C

Catinca

Har just läst läskiga saker om blodmask på importer och blir alldeles kall.
Vad säger ni, jag avmaskade med Banmith i maj, men kan inte komma på om det tar blodmask också.
Vilket medel är bäst mot blodmask och är det vettigt att avmaska mot det nu om jag inte gjorde det i våras (hon går på bete nu).

Har inte tillgång till "håll hästen frisk" så jag kan inte läsa på heller. Så snälla hjälp mig...

Jag rekommenderar dig att lämna träckprov för att vara säker.

Min förra häst var avmaskad enligt schema hela sitt liv (köpte honom när han var 5 år) men pinfull och skadad av sina maskangrepp. Jag hade honom ett år och höll på med felsökning innan vi hittade det problemet. När vi väl blivit av med masken hade han svåra mag-/tarmproblem som bestod till jag tog bort honom (dock inte dessa problem som primärt gjorde att jag tog bort honom).

Vill varmt rekommendera ett träckprov om du är orolig.

Syns blodmaskar i träckprov? Sitter inte de inkapslade i vävnaderna? I alla fall larverna?

(Är tyvärr helt novis på blodmaskar...)

Jo, jag kanske ska nämna varför.. :-)
Jag har en importhäst som har varit full med just blod och bandmask. Enligt Strömsholm så är det otroligt vanligt att importerade hästar är fulla med parasiter. Man avmaskar inte unghästarna lika som vi gör i sverige och det finns tydligen andra typer av parasiter också. Jag önskar att någon sagt det till mig innan jag tog hem honom, så att man redan då kunnat sätta honom på en fullständig avmaskningsbehandling.. Man lär så länge man lever..

MVH Helena

Det du ska göra om du är oroligt är att ta träckprov. Vänta tills det gått minst 4v sen du avmaskade sist med Banminth.

De inkapslade larverna ser man ju inte förstås, men de släpper ju inte heller direkt, utan i omgångar. Efter träckprov kan man då avgöra om man ska ta till lite tuffare Cydectin t.ex, eller om hästen har så mycket att man bör ta det lilla lugna.

Tack alla! :bow:

Skall göra i ordning ett träckprov och skicka iväg bums.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18