Blodöra!?

Mysaan

Trådstartare
Tror att min vovve har drabbats av det. Är det akut eller kan jag avvakta tills i morgon med att kontakat veterinären?
 
Sv: Blodöra!?

Ju mer örat sväller, ju fulare blir det i framtiden. Dessutom gör det ont.

Om du har tillgång till kanyl, stick in en i örat på hunden och tappa ur blodet. Tejpa fast örat över huvudet på hunden så att det blir så "platt" som möjligt.

LIA
 
Sv: Blodöra!?

Nej, det kan man ju inte direkt påstå att det är..

Vad man gör är att man ringer till en veterinär och förklarar läget för denne, så får man bäst tips och råd och eventuellt får man åka in och få hjälp. Och då kan man fråga vad man kan göra hemma om det skulle vara så att det händer igen.
 
Sv: Blodöra!?

precis..för jag har en klasskompis. deras vorsteh fick blodöra allt för jämnan så dom fick åka till vet..sen efter ett par tre gånger så fick dom lära sig hur man gjorde så att dom kunde göra det själv hemma sen eftersom det blev så dyrt för dom..
Så åk till vet först..eller som gnist sa ring o hör om du kn göra själv på en gång :p
 
Sv: Blodöra!?

AAAh är du galen människa?

Till TS: försök inte göra något hemma utan att rådfråga vet. först.
 
Sv: Blodöra!?

*kl*

Tack för era svar! Jag kontaktar veterinären i morgon så får vi se vad de säger.
 
Sv: Blodöra!?

Vad menar ni som skriker neeej? Blödiga?

Tid är A och O om man ska kunna hålla örat någorlunda i form. Väntar man så får hunden blomkålsöra. Med reservation att jag är van vid schäferöron i det här fallet.

Första gången var jag lika fjompig som ni, väntade på tid hos vet, örat var en boll när vi kom dit, vet var primitivklumpig och örat var kass för resten av hundens liv.
Därefter har jag tryckt in en kanyl, tejpat örat hårt över hundens huvud samt tryckt in kanyl igen vid behov. Resultatet nästan perfekt.

Så vad ska TS fråga vet om??? Om man inte ska göra det första (?) gången, hur många gånger ska man vänta? Hur många kassa öron?

Ursäkta om jag inte förstår er inställning. :o

LIA
 
Sv: Blodöra!?

det vi menar är att det är bäst om man åker till vet först så att man får instruktioner om HUR man ska göra..tkr inte att det verkar som nån bra idé att göra nått själv om man aldrig har gjort det...sen när men vet hur man göra så är det vell ingen fara att göra det hemma...bara inte första gången :)
förstår du oss nu? ;)
 
Sv: Blodöra!?

Nej det är det inte däremot är det olagligt.
Man bör vänta med en ev operation tills blödningen stabiliserat sig vilket tar 10-14 dagar. Innan dess måste man dock behandla en ev otit. Att lia ev träffat på en klantig vet påverkar varken lagen el veterinär bedömning!
PL
 
Sv: Blodöra!?

Har liknande problem.
Min hund hadde öron infl som efter fler vet besök ej gick att få årdning på lider fortfarande av klåda som nu har resulterat i blodöra
Jag kan själv tömma blodet ur örat då jag jobbar med djur och har tillgång till kanyler,men jag kan ej bli av med klådan som får blodörat att uppstå,trotts ränsningar och vet besök inget tar.
 
Sv: Blodöra!?

Jag har varit hos många vet.....ingen vet har gjort massor av test och tagit prover det enda svar jag fått är stress eller alergi de ej hittar.
 
Sv: Blodöra!?

Min tik fick också något liknande med blodfyllt område i ytterörat, vetten ville gärna ta in henne och kolla upp det, när det väl va avklarat fick vi välja på att operera (och kanske att det kommer tillbaka) eller låta det vara och det får se ut som det gör....vi valde det sistnämnda då hon inte behöver förbättra det estetiska och slippa geomgå narkos.
 
Sv: Blodöra!?

Tack för ditt svar! Nä här blir det i alla fall inte tal om operation. Tiken är gammal både till kropp och själv även om födelsebeviset bara säger 8 år. Så inget onödigt lidande för henne.

Kommer kontakta veterinären i morgon och höra vad de säger.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
948
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp