Blöjfri på natten

feel

Trådstartare
Min dotter är drygt tre år och vill gärna sova utan blöja. Hon är blöjfri på dagarna och det sker sällan olyckor men på nätterna vaknar hon inte när hon behöver kissa. Hur har ni gjort när ni slutat med blöja på nätterna? Eller sker det naturligt (att de börjar vakna om de behöver på toa)?

Som jag har förstått det är det hormonellt. När allt är tillräckligt moget vaknar de när de behöver kissa, typ.

Vi slutade med blöja när vi märkte att blöjan var torr efter natten. I med plastad frotté och så körde vi utan blöja.

Vi körde utan blöja när den var torr när han vaknade. Blev han med en gång lite innan två. Ibland händer det olyckor, men inte ofta. Han vaknar dock alltid när det är för sent. Vi har däremot inte lyckats bli blöjfria på dagen. Han vill inte

Vi håller på med vår mellandotter just nu. Hon blir fyra år i september och har varit blöjfri dagtid i två år, men på nätterna sover hon som en sten och vaknar inte när hon behöver kissa. Hon vaknar inte ens om hon sover utan blöja och kissar i sängen...

Jag har inga problem att låta henne sova med blöja ett tag till, jag tror att det liksom kommer när det kommer. Men hon vill så gärna sova utan blöja, så för hennes skull får hon numera göra det. Vi började med det när blöjan varit torr i en vecka, men vi hjälpte henne då på natten att komma upp och kissa en gång.

Nu sover hon alltså utan blöja, men vi måste sätta henne på toaletten två gånger varje natt för att det inte ska komma något kiss i sängen. Och ibland händer det att vi är för sent ute... Jag brukar ta på henne blöja de nätter jag har barnen själv, för då blir det för jobbigt att vara uppe och framförallt blir det för jobbigt led all extra tvätt som kan bli ( har en 10 månaders bebis som ammar hela nätterna oxå, och en 5,5 åring). Då låter jag henne somna utan blöja och sätter på den efter första "kissningen" som jag hjälper henne med innan jag lägger mig.

Äldsta dottern slutade bara pang bom med blöja både dagtid och nattetid på samma dag när hon var drygt två år. Hon kissade i sängen första natten och sen aldrig mer.

Vår son slutade med nattblöja några veckor efter att han fyllt tre. Dagtid hade han då varit utan sedan han var knappt två och ett halvt.

Han hade säkert kunnat sluta tidigare men ville inte själv. Min man "mutade" honom kan man väl säga. Han slutade med napp strax innan och nappfén kom med en hett efterlängtad lastbil... Min man antydde att hon säkert hade en "lillasyster" också som kom om man sov utan blöja, men det ville han inte. Någon dag senare somnade han vid kvällsmaten och min man lade honom helt enkelt i sängen utan blöja, vilket gick hur bra som helst. Nästa kväll "glömde" jag att ta fram blöja och på den vägen var det. Efter ett par dagar hittade han en grävskopa i blöjlådan och alla blöjorna var borta. Nu har det gått 10-14 dagar och vi har inte haft någon olycka ännu, men det är klart att det kommer.

Vår son går f.ö. inte heller upp och kissar på nätterna, trots att han dricker en del vatten under natten. Han kissar innan han går och lägger sig och ganska direkt på morgonen. Innan vi tog bort blöjan var den ibland våt på morgonen, men jag tror att han kissade i den av ren lättja för att han inte iddes gå på toa.

Min dotter är drygt tre år och vill gärna sova utan blöja. Hon är blöjfri på dagarna och det sker sällan olyckor men på nätterna vaknar hon inte när hon behöver kissa. Hur har ni gjort när ni slutat med blöja på nätterna? Eller sker det naturligt (att de börjar vakna om de behöver på toa)?

Som jag har förstått är det olika saker som styr förmågan att vara torr på dagen och natten. Jag tror det är ovanligt att så små barn vaknar på natten av kissnödighet, det vanligaste är nog att de helt enkelt kan hålla sig så länge. Annars är det nog svårt. Har jag för mig.

Vår son slutade med nattblöja ett par veckor efter att han slutade med blöja på dagen. Han var ca 2 år och 9 månader. Det händer fortfarande olyckor på dagen ibland men det har aldrig hänt på natten.

Jag hade legat lågt till blöjan är torr på morgonen. Är helt övertygad om att det kommer naturligt och inte är mycket man kan styra över.

Vi håller på med vår mellandotter just nu. Hon blir fyra år i september och har varit blöjfri dagtid i två år, men på nätterna sover hon som en sten och vaknar inte när hon behöver kissa. Hon vaknar inte ens om hon sover utan blöja och kissar i sängen...

Jag har inga problem att låta henne sova med blöja ett tag till, jag tror att det liksom kommer när det kommer. Men hon vill så gärna sova utan blöja, så för hennes skull får hon numera göra det. Vi började med det när blöjan varit torr i en vecka, men vi hjälpte henne då på natten att komma upp och kissa en gång.

Nu sover hon alltså utan blöja, men vi måste sätta henne på toaletten två gånger varje natt för att det inte ska komma något kiss i sängen. Och ibland händer det att vi är för sent ute... Jag brukar ta på henne blöja de nätter jag har barnen själv, för då blir det för jobbigt att vara uppe och framförallt blir det för jobbigt led all extra tvätt som kan bli ( har en 10 månaders bebis som ammar hela nätterna oxå, och en 5,5 åring). Då låter jag henne somna utan blöja och sätter på den efter första "kissningen" som jag hjälper henne med innan jag lägger mig.

Äldsta dottern slutade bara pang bom med blöja både dagtid och nattetid på samma dag när hon var drygt två år. Hon kissade i sängen första natten och sen aldrig mer.

Vi tog bort blöjan när den var torr på morgonen.. Då var dottern 2, 1/2 år och då köpte vi plastad frotté.
Hon har bara haft en olycka på natten efter och det var strax efter vi tog bort blöjan och nu är hon 3, 3 år

Jag har en son som varit sängvätare och vet att det där med att bli torr på natten inte är något man "trollar" fram hur som helst. Som någon sa, det är till största delen hormonellt (finns andra saker att prova också, men då handlar det om betydligt äldre barn).

De flesta barn blir torra på natten innan de är 5 år helt av sig själva, de har helt enkelt mognat (hormonellt) och kan då hålla sig hela natten. De behöver då alltså inte ens vakna och gå upp på toa, för de blir inte kissnödiga på nätterna. Upp till 5 års ålder räknas som helt normalt att inte vara torr på natten (info jag fick av min barnläkare). Natten kan ju inte viljestyras så som dagen kan göra. Därför kan man liksom inte lära dem lika enkelt att vara torra. Med 3 av 4 barn i familjen har vi helt enkelt slutat när det varit torrt i blöjan en period. Någonstans mellan 2-4 års ålder. Visst kan det bli några olyckor någon gång ibland, men det får man räkna med. En av dem, den yngsta provade vi med i omgångar, han var torr längre perioder, vi slutade med blöja, och han började kissa igen på nätterna, och vi fick tyvärr ta tillbaka blöjan. Så där höll han på ett par år, men strax efter 4-års åldern så var han helt torr (med någon enstaka olycka efter det).

Min mellanson stod precis på tur att påbörja åtgärder (som 7½ - 8 åring någonting) och hade om han bara kunnat gladeligen slutat kissa i sängen långt mycket tidigare än så. Men han blev då äntligen torr av sig själv (efter år av idogt väckande på nätterna för toabesök och tvättande av sängkläder för mig - inget som han förstod att jag slet med förstås). Han fick jag rekommendationen att sluta med blöja på kring 6 års åldern, för att underlätta att han skulle känna när han blev blöt på nätterna och förhoppningsvis så småningom lära sig att vakna. Han vaknade inte. Kunde sova genom vad som helst och vaknade varje morgon i en kall sjö.

@anhe Och vad gör man med ett sånt barn? 6-åringen här hemma kissar i sängen var och varannan natt. Vaknar inte heller när hon kissar utan vaknar sjöblöt på morgonen. Hon kissar genom kisskydd så är ju inte lite som kommer.

Det är mitt bonusbarn så kan inte göra så mkt när hennes föräldrar inte tycker det är nödvändigt att sök hjälp.

Är lite nyfiken på vad man kan göra?

@Mirtai Jag tog ju upp honom så sent som möjligt på kvällarna innan jag gick och la mig, för att gå och kissa. Han kissade oftast rejält då, men kunde ändå kissat massor i sängen när han vaknade på morgonen. Det hjälpte inte egentligen, men det gav honom kanske någon timme mer av sömn, torr. Så småningom började han väl vakna själv när det var alldeles för blött och kallt i sängen, och då var det bara att bädda om sängen. Jättekul mitt i natten.

Vi började ju söka hjälp för honom i 6-års åldern. Innan dess var det ingen som var intresserad. I väntan på att remissen skulle gå igenom så fick vi madrasskydd av sjukvården istället för att hålla på med detta själva (detta p.g.a det faktiskt inte räknas som ett normalt problem längre då och att man därför är berättigad till hjälp med material). Plastad frotté var ju liksom ingen bra lösning med såna mängder kiss som det handlade om. Jag tjatade till mig engångsskydd som var mjuka, så jag kunde bädda med dem ovanpå lakanet, hade nog dubbla, låg omlott för att det inte skulle läcka igenom. På så vis var det enkelt att "bädda om" och jag fick mycket mindre tvätt, lakanen var ju ofta torra ändå. Var det sent på natten/tidig morgon så behövde jag bara bara riva ur madrasskydden, snabbt och lätt. Träffade en läkare ett år innan sonen blev torr som förklarade lite vad alternativen var. Dels handlar det om medicinering, för att ersätta hormonerna. Men det var inte helt enkelt att hålla på med den medicineringen tydligen, så de brukade rekommendera larmmatta i första hand. Mattan larmar så fort det blir det minsta blött, och tanken är då att man tillsammans med barnen ska lyckas lära dem vakna av att de är kissnödiga. Många lär sig visst vara torra på någon vecka, men det ska visst vara rätt mycket jobb och förenat med dålig sömn för alla inblandade under invänjningsperioden :) Man vill inte heller att de ska vara för unga när man provar, just för att det kräver lite förståelse för insatsen som måste göras. Vi ställde oss på kö för att prova larmmatta. Men som sagt, det tog ett år innan det blev en ledig, och då verkade han vara på väg att sluta av sig själv, så vi avböjde faktiskt. Att bli torr skedde för honom genom en gradvis nedtrappning. Från att vara någon enstaka torr natt per månad, till flera torra nätter i sträck, och sedan veckor osv. Med tanke på hur illa det var när han var kring 7 år, så trodde jag det skulle ta många år innan han blev torr. Det var jobbigt för oss alla. Han kände sig dock (hoppas jag) aldrig skuldbelagd över det här, för varken vi eller syskonen eller någon annan gjorde någon sak av det utan bara konstaterade att man blir torr vid olika tidpunkt i livet. Men klart han märkte av det, enda stället han kunde tänka sig sova på, förutom hemma, var hos mormor.

Att det är väldigt individuellt när barn blir torra på natten kan jag skriva under på. Ett av våra barn hade nog fyllt 7 år innan hen slutade med blöja på nätterna. Hen kunde kissa så det skvalade utan att sömnen rubbades och vi såg liksom ingen anledning att ta bort blöjan förrän vi kommit till läget att blöjan i normalfall var torr på morgonen.
De andra tre har slutat med nattblöja någon gång mellan 3-6 års ålder.
När de har slutat med nattblöjan har vi väckt barnen för att få dem att kissa när de sovit några timmar och sen har de klarat sig resten av natten.

Jag tror också att det är väldigt individuellt om man håller sig hela natten eller vaknar och går upp och kissar. Jag går nästan aldrig upp och kissar medan maken gör det varje natt, för att ta ett konkret exempel.

@Mirtai - Vår lösning på problemet var att låta barnet fortsätta ha blöja tills systemet fungerade, dvs tills hen inte kissade i blöjan på nätterna. I vårt fall fungerade det bra, barnet tog själv på sig blöjan helt utan protester, hen insåg själv att det var den hjälp hen behövde. Vi såg det inte som något större problem heller, utan bara "gjorde" det som behövdes. För oss funkade det bra att göra så.

@ameo Vi hade också blöja på länge, nu räckte den ju inte till, för han kissade alltid igenom den, men i alla fall. Vi blev av läkaren rekommenderad att plocka av den för att sonen lättare skulle känna att han kissade och då träna upp sitt undermedvetna att känna av att han var kissnödig och vakna. Det var inga protester om att ha blöja, så det var inte det som ställde till det, utan det var läkarens rekommendationer. Själv är jag inte så säker på att det hade så stor effekt faktiskt. Men jag vet ju inte hur det skulle gått om vi fortsatt med blöja. Om han blivit torr vid samma tidpunkt ändå, eller senare. Eller om vi till slut fått protester mot att ha blöja.

Nu för tiden måste jag säga att sonen ofta vaknar själv och kissar på nätterna. Han är upp själv på toa nästan varje natt. Men det är alltid torrt i sängen. Han är väl alltså inte helt mogen hormonellt än, så att urinproduktionen stryps tillräckligt mycket för att hålla sig en hel natt, men det kommer väl det med.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
852
Senast: Lillkin
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 746
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka