Blöta betfor med varmt vatten

J

jump_

Okej detta vet nog alla hästägare men jag har lyckats raderat detta ur min hjärna...Är det bra att blötlägga betforn i varmvatten?

Sv: Blöta betfor med varmt vatten

Det sväller ju fortare i varmt vatten. jag lägger alltid i blöt i varmt, känns säkrare då, o nu på vintern så fryser de ju inte i första taget om man har varmt vatten

Varmt kranvatten bör man undvika, då det kan innehålla onödiga bakterier. Jag brukar dock använda det som nödlösning om det är bråttom någon gång.

Vill man blötlägga i varmt vatten regelbundet bör man skaffa en vattenkokare och se till att fodra snabbt, alternativt kyla ner det snabbt.

Lång blötläggningstid i varmt vatten som svalnar sakta är nog inte heller någon höjdare med tanke på bakterietillväxt.
De gånger jag använder varmvatten tar jag minsta möjliga mängd varmt vatten, och kyler det sedan genom att hälla på kallt vatten innan jag fodrar.

om du vill att den ska svälla snabbare så rekommenderar jag vattenkokare..

trådkapning

Hur gör man med betfor i ett kallstall som fryser?
Har ingen möjlighet att ställa in det, eller ta med hemifrån (färigsvälld) eller liknande.
Jag blöter på förmiddagen, och det ges på kvällen. Lägger i hästens foderhink med varmt vatten. Då fryser det inte, iom att det blir varmt, och håller värmen och fryser inte iom att det är lock på hinken.
men det fryser om det är kallvatten...
svammel :D

ta med en kylväska, när du blöter betforen så ställ ner hinken däri och sätt på locket, då fryser det inte..
får hinken inte plats kanske du får ta en mindre bruk att svälla betfor i som blandas i foderhinken vid kvällen..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar