Tack för hjälpen allihopa!!! :bow:

Vi funderar nämligen på att bygga en ligghall istället för att rusta upp hela stallet i stugan i sommar.

En fråga till.

Har ni sjukboxar eller liknande?

Sjukbox måste man ha, är det en på 10 hästar el liknande. Jordbruksverket ger ut en broschyr om bestämmelser o dyl. Jag hämtade min hos Miljö- och hälsoskyddsinspektören här i kommunen.

Ang släppa ut svettig häst. Man får nog skritta hästen så torr det går och släppa ut den med ett andastäcke. El ställa in den i sjukboxen med ett svettäcke. :idea:

om nu mina hästar blir svettiga så får dom stå inne en stund i stallet och torka till.. dom får ju ändå sitt kraftfoder inne så det blir att dom får stå inne i en timme eller så varje dag..

jag har ingen sjukbox eftersom jag ändå har box och spilta till varje häst..

Vet inte om den ska ligga hästhantering egentligen.
Men annars få ni göra er besväret ett flytta den ;)

Jag har funderat lite över hur dom med lösdrift gör med våta och svettiga hästar. I ett "normalt" stall brukar man ju slänga in dom i duschen sen på med täcken och dyl.
Men hur gör ni med lösdrift? Ni som låter hästarna gå otäckade hela vintern?
SLänger in dem i duschen?? :D Verkligen?

När mina pållar gått på lösdrift har jag ställt de i boxen med täcke tills de torkat innerst i pälsen innan jag släpper ut dem igen (de behöver dock inte vara kruttorra hela vägen ut i yttersta pälsen) om det är minusgrader. Känner flera som istället skaffar ett bra andastäcke - lägger på det (o kanske ett fleece under- beroende på svettnivå och utetemperatur) i hagen tills hästen torkat o sen tar av det igen.

Jag har inte lösdrift, men kallstall: Så är de minus 25 ute är det minus 25 i stallet.

Jag har löst det genom att KLIPPA hästar som rids/tränas. Låter bakvänt, men efter års klurande så blev det så och det fungerar utmärkt. Visst får man täcka, men att hästen är klippt innebär att den inte blir sådär svettig, och kan släppas ut direkt med täcken.

På minuskontot är ju att de måste täckas dygnet runt.

Innan så hade jag det otrevliga läget att trots mat, filtar etc så tog det TIMMAR innan de torkade ens in mot huden. Pälsen var för tjock helt enkelt.

Lite beroende på hur hästen svettas och jobbas kan det ju räcka att klippa en 'rand' under halsen och under magen, och då behöver man inte täcka det man klippt bort heller.

Ja, Grabba tag i hästens rumpa och sula in den ;)

Brukar inte ni göra så? :eek:

Har aldrig ens funderat över klippning, eftersom jag aldrig klippt någon av mina tidigare hästar. Tack för tipset!

Man får låv och planera ridningen,, har man tid att vara i stallet till hästen är torr el är det någon annan som kan ta ut hästen efter ridningen?
I värsta fall får hästen stå inne hela natten...

Jag har ett "vanligt" stall utöver ligghallen. Där får de komma in när vet och hovis kommer och när de får kraftfoder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 962
Senast: Cambrie
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 023
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 257
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar